Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 Juni 2013 kl. 06:08
----- Veckans bild -----

M/S MSC Federica i Singapore 21 december 2006
© Foto: Thomas Larsen

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Färjeförbindelse Läsö-Göteborg
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Färjeförbindelse Läsö-Göteborg
Författare Meddelande
Ingemar

Kön: Man
Antal inlägg: 1 478

Fartygsintresserad Museispårvagnsförare

E-post
« Svara #30 skrivet: 19 Juli 2012 kl. 17:52 »

Den skall helt klart testas när den väl kommer igång, perfekt kajplats för ett såpass litet fartyg vore ju gamla Stena Danmarkläget på Stenpiren om man kan klara sig med halva pirens bredd.

Funderar

Ingemar
Loggat
Viscount

Antal inlägg: 204

« Svara #31 skrivet: 19 Juli 2012 kl. 19:27 »

Fy vad segt. 3,5 timme! Det är längre restid än med stena till Fredrikshamn..... för att komma typ halvvägs.....

Fast om ditt slutmål är Läsö så har du sparat 4-5 timmars restid, jämfört med omvägen via Frederikshavn. Leende (smiley)
Loggat
OBSERVER

Antal inlägg: 699

« Svara #32 skrivet: 19 Juli 2012 kl. 23:48 »

För en hel del år sedan, 6-7 tror jag, var det ett gäng glada golfare, boende söder om Göteborg, som också var trötta på den långa restiden via Frederikshavn med illa matchande anslutning.

De gick ut på marknaden och sökte en mindre katamaran med tanke på att köra Fiskebäck / Läsö från vår till höst.
Det kom förslag på en norsk sådan ( tror ca. 150 / 170 pax), men när man räknade samman kostnaderna, så blev det dyrare än vad man hade tänkt sig..................
Loggat
kapstans

Antal inlägg: 6 445

« Svara #33 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 02:07 »

Jag föredrar att segla själv till Laesö. vinden är fri och skall man ta några danska hamnar är Österby havn på Laesö ett naturligt första stopp från Göteborg.
Loggat

Fredrik Ahlman
Henrik Johnson

Antal inlägg: 3 299

« Svara #34 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 07:09 »

Citat från: kapstans link=topic=20631.msg211107#msg211107 date=13 :-\42742834
Jag föredrar att segla själv till Laesö. vinden är fri och skall man ta några danska hamnar är Österby havn på Laesö ett naturligt första stopp från Göteborg.

Första och enda gången jag varit på Läsö var 1984 med segelbåt, närmare bestämt en folkbåt i trä byggd på Orust. Det var ganska tufft väder då (tyckte jag som 6-åring iallafall!) och det tog nog runt 6 timmar ifrån Fotö där vi gjort vårt första stopp.

Intressant att Stena har haft Danica i trafik på Fredrikshavn alltjämt sedan dess. Är vi båda tidlösa och för evigt unga eller helt enkelt bara jäkligt gamla, jag och Danica Obeslutsam
Loggat

www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
Viscount

Antal inlägg: 204

« Svara #35 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 08:01 »

Jag tänker fortfarande "Stenas nya färja" om Danica. Ganska illa, eller? Leende (smiley)
Loggat
OBSERVER

Antal inlägg: 699

« Svara #36 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 09:29 »

Ja - speciellt för Stena - när dom såg, vilket pris den ("något yngre" !) systern gick för............
Loggat
kapstans

« Svara #37 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 12:14 »

För många Göteborgare är Laesö ett naturligt stopp med segelbåt eller motorbåt och det är den vägen de troligen får in flesta svenska besökarna. Då är det Österby Havn som gäller. Färjelinjen antar jag kommer trafikera Vesterö Havn.
Jag undrar hur stort intresse det finns för färjelinjen? De flesta jag känner tar sig dit på egen köl.

Ja Henrik som liten känns Kattegatt som en väldig ocean, men den skall inte underskattas för det kan faktiskt bli riktigt otrevligt där ute också.

Stena Danica är det perfekta fartyget personifierat, helt lagom för den linje hon trafikerar. Även jag finner henne fullt modern och ändamålsenlig. Varför bryta ett vinnande koncept?
Loggat

Fredrik Ahlman
Ingemar

Antal inlägg: 1 478

Fartygsintresserad Museispårvagnsförare

E-post
« Svara #38 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 17:03 »

Hej Kapstans!

Vi som inte äger eller ens vill äga egen köl, är det inte bra för oss om vi kan få alternativ till att åka förbi vårt resmål för att sedan resa tillbaka?

Undrar

Ingemar
Loggat
Emil G

Antal inlägg: 237

« Svara #39 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 19:17 »

Den skall ju testas om den väl kommer igång iallafall.
Loggat
kapstans

« Svara #40 skrivet: 20 Juli 2012 kl. 20:14 »

Ingemar för er är det nog en välsingnelse med nya färjan och jag glädjs med er. Och det är sant att fritidsbåt är nog något av det mest oekonomiska man kan ha, men trevligt.
Vi får hoppas det går bra med planerna men det har dröjt väldigt länge. Det skulle kanske ha köpt gamla Poseidon istället då hon tidigare i livet varit just Laesöfärja  Cheesy
Loggat

Fredrik Ahlman

Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: