Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 23 Maj 2013 kl. 01:08
----- Veckans bild -----

M/S Nippon i Suez-kanalen i mars 1967
© Foto: Olle Sundin

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Wärtsilä RT-Flex
Sidor: 1 ... 4 5 [6]   Gå ned
  Skriv ut  

Wärtsilä RT-Flex
Författare Meddelande
sunrod

Kön: Man
Antal inlägg: 1 645

E-post
« Svara #75 skrivet: 12 Augusti 2012 kl. 23:17 »

Vi kanske kunde få med oss Sven-Sunrod också, om han vill komma till Götet på besök.

Mvh / Henrik

Kanske,de e inte frågan om kanske,jag kommer till denna angenäma inbjudan.

Spar Hotel då,majorna som viloplats.

Men där finns ett stort men,två av mina nära o kära är svårt sjuka,min moder av ålder,o min broder av cancer,o då min tredje syskon huserar på Orust,så blir de jag som måste vara i närområdet.

Skulle varit i Stockholm även,men de får vänta.

Hoppas inbjudan trots detta står kvar,om inte första så kanske jag kan andra träffen vore trevligt att ses o språkas ihop,där blir garanterat inga ledsna minuter.

Häls.
Loggat
sunrod

Antal inlägg: 1 645

E-post
« Svara #76 skrivet: 12 Augusti 2012 kl. 23:30 »

En sak som slog mig när jag var ute på Hönö och badade idag och fick se en kille som kom körande på en Triumph motorcykel ifrån 60-talet. Det är nog samma orsak att vissa hyser starkare kärlek till fabrikat som skramlar och läcker olja, både på land och till sjöss. På tal om den tidigare Pielstick-debatten.

Mvh / Henrik

Var nog en Triumph Bonneville du såg,med "stänksmörjning"så även "limerna"var tidigt ute med sådan facil smörjning,och
piestickarna med sådan smörjning var nog tillverkade därstädes Leende (smiley)
Loggat
Bulten

Antal inlägg: 259

E-post
« Svara #77 skrivet: 13 Augusti 2012 kl. 03:32 »

Varför lämnade du RCCL ? Var det inte bra där ?

Det var 5 trevliga år jag var där och inget jag ångrar alls, tvärt om  Med glimten i ögat (blinkande). Om det inte hade varit för den dåliga dollar kursen hade jag kanske varit där än idag, vem vet. Men nu är man innom offshore och trivs bra med det också. Men vet vilket båt och rederi man är om 5-10 år. Det får framtiden utvisa, men så länge jag trivs på Farstad Shipping så stannar jag.

Mvh/ Bulten  Cool
Loggat

Maskin Pappan !!!
Bulten

Antal inlägg: 259

E-post
« Svara #78 skrivet: 13 Augusti 2012 kl. 03:35 »

Helt rätt, men varför är alla andra rädda ?

Bra fråga... Bara köra "Full Ahead" !!! Man lever bara en gång  Med glimten i ögat (blinkande)

Mvh/ Bulten  Cool
Loggat

Maskin Pappan !!!
Kaptenmork

Antal inlägg: 601

« Svara #79 skrivet: 13 Augusti 2012 kl. 09:42 »

det är alltid 2-3 alternativ för utrustningen.

ja, ibland har kunden vissa krav som att det SKA vara värtsilä, men normalt finns ett par tre alternativ, och går man emot varvet får man betala mellanskillnaden. Ibland händer det att en tillverkare köps upp eller konkar under byggtiden som ju kan vara flera år.
Loggat
Henrik Johnson

Antal inlägg: 3 265

« Svara #80 skrivet: 13 Augusti 2012 kl. 21:16 »

ja, ibland har kunden vissa krav som att det SKA vara värtsilä, men normalt finns ett par tre alternativ, och går man emot varvet får man betala mellanskillnaden. Ibland händer det att en tillverkare köps upp eller konkar under byggtiden som ju kan vara flera år.

Ja, en fartygsserie kan ju byggas under ganska lång tid. Några exempel är Tor Gothia serien 1971-77 eller Wallenius första Daewoo serie som inleddes 1994 med Titus och, med ett litet mellanrum på några år, avslutades med Undine 2003.

Mvh / Henrik
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering

Sidor: 1 ... 4 5 [6]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: