Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 03 September 2010 kl. 21:14

Veckans bild visar M/S Splendour Of The Seas i Mykonos 18 augusti 2010.
© Foto George Koutsoukis.

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Gonatt Göteborg-Kiel! Sista spiken i kistan för kryssandet i Göteborg!
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  

Gonatt Göteborg-Kiel! Sista spiken i kistan för kryssandet i Göteborg!
Författare Meddelande
LionFerry

Antal inlägg: 147

E-post
« skrivet: 30 April 2010 kl. 15:52 »

Ja, snart är det färdigseglat mellan Göteborg-Kiel, åtminstone om du ser själva sjöresan som ett av målen...
Stena Scandinavica/Germanica lämnar snart Göteborg för att sättas in på Karlskrona Gdyna.
Ja, även om dessa systrar har några år på nacken så är det trevliga "riktiga" färjor.
Det är bara att gratulera Karlskrona, vars linje till Gdyna kommer att få ett ordentligt lyft med dessa två fina systrar.

Men, när det gäller Göteborg så är det sista spiken i kistan för passagerarkryssningarna och nöjesresorna.
De nya "uppsminkade" lastfartygen kommer inte på långa vägar utgöra en ersättning.
(Javisst, de nya båtarna är ju "större" ropar några blåögda entusiaster... Jo, bildäcket för trailerna är större, allt annat är mindre...)
Stena monterade succesivt ner nöjesresorna till Danmark, sedan försvann englandstrafiken när DFDS drog sig ur. Kiel linjen var sista möjligheten att "kryssa" från Göteborg. Nu går även detta i graven.

Det börjar med att A la Carten försvinner, sedan försvinner musikunderhållningen och nattklubben, och kvar blir Chaffis-cafeterian där man kan få en oljig oversized hamburgertallrik serverad på plastbricka.
Informationen/receptionen blir integrerad med den lilla baren och resterna av det som tidigare varit en butik.
Allt för att en person ska kunna ta hand om all passagerarservice ombord... (det har vi ju sett tidigare..)
Samma person kan även värma upp en billys pizza i micron om man känner sig lite sugen utanför öppetiderna i chaffishaket. Vill man ta en "sväng-om på dansgolvet" får man ta med egen MP3-spelare. Men å andra sidan, vem tusan vill dansa med en halvberusad lastbilschaffis...

Ja, man kan skratta åt ironin, men sanningen kranka krassa blekhet går inte att mota bort.
Nu har kryssdöden till och med nått Kiel-linjen. Den sista bastiljonen på västkusten har fallit!
Gonatt Göteborg-Kiel!
Det var kul så länge det varade...

Siste man släcker ljuset!
« Senast ändrad: 30 April 2010 kl. 15:55 av LionFerry » Loggat
Oskari

Kön: Man
Antal inlägg: 951

Bäst på Åbolinjen

« Svara #1 skrivet: 30 April 2010 kl. 16:11 »

Ja, det är kul med nya fartyg men ur kryssningsynpunkt så tycker
jag att Stena kunde sätta in något bättre än Hollandica och hennes
syster.

För mig är Göteborg det ända och bekvämaste kryssningsstaden där man
bara kan åka dit sådär. Tåg tar bara ca 1.5 timme. Jag tycker att det är
tråkigt. Skulle vara roligare med en till Stena Saga typ för jag tror att det
skulle funka, dock med större bildäck. Nu med de nya fartygen så låter
det inte så lockande att åka. (Förutom att åka som färjeintreserad)
Loggat

Kommande hockeyresor
Grästorp 23/8
Norrköping, Vita Hästen 17/10

Mot en ny säsong, mot nya mål, Skövde IK ska till Alsvenskan
zoroaster

Antal inlägg: 99

E-post
« Svara #2 skrivet: 30 April 2010 kl. 16:30 »

Håller med er. Helt sanslöst. Visst inkomst från gods är ju större och "ENKLARE" än att ha med en massa pax som kräver en del, visserligen ger detta oxå inkomster men inte så stora i förhållande till omkostnaderna.
Har tidigare skrivit om när min familj fick åka den nya färjan mellan GBG och Frederikshamn, alltså ropax. inget traditionellt färjåkande som i gamla tider inget smörgåsbord eller alacarte bara den oljiga hamburgaren och korv bägge med pommes och bernais.

Det var bättre förr. Arg
Z
Loggat
Andreas Karlsson

Antal inlägg: 84

Stena Jutlandica

E-post
« Svara #3 skrivet: 30 April 2010 kl. 17:19 »

Vad jag har läst så kommer det att byggas nattklubb ombord på Hollandica, liksom nya restauranger och fler hytter med hög standard innan hon sätts in på Göteborg-Kiel. Så det blir nog till stora delar jämförbart med dagens koncept. Men inom överskådlig tid kommer det inte bli samma tryck på båtarna som under tiden med taxfree och före Öresundsbron.

/Andreas
Loggat
hjnship

Antal inlägg: 413

m/s Baltica 1994

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 30 April 2010 kl. 17:26 »

Vad gôtt å höra att det finns fler som tycker som jag. Har åkt med Stena till Frederikshavn och Kiel sedan 80-talet och kan bara konstatera att det blivit tristare med åren, och alls inte så många resor som förr.

En kompis till mig sökte jobb på Stenas administration en gång, och hans minnen från den intervjun var att arbetsbeskrivningen bara handlade om att mekaniskt kalkylera optimal kapacitet på fartygen beroende på veckodag och förväntat resendeantal. Inte ett dugg om hur man skulle kunna göra resan trevlig för passagerarna. Tyvärr stämmer denna iaktagelse oftast med mina egna upplevelser ombord. Ibland har jag fått känslan "Va -skall ni med också" (dvs passagerarna).

Nej, min nya (och enda) favoritlinje på Västkusten är numera Color Line mellan Strömstad-Sandefjord. Jag kan verkligen rekommendera en dagstur med dem, och prova absolut deras lunch- eller middagsbuffé, som är långt mer generös än jag minns att Stenas var ens på 80-talet. Båtarna är mindre, men resan ändå trevligare!

Jag åt Stenas lunchbuffé på en danmarksresa en nyårsafton för ett par år sedan, och minns den som totalt oinspirerande i jämförelse. Potatismos, köttbullar etc -sånt man kan äta hemma. Det är inte sådan matupplevelse jag betalar för.

Loggat

2010:
m/s Bohus 10/1, 18/7
m/s Color Viking 2/5
m/s Gotland 26/5
Stena Danica & Stena Jutlandica 20/6
Mariella & Silja Festival i augusti
LionFerry

E-post
« Svara #5 skrivet: 30 April 2010 kl. 18:02 »

De begangnade uppsminkade lastpråmarna Hollandica/Britannica tar 900 pax jämfört med 1,700 för Germanica/Scandinavica. Ombord finns endast en buffet restaurant, en cafeteria, och en mindre bar.
Läser man på hemsidan är tyngdpunkten på fraktkunderna. Det understryks i varje mening.
Den sk. "storsatsningen" i Göteborg är att det blir 2 combilastfärjor på Kiel istället för, som idag, 2 lastfärjor på Trave och 2 paxfärjor på Kiel. Och pengarna man pratar om i satsningen kan härledas till det som satsades när lastpråmarna förlängdes till 240 meter. Dvs, det har knappats något med Göteborg att göra.
Man behöver inte vara ett geni för att inse vart hän det barkar, tyvärr...  :-(

Loggat
zoroaster

Antal inlägg: 99

E-post
« Svara #6 skrivet: 30 April 2010 kl. 18:16 »

Tänk om....

Tänk om VL och Silja/Tallink skulle ta bort sina nuvarande båtar och sätta in ROPAX, vad skulle folk göra, vilken brist på sysselsättnign man skulle ha. Har en bekant som flera gånger åkt med lastbilsfärjan till Kapelskär, enligt honom helt ok om man inte har några andra krav än att det skall vara billigt.
Har aldrig åkt Color men skall prova i sommar. Där kan man ju åka Sessanfärja, bara det lufter ju livet till det bättre.
Z
Loggat
Megalo

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 2 497

« Svara #7 skrivet: 30 April 2010 kl. 18:54 »

Tänk om....

Tänk om VL och Silja/Tallink skulle ta bort sina nuvarande båtar och sätta in ROPAX, vad skulle folk göra, vilken brist på sysselsättnign man skulle ha.

Skulle faktist vara ganska kul att se.  Glad Vilket LIV det skulle bli!  Chockad

Folk har redan nu "mardrömmar" om att vikings nya ska bli av ROPAX typ. Folk glömmer bort att frakten betalar väldigt bra för sig.
Loggat

Tomt var det här...
Oskari

Bäst på Åbolinjen

« Svara #8 skrivet: 30 April 2010 kl. 19:09 »

När jag var mindre så älskade jag att åka med Danica på 9:30 turen innan
ombyggnaden 2003 tror jag. Baren/cafeterian i fören var min absoluta favorit
plats innan 2003. Det var trevligt och mysigt. Dagens Danica är trevlig men
den där härliga kämslan är borta. Nu känns det plastigt.

Jag åkte även med Scandinavia till Fredikshavn en eller två gånger. Väldigt
trevliga fartyg med någon slags bar i fören där jag satt den mesta av tiden.
Det var trevligt med det var då det. Idag är det frakt och frakt för stena, tyvärr.

Dock är Stena Line ett ganska trevligt rederi ändå.
Loggat

Kommande hockeyresor
Grästorp 23/8

Peter C

Antal inlägg: 493

E-post
« Svara #9 skrivet: 30 April 2010 kl. 19:09 »

Den berömda spiken har slagits in i kistan undan för undan i Göteborg.

1. Den fina Danica byggs om invändigt från mysig till steril. (Kunderna var med och bestämde, mmm säkert...)
2. Princess of Scandinavia försvinner från Göteborg. Många roliga kryssar man åkt till Kristiansand på fredagskvällarna.
3. 2st fraktfärjor sätts in på GBG-Kiel. Ska bli roligt att se och åka med dom en gång, men det blir nog bara en gång oxå.

Loggat
Oskari

Bäst på Åbolinjen

« Svara #10 skrivet: 30 April 2010 kl. 19:15 »

Det ända man får hoppas på är att inte Fredrikshavn linjen får sådana
fraktfärjor. Då blir det inte många resor.

Angående Danicas ombyggnad så brukade jag tjata på föräldrarna att vi ska
åka till danmark. Idag gör jag inte det lika mycket. Danica är ett trevligt
fartg men tilltalar mig inte lika mycket som förr.

Nu tillbaka till Kiel linjen......
Loggat

Kommande hockeyresor
Grästorp 23/8

LionFerry

E-post
« Svara #11 skrivet: 30 April 2010 kl. 19:28 »

Det är ju sorgligt när man jämför med Stockholm (Stadgården/Värtan/Frihamnen) där inte mindre än 15 (!!!) stora fina passagerarfärjor seglar med "riktigt" krysskoncept och fullt blås på nöje, service och underhållning varje kväll!
Det är något att fundera över när man sitter en lördagkväll på valfri färja från västkusten i det lysrörsbelysta chaffisfiket och fiskar upp oljiga pommes på en papptallrik tillsammans med salongsberusade polska lastbilschaffisar...
Stena måste ha slagit rekord i underbemanning när man på sena kvällsturen på Nautica endast har en stackare som servar alla i den kombinerade receptionskorvkioskbistrobutikinformationshopbarcafeterian...
Det är ju inte utan att man börja undra hur det står till på driftsidan som man inte ser...
När man lastat klart och luckan är stängd springer kombikillen från bildäcket via maskin, startar huvudmaskinerna, snabb som tusan upp på poppen och hivar upp trossen, kutar som en dåre genom fartyget ut på backen, upp med den trossen oxå, och sen, för att vinna tid, för nu börjar skorven glida iväg, klättar på fönsterputsarstegen i fronten och in på bryggan, tutar 3 snabba styr ut genom hamnpirarna, in med autpiloten och sedan ner i salongen för att öppna kioskinformationsbistrocafeshoppensreceptionsbaren....    "pling"... där va din Billys pizza färdig. Ha en trevlig resa!

...Heja StenaLine!

« Senast ändrad: 30 April 2010 kl. 19:34 av LionFerry » Loggat
hjnship

Antal inlägg: 413

m/s Baltica 1994

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 30 April 2010 kl. 19:44 »

Det är ju sorgligt när man jämför med Stockholm (Stadgården/Värtan/Frihamnen) där inte mindre än 15 (!!!) stora fina passagerarfärjor seglar med "rikitigt" krysskoncept och fullt blås på nöje, service och underhållning varje kväll!

...Heja StenaLine!

Det fanns en låt om SJ på 70-talet där jag minns en del av texten: "SJ, SJ gamle vän - konstigt att du lever än". Kanske kan tillämpas även på Stena?

Jag har hört talas om Ropaxbåtar (TT-Line?) där man lär ha lyckats åstadkomma en trevlig och kryssningsliknande ombordmiljö trots att båten ser ut som en totalt oinbjudande lastbåt, så omöjligt kanske det inte är. Men jag tror inte Stena har kompetensen eller viljan att åstadkomma det - för sådant kostar ju extra pengar -och varför spendera ett enda öre mer än man måste..? För om man lyckats öka tristessen på de traditionella färjor man ännu har kvar, så ger jag inget större hopp åt de "nya" båtar som från början är fraktbetonade. 
Loggat

2010:
m/s Bohus 10/1, 18/7
m/s Color Viking 2/5
m/s Gotland 26/5
Stena Danica & Stena Jutlandica 20/6
Mariella & Silja Festival i augusti
LionFerry

E-post
« Svara #13 skrivet: 30 April 2010 kl. 20:00 »

TT-Line är mycket annorlunda från StenaLine...
TT har mycket mer sinne för klass och service än vad Stena har enligt min uppfattning.
Peter Pan och Nils Holgersson är förvisso RoPax, men inredningen är mycket påkostad och TT vårdar sina fartyg.
TT bygger egna NYA fartyg med jämna mellanrum, och ägnar sig inte åt att våldföra sig på äldre färjor och förstöra både in och utsida i desperata försök för att optimera utnyttjandet till bristningsgränsen.
Having said that, så önskar jag dock att nästa generation PeterPan/NilsHolgersson skulle bli mer "riktiga" fartyg med större utrymmen ombord... De bästa TT-färjorna var "jumbofärjorna" NH(4) och PP(3) som båda nu lever gott och seglar tillsammans för DFDS.

Varenda gång Stena har "renoverat" sina färjor så ser de allt märkligare ut. De skulle kunna bygga en "ropax" av vilket flytande skrot som helst, är man benägen att tro... Det är tråkigt när estetik och service inte får något utrymme alls i sammanhanget...
Loggat
Oskari

Bäst på Åbolinjen

« Svara #14 skrivet: 30 April 2010 kl. 20:23 »

TT lines båtar är ju så mycket trevligare, så är min känsla som jag har
sett bilder här på LG. Ser mer påkostat ut. Skulle vilja ha Nils Holgerson
på kiellinjen istället.
Loggat

Kommande hockeyresor
Grästorp 23/8