Nyheter: Information om framtiden! 08 September 2010 kl. 02:06

Veckans bild visar M/S Splendour Of The Seas i Mykonos 18 augusti 2010.
© Foto George Koutsoukis.

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Slutet för billiga kryssningar? Intervju med Viking Line
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned
  Skriv ut  

Slutet för billiga kryssningar? Intervju med Viking Line
Författare Meddelande
markmeister

Kön: Man
Antal inlägg: 467

http://markmeister.wordpress.com

Markmeister@live.se
Hemsida E-post
« Svara #15 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 01:22 »

Nu menar ju inte jag att man ska rippa RCCL konceptet rakt av för det vet ju de flesta att det skulle inte funka, men om man tar några små beståndsdelar
te.x bättre standard i hytterna, större utbud av restauranger och en ombordmiljö som är unik, (syftar då på Color Fantasy med syster.)

Sen har Mikael Backman sagt att dessa nya Åbofärjor kommer vara en helt ny kryssningsstandard. Samt att dessa skulle framkalla samma uppståndelse som Silja Serenade och Symphony när dem lanserades.
Loggat

Planerade resor:

Silja Europa och Silja Galaxy 30/1-10
Seastorm

Antal inlägg: 594

« Svara #16 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 01:52 »

Fast ändå så går det bättre för VL än Tallink , trots nya snygga fartyg och gågator m.m . Men visst, den som lever får väl se, men jag tror nog man måste komma med något riktigt överdjävligt för att ens ha en changs att lyckas med detta. Typ en restaurang som är världsomskriven eller något annat som kan locka, men ändock kommer volymerna minska drastiskt. Sen tror jag, rättare sagt jag vet,  att synen på detta på ett färjeforum är rätt annorlunda mot vad allmänheten bryr sig om. Det här med hytter, mattor, köttbullar, anslutningsbussar och inredningar är bara en sak för entusiaster, tror man måste inse det en gång för alla. Svensson som ska festa skiter i det och dom som verkligen kan betala åker till Thailand eller på karabienkryssningar m.m. Det är samma med de bilforum jag hänger på, där tjatas detaljer och snackas om saker en genomsnittlig bilist överhuvudtaget inte känner till ens en gång, ännu mindre bryr sig om. Kan ju säga för egen del att det inte i min vildaste fantasi finns något som skulle göra att jag åkte mellan Sthlm och Åbo med fartyg för säg 3000 kr.   

Loggat
Ainsalu

Antal inlägg: 115

« Svara #17 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 02:30 »

Det måste väl ändå vara ekonomiskt självmord att höja biljettpriserna; så unik är ändå inte upplevelsen att någon skulle vara villig att betala priser i nivå med RG-Line för en resa. Jag får intrycket av att artikeln är mer eller mindre ett beställningsarbete med avsikt att skrämma upp de som ännu inte "hunnit" åka på kryssning... finns ju som sagt en del olika knep att ta till när det gäller billig marknadsföring.
Loggat

Specialintresse: Siljarederiet i Långnäs 1965-1975(-1994) och kvarlevorna därav Leende (smiley)
myskillen8§

Antal inlägg: 495

E-post
« Svara #18 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 02:56 »

NU tror jag inte det handlar om att höja ordinariepriserna utan att man snarare ser att man måste kunna få ut det som i dag är ordinarie priser för att det skall funka, med andra ord sluta med gratis eller nästan gratis biljetterna.

tror också att den som bara vill åka och fest bryr sig om det ex. går en anslutningsbuss eller inte och om det känns sunkigt och nergånget, även om den så klart inte bryr sig om smådetaljer som vi kan göra.

Att det inte går bra för tallink måste man ju tolka som att det inte funkar att på lilla östersjön komma med orealistiskt mycket investeringar och nybyggenpå kort tid, det är ju inte första gången i historien detta händer och jag tror nog VL kan sin sak och inte beställer två nya fartyg om man inte är säkra på att det kommer gå hem.
Loggat
RepaRex

Antal inlägg: 186

« Svara #19 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 09:06 »

Viking Line kommer inte att höja priserna så länge det går dåligt för Tallink,detta bara för att Tallink inte ska tjäna på att själv höja priserna som skulle ge dom mera inkomster.
Loggat
ubm

Antal inlägg: 2

umelander@gmail.com
E-post
« Svara #20 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 11:48 »

Det skulle vara tråkigt.
NU tror jag inte det handlar om att höja ordinariepriserna utan att man snarare ser att man måste kunna få ut det som i dag är ordinarie priser för att det skall funka, med andra ord sluta med gratis eller nästan gratis biljetterna.

tror också att den som bara vill åka och fest bryr sig om det ex. går en anslutningsbuss eller inte och om det känns sunkigt och nergånget, även om den så klart inte bryr sig om smådetaljer som vi kan göra.

Att det inte går bra för tallink måste man ju tolka som att det inte funkar att på lilla östersjön komma med orealistiskt mycket investeringar och nybyggenpå kort tid, det är ju inte första gången i historien detta händer och jag tror nog VL kan sin sak och inte beställer två nya fartyg om man inte är säkra på att det kommer gå hem.
Gråtande
Loggat
Uffe D

Antal inlägg: 530

Hemsida E-post
« Svara #21 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 11:58 »

Viking Line kommer inte att höja priserna så länge det går dåligt för Tallink,detta bara för att Tallink inte ska tjäna på att själv höja priserna som skulle ge dom mera inkomster.

Det tror jag med, taktiken just nu borde vara att sakta svälta ut Tallink, och det tror jag att man kommer lyckas med. Tallink har investerat åt helvete för mycket på alldeles för kort tid, och skulle dom klara situationen så är frågan om den ekonomiska styrkan finns att nyinvestera.
Det spelar ingen roll hur Viking gör, dom lär gå ur detta som vinnare ändå.
Loggat

Seastorm

« Svara #22 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 17:39 »

Det måste väl ändå vara ekonomiskt självmord att höja biljettpriserna; så unik är ändå inte upplevelsen att någon skulle vara villig att betala priser i nivå med RG-Line för en resa. Jag får intrycket av att artikeln är mer eller mindre ett beställningsarbete med avsikt att skrämma upp de som ännu inte "hunnit" åka på kryssning... finns ju som sagt en del olika knep att ta till när det gäller billig marknadsföring.

Givetvis är det så, för inte sjutton går VL på något sätt back genom detta, som jag förstått saken är det snarare rätt bra vinster den senaste tiden trots finanskris. Som du själv säger känner man igen detta "beställningsarbete" sen lång tid tillbaka, för det är verkligen inte första gången man menar på att priset ska höjas. Dessutom är som sagt resan i sig inget som betingar högre marknadsvärde än det man redan har som ordinarie priser. Ännu mindre på kryssningar med tanke på ombordpriserna. Kanske då att man skulle ha som RCCL, att man höjer biljettpriset med några hundra men att allt då ingår, frukost, lunch och middagsbuffe.     
Loggat
Bo Otterström

Antal inlägg: 580

« Svara #23 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 00:15 »

Det hade ju Silja på 70-och 80 talet "Helsingfors Populär" där det ingick måltider.Kanske Viking tar upp detta Vore bra Rimliga ombordpriser är viktigt Se på Ånedin och i viss mån Eckerölinjen Där är det bra barförsäljning
Loggat
Emil.E

Antal inlägg: 957

« Svara #24 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 00:53 »

Hoppas de slutar dela ut gratiskryssningar, det straffar bara dem själva tillslut, bättre är det att skaffa en realistisk pristabell för hyttkaterogirer, inte 200 kr för B-hytt och 7000 kr för svit utan mer jämt, kanske 600 kr för en B-hytt och 3000 kr för en svit till Helsingfors låter mer rimligt.
Loggat

Bokade resor:

M/s Silja Serenade 21 Juni

M/s Mariella 26 Juni (Sto - Hel)

M/s Mariella 17 Juli (Hel - Sto)

M/s Baltic Queen 10 Augusti

M/s Viking Cinderella 28 Augusti

M/s Rosella 2 Oktober
Ainsalu

Antal inlägg: 115

« Svara #25 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 02:56 »

Hoppas de slutar dela ut gratiskryssningar, det straffar bara dem själva tillslut, bättre är det att skaffa en realistisk pristabell för hyttkaterogirer, inte 200 kr för B-hytt och 7000 kr för svit utan mer jämt, kanske 600 kr för en B-hytt och 3000 kr för en svit till Helsingfors låter mer rimligt.

Vad skulle man vinna på detta? Dagens "resenärer" - jag skulle hellre kalla dem "gäster" (resenär anser jag är en person som har en agenda med resan, t.ex. på destinationsorten) är vana med att de ska kunna åka ytterst billigt, istället förväntas de göra av med pengar ombord. Genom att höja priset blir man kanske av med det värsta slöddret som bara kräks ner inredningen och konsumerar taxfree-sprit i hytten, men samtidigt tror jag risken är stor att man skrämmer bort den grupp gäster som faktiskt ger bra avkastning i form av konsumtion och ombordshopping. Att höja priset "bara därför att" verkar väldigt onödigt; det blir lite planekonomi över det hela om man prissätter utgående från nån slags norm över vad det borde kosta. Tallink tillämpar väl förresten ungefär den där prissättningen, och vi vet ju hur Tallinks siffror ser ut. Idel rött.
Loggat

Specialintresse: Siljarederiet i Långnäs 1965-1975(-1994) och kvarlevorna därav Leende (smiley)
klulle

Antal inlägg: 24

« Svara #26 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 13:28 »

"Normalpriserna" på kryssningar är ju aldeles hutlösa. Själv skulle jag absolut aldrig åka på kryssning till sådana priser om man för typ 50€ till  kan åka för en vecka till södern (dock utan hotell). De är just dom billiga priserna (på resan) som får mej ombord. Jag bor helst i lyx-hytt kanske i A-klass men inte i B eller C. I som resenär kan jag tänka mej C hytt (för jag är snål). Fast priserna skulle höjas så hoppas jag det i fortsättningen finns möjligheter till rabatter helst ännu bättre rabatter. 250€ för fredags avgång i lyxhytt är för dyrt för att inte tala som sviterna. Priserna skulle vara ok om måltiderna ingick.
Loggat
Kooiker

Antal inlägg: 387

E-post
« Svara #27 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 14:38 »

Så länge vi har en konkurrenssituation så är det tillgång och efterfrågan som styr priset som i alla andra fall. Givetvis kan ingen sätta ett högt pris och stå med tomma färgor. Oftast är det den som är marknadsledande som i viss mån försöker hålla uppe priset. Vem som är det på Östersjön vet jag inte. Det finns det förståsigpåare här som kan slåss om. Tillgång/efterfrågan brukar något sånär sätta sig efter ett tag. I denna långsiktiga bransch lär det ta flera år innan anpassningen sker. Det finns även säsongsvariationer som ställer till det på paxsidan.

Resonemanget med tanke på dagens prisnivåer verkar vara "få ombord dem så spendar dom". Undrar vad särkostnaden är för en passagerare, dvs hamnavgifter, hyttstäd.
Loggat
Seastorm

« Svara #28 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 21:55 »

Resonemanget med tanke på dagens prisnivåer verkar vara "få ombord dem så spendar dom". Undrar vad särkostnaden är för en passagerare, dvs hamnavgifter, hyttstäd.

Tror nog att det är väldigt svårt att räkna så, snarare så blir det väl att räkna vinst per avgång eller liknande. Mest för att det kan variera nått otroligt mellan olika dagar och hur mycket folk spenderar ombord. Då menar jag allt från säsong till väder den aktuella dagen. Har själv rest när det varit kanske 100-200 passagerare ombord och dessutom rätt dåligt väder, och då är det nog inget snack om att dom går back på passagerarbiten just den resan, men kanske inte frakten. Har å andra sidan rest fullbokade resor i 30 graders sol, då är det nog enorm vinst, bara det antal öl vissa drack ute på däck motsvarar mer än biljettpengen i sig.

Totalt sett betalar frakten troligen vad den kostar med liten marginal, medan passgerare står för de rena vinsterna.

Loggat
janjoh

Antal inlägg: 97

« Svara #29 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 22:12 »

Som konkurrensen och omvärlden ser ut nu så måste det nog till en väldigt bra sommar för Östersjö rederierna om de ska göra vinst i år! Jag har hört att det är sämre med bokningar på TallinkSilja i år. Men det kan delvis bero på den hårda vintern som avskräcker folk lite att ge sig ut på ett isigt hav. Framförallt Helisngfors-Tallinn är det tjock is och det ställer ju till en del för snabbåtstrafiken.

Men klart det kommer ta fart igen framåt Mars när vårsolen böärjar  värma och vi nordbor vill börja resa mera igen! Men som prisbilden är nu med gratisbiljetter och ibland även frukost och underhållning av "stjärnartister" helt kostnadsfritt på vissa båtar, är ju ohållbart. Jag tror nog att det är minst en 2-3 färjor för mycket på östersjön. Viking Line har så stabil passagerarvolym och lockar bra med kryssningsresenärer på Cinderella men däremot tror jag det är tuffare på en så ny linje som Stockholm-Riga. Jag tror inte den trafiken med Romantika och Silja Festival går runt. någon som vet något mer exakt? Visst är det frakttrafik på denna linje men den går inte att leva på när färjorna är så stora och har så mycket passagerarutrymmen. De är för kryssningsinriktade för att de ska kunna gå runt på frakt.  Se barap å skolådorna som går mellan Göteborg-Kiel, Stena Germanica/Scandinavica. De har inte mycket underhållning i veckorna, drinkbaren stänger tidigt! Endast på helgen som det är lite mer känsla av kryssning. Och besättningen har flera arbetsuppgifter mot hur det är på TallinkSilja och Viking. Nu har de inte taxfree heller så de har inte alls samma inkomstkällor, men ändå, det är färjor som är mer fraktinriktade. De är inte så rolig men de går runt!

Loggat

Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: