Henrik Johnson
Kön: 
Antal inlägg: 3 266
|
 |
« Svara #15 skrivet: 01 Juni 2011 kl. 19:07 » |
|
Jämför de vattentäta dörrarna på Stena Nautica som visade sig inte gå att stänga när vatteninträngningen var ett fatum. Detta då det elektriska stängnings-systemet inte var vattentät utan kortslöts.
Jag är för dåligt påläst för att svara på frågan, men hade inte Stena Nautica gått en tid under svensk flagg redan när kollisionen inträffade? Då borde ju Sjöfartsinspektionen haft god tid på sig att underkänna dörrarna. Jag har även ett starkt minne av ett en stenakille här på Landgången nämnde att det stod en pallyftare i vägen i en av dörrarna, så att den inte gick att stänga helt. Mvh / Henrik
|
|
|
|
|
Loggat
|
www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
|
|
| |
|
Lars Ödlund
Kön: 
Antal inlägg: 1 459
|
 |
« Svara #16 skrivet: 01 Juni 2011 kl. 19:11 » |
|
Jag är för dåligt påläst för att svara på frågan, men hade inte Stena Nautica gått en tid under svensk flagg redan när kollisionen inträffade? Då borde ju Sjöfartsinspektionen haft god tid på sig att underkänna dörrarna.
Jag har även ett starkt minne av ett en stenakille här på Landgången nämnde att det stod en pallyftare i vägen i en av dörrarna, så att den inte gick att stänga helt.
Mvh / Henrik
Det var ju en uppsjö av jämnåriga fartyg som hade kablage som inte tålde vatten, gemensamt för dessa var att Sjöf krävde att dessas dörrar alltid skulle vara stängda till sjöss.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Henrik Johnson
Kön: 
Antal inlägg: 3 266
|
 |
« Svara #17 skrivet: 01 Juni 2011 kl. 20:42 » |
|
Lite smått off-topic, men en annan detalj som jag drar mig till minnes angående danska inrikesfartyg är det glastak som finns på Stena Nautica. När systern Stena Invicta, numera Color Viking, skulle flaggas in i det brittiska skeppsregistret så godkände inte den lokala sjöfartsmyndigheten taket, som då svetsades igen.
Mvh / Henrik
|
|
|
|
|
Loggat
|
www.motor-vessel.com - a blog dedicated to people with passion for shipping, shipbuilding and engineering
|
|
| |
|
koch
Kön: 
Antal inlägg: 243
|
 |
« Svara #18 skrivet: 02 Juni 2011 kl. 07:20 » |
|
Jag har för mig att dom skulle förlänga Margrete Læsø, jobbade med en dansk som berättade det! Det är väl även så att när dom byggde henne så placerade man inte rodrerna i linje efter propellrarna utan mer in mot midskepps , detta gjorde ju att hon girade dåligt. Men det är ombyggdt nu! Detta har en dansk berättat för mig, skulle någon rätta mig så får jag ursäkta, men som ni vet så pratar ju danskarna med gröt i mun så det kan vara svårt och förstå allt 
|
|
|
|
|
Loggat
|
Det finns inget dåligt väder, bara dåligt designade skrov!
|
|
| |
|
Stefan S
Antal inlägg: 8 414
|
 |
« Svara #19 skrivet: 02 Juni 2011 kl. 08:13 » |
|
Står lite om planerna för en förlängningen av Margrete Laesö i Shippax tidning Cruise & Ferry Info, skall öka bilkapaciteten från 76 till 123 bilar.
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Is this the right room for an argument?"
Medlem av "Philippine SHIP Spotters Society "
|
|
| |
|
Skepptikern
Inloggad
Antal inlägg: 631
|
 |
« Svara #20 skrivet: 02 Juni 2011 kl. 10:00 » |
|
Jag är för dåligt påläst för att svara på frågan, men hade inte Stena Nautica gått en tid under svensk flagg redan när kollisionen inträffade? Då borde ju Sjöfartsinspektionen haft god tid på sig att underkänna dörrarna. Jag har även ett starkt minne av ett en stenakille här på Landgången nämnde att det stod en pallyftare i vägen i en av dörrarna, så att den inte gick att stänga helt. Mvh / Henrik
Jo Stena Nautica gick under svensk flagg, men ingen hade "hittat" denna svaghet i konstruktionen. Inte rederiet, och inte inspektionen. Därför hade hon inget "extra" krav på att WT dörrarna skulle vara stängda under gång. //Skepptikern
|
|
|
|
|
Loggat
|
long time no sea...
|
|
| |
|
foggy
Kön: 
Antal inlägg: 3 369
Maskinist utan gränser
|
 |
« Svara #21 skrivet: 02 Juni 2011 kl. 17:20 » |
|
Jag har för mig att dom skulle förlänga Margrete Læsø, jobbade med en dansk som berättade det! Det är väl även så att när dom byggde henne så placerade man inte rodrerna i linje efter propellrarna utan mer in mot midskepps , detta gjorde ju att hon girade dåligt. Men det är ombyggdt nu! Detta har en dansk berättat för mig, skulle någon rätta mig så får jag ursäkta, men som ni vet så pratar ju danskarna med gröt i mun så det kan vara svårt och förstå allt  Hoppas de inte satt rodrena exakt i linje med propellrarna, då kan det bli svårt med axeldragning utan att demontera roder... BRGDS / foggy
|
|
|
|
|
Loggat
|
Shipping - It's a dirty business, but someone's got to do it. Några frågor?
|
|
| |
|
Kraftfull
Antal inlägg: 1
|
 |
« Svara #22 skrivet: 21 Mars 2012 kl. 22:38 » |
|
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men har någon hört något mer om eventuell förbindelse mellan Göteborg och Læsø?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
danneh93
Antal inlägg: 103
|
 |
« Svara #23 skrivet: 22 Mars 2012 kl. 00:34 » |
|
Det jag vet är att det inte blir av i år..
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
båten
Kön: 
Antal inlägg: 470
|
 |
« Svara #24 skrivet: 22 Mars 2012 kl. 22:48 » |
|
När jag såg rubriken tänkte jag; Det kommer ALDRIG å gå! Ännu ett orealistisk projekt! Men när jag läste, fick jag en känsla av att det kanske inte var så dumt. Det låter ju bra, men är Vesborg inte dyr att ha liggande nästan orörd hela vintern?
Är det nån som vet vad status är p.t.? Jag vet att Ane Læsø befinner sig i Grekland eller i alla fall är på väg dit, men jag vet inte om Vesborg redan har sålts.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
danneh93
Antal inlägg: 103
|
 |
« Svara #25 skrivet: 23 Mars 2012 kl. 00:51 » |
|
Har den legat upplagd hela vintern? I övrigt verkar Vesborg ha bytt namn till Ane Læsø nu.
|
|
|
|
« Senast ändrad: 23 Mars 2012 kl. 00:56 av danneh93 »
|
Loggat
|
|
|
| |
|
båten
Kön: 
Antal inlägg: 470
|
 |
« Svara #26 skrivet: 23 Mars 2012 kl. 13:31 » |
|
Har den legat upplagd hela vintern? Den e ju reserv och förstärkningsfärja, så den rör nog inte mycket på sig från september till maj.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
nobody
Antal inlägg: 10
|
 |
« Svara #27 skrivet: 19 Juli 2012 kl. 09:20 » |
|
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Viscount
Antal inlägg: 204
|
 |
« Svara #28 skrivet: 19 Juli 2012 kl. 12:24 » |
|
För min egen del hoppas jag verkligen på en linje mellan Göteborg och Læsø. Får dock hoppas att problemet med fulla svenskar som skövlar ön inte kommer tillbaka. Hela grejen med att åka dit är ju att det är maximal avkoppling och minimalt med störande element.
3.5 timmar på Margrete Læsø innebär ju ingen minnesvärd resa precis, men det blir skönt att slippa omvägen att åka till Frederikshavn.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
kapstans
Inloggad
Antal inlägg: 6 104
|
 |
« Svara #29 skrivet: 19 Juli 2012 kl. 16:49 » |
|
Fy vad segt. 3,5 timme! Det är längre restid än med stena till Fredrikshamn..... för att komma typ halvvägs.....
|
|
|
|
|
Loggat
|
Fredrik Ahlman
|
|
| |
|