Ingemar
Kön: 
Antal inlägg: 819
Fartygsintresserad Museispårvagnsförare
|
 |
« skrivet: 10 Juli 2010 kl. 10:48 » |
|
Hej!
Är det någon annan här som planerat att resa med sista fredagsavgången från Göteborg den 13/8? Har själv bokat en "kryssningsbiljett" och reser för att ta farväl.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Mattsana
Kön: 
Antal inlägg: 951
Main pool - Explorer of the Seas
|
 |
« Svara #1 skrivet: 10 Juli 2010 kl. 12:20 » |
|
Faktiskt inte. Men ska försöka göra det samma. Vi får se.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #2 skrivet: 15 Juli 2010 kl. 00:51 » |
|
Som funderade på att resa till Kiel den 13/8 på sista fredagsavgången?
Funderar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Björn Holm
|
 |
« Svara #3 skrivet: 15 Juli 2010 kl. 12:04 » |
|
Hade gærna føljt med Ingemar, men jag ær på jobb utanfør Tanzania tyværr
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #4 skrivet: 15 Juli 2010 kl. 13:24 » |
|
Attans ostrategiskt!
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #5 skrivet: 19 Juli 2010 kl. 11:45 » |
|
Hej igen!
Eftersom det både här och bland mina vänner i Tyskland bara är tvärtyst med intresseanmälningar för något i samband med min resa så har jag nu börjat planera ett dagsprogram för lördagen som består av en utflykt till Rendsburg för att "göra" svävfärjan, järnvägsbron, välkomstcentret, whiskymuseet och troligen de båda kyrkorna också.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #6 skrivet: 23 Juli 2010 kl. 10:58 » |
|
Hej!
Har nu börjat ta tag i fortsättningen av planeringen och torsdagen den 2:a september verkar det bli premiärresa med nya Germanica, ännu så länge funderar jag på att tillbringa dagen den 3:e i Lübeck men om jag får indikationer om intresse och något annat förslag på dagsprogram så kan jag planera om.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #7 skrivet: 27 Juli 2010 kl. 07:51 » |
|
Hej!
Nu ser det ut att ljusna något, en av mina vänner i Hamburg har hört av sig, så 14/8 verkar kunna ha program, skjuter därför upp resan till Rendsburg till den 3/9 och hoppas att det trots att det är september fortfarande i Tyskland är sommartider på turistprylar.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #8 skrivet: 29 Juli 2010 kl. 22:27 » |
|
Hej!
Nu har jag bokat även resa nummer 2, reser på den torsdagen 2/9.
Då blir det Rendsburg över dagen.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|
Uffe D
|
 |
« Svara #9 skrivet: 29 Juli 2010 kl. 22:34 » |
|
Synd att det är mitt i veckan, hade varit kul att hänga med annars.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #10 skrivet: 29 Juli 2010 kl. 22:36 » |
|
Lördagen efter är slutsåld och jag hade haft svårare att vara ledig på måndagen.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #11 skrivet: 06 Augusti 2010 kl. 11:15 » |
|
Hej igen!
Som jag tidigare sade så har jag nu skaffat annat program för resan med "Gamla Germanica" över dagen på lördag nästa vecka så då är jag inte i "behov" av ressällskap" tror dessutom att min planerade dag i Rendsburg den 3/9 funkar på egen hand för då har jag också skaffat fullt program.
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #12 skrivet: 12 Augusti 2010 kl. 20:18 » |
|
Bär det av med Gamla Germanica!
Hälsar
Ingemar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Ingemar
Kön: 
|
 |
« Svara #13 skrivet: 16 Augusti 2010 kl. 23:44 » |
|
Nu så kan jag berätta om resan med Gamla Germanica:
Hade en mycket trevlig helg ombord och trivdes som den så berömda fisken i det ännu mera berömda vattnet, tog bufféalternativet för kvällens mat båda kvällarna, smörgårdsbord som det ju hette förr känns helt enkelt väldigt mycket som att "åka båt" smakade gott gjorde det, koncentrerade mig på sillen och övriga havsprodukter. På utresan kom jag ombord i god tid och kunde tillbringa ett bra tag i solen på akterdäck och "kolla in" lastningen mot både Kiel och Travemünde för sista gången, kan förresten undra om Stena kan tänka sig att sälja den svenska blåvita vägskylten med Travemünde? Den blir ju "över". Gjorde en lång kväll på utresan och vaknade utav informationen om att klockan nu var 7.15 och att det var dags att äta frukost, något som blev snabbt gjort innan vi lade till. Stod dock inte på däck när vi slutgiltigt förtöjde för att så snabbt som möjligt komma i land och komma med tåget till Hamburg för en träff med en god nätvän med vilken jag delar helt andra intressen. Kompisen som bor i HH hade "fått i uppdrag" att hitta på något som inte alla andra turister i staden gör så vi började med att äta delikat lunch på en restarant belägen på S-bahn ut mot Fuhlsbüttel, mycket lokalt plejs, sedan reste vi tillbaka genom staden till Altona och besåg Altonas Balkong, ett mycket bra utsiktsställe över Hamburgs Hamn. Därifrån promenerade vi säkert runt en fem kilometer uppströms Elbe innan vi tog S-bahn tillbaka mot Hamburg HBF. Jag lyckades hinna med RE-tåget 16.20, sista tåget eftersom jag hade "ärende" att uträtta i Kiel innan ombordstigningen, jag avvek från direktstråket upp mot terminalen och promenerade iväg förbi Color-terminalen för att besöka Lidl och investera i "smuggelsenap" för att få rätt sorts senap till de goda charkprodukter Lidl säljer i Sverige. Köpte dessutom några typiska Tyska "Lidl-öl" för att jämföra med de lågalkoholvarianter vi kan köpa här. Kom därför linkande ombord som (tror jag) siste man, hade tagit nya skor på mig på morgonen, något jag absolut inte skulle ha gjort med långpromenad i bilden. Hemresan förflöt huvudsakligen som utresan med undantag för att man ju "hade lärt känna" personalen (tror man ju i alla fall) så tonen blev litet mer personlig, läge för att fråga hur det var om vi ses den andre september när jag begår premiärresan med vad jag har valt att kalla "Nyare Germanica", vill tacka ombordpersonalen hjärtligt för en trevlig resa speciellt några men eftersom jag inte frågade dem om jag fick lov att här nämna några namn så säger jag såhär istället: En av cheferna var mycket generös, tackar extra för presenten, och en av de övriga anställda som på denna resa jobbade i däcksbaren plus kocken i däcksköket blev för kort riktigt goda vänner och de två senare förtjänar mycket goda omdömen, goda representanter för sina jobb ombord. Skall dessutom bli spännande att se om jag träffar några av dem jag nu träffade ombord i "Scandinavica" när jag reser avskedsresa/premiärresa där i januari.Enda bekymret på hemresan var att mannen jag delade hytt med inte insåg när han mycket tidigare än jag kom ombord att det fanns två underbäddar i den fyrbädds insides hytt som Stena säljer "herrplatser" i i "Polensystrarna" och att en av dem hade lakan och överkast medan den andra var obäddad så borde han ha valt överbädd eftersom han fick sova sin natt ombord i de sängkläder jag använt natten före plus att jag som brukar promenera "på muggen" halvvaken ramlade ur sängen eftersom jag inte direkt i sovande skick kom ihåg att jag plötsligt hade överbädd.
Hälsar
Ingemar
Som återigen vill tacka ombordpersonalen för en toppenresa. Chefen jag skriver om läser detta forum och jag ber honom vänligast att skriva ut denna reseskildring och i dessa sista dagar hänga upp den på något lämpligt ställe ombord om han finner det lämpligt. Vill bara överbringa blommor till alla! Alla gjorde ett toppjobb men för mig var det några som stack ut litet extra.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
|