Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 08 September 2010 kl. 02:09

Veckans bild visar M/S Splendour Of The Seas i Mykonos 18 augusti 2010.
© Foto George Koutsoukis.

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

AIS - nästa steg !
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  

AIS - nästa steg !
Författare Meddelande
nissenudel

Antal inlägg: 3

E-post
« skrivet: 07 Februari 2010 kl. 22:15 »

De flesta av Landgångens medlemmar som är intresserad av att följa fartygen live, har ju sedan länge funnit en rad olika AIS sidor på nätet och kanske hittat sin favorit, beroende på vad man är intresserad av att titta på och följa. MarineTraffic och Siitech är ju två av de större nätsidorna, som båda har sina fördelar och nackdelar. Vad man ska ha klart för sig är, att dessa bygger på AIS-data som finns öppet på nätet och dessa dataströmmar kommer från ett stort antal entusiaster som bekostar och sätter upp egna mottagare på lämpliga ställen runt om i landet och levererar data till dessa tjänster, till skillnad från den professionella övervakningen som använder egna slutna nät. Därför är täckningen inte alltid 100%-ig.

Sedan flera år har jag en monitoring station i Helsingborg och levererar mina data bl.a. till MarineTraffic (Nisse syns under AIS-källa om du klickar på ett fartyg), Siietech och Shipplotter. Tillsammans med flera andra aktiva driver vi, sedan flera år tillbaka, ett nät av AIS-mottagare utlokaliserade på bra platser med Internetanslutning och vi skickar sedan våra data till Marcus server i Göteborg, som sedan skickar data vidare. I dagsläget är ca 25 mottagare runt om vår kust anslutna och det växer hela tiden.

Så till rubriken! Vill man ta nästa steg från att bara titta på Internet, så kan man rekommendera att ladda ner Shipplotter, läsa  instruktionerna och köra igång. Bor du vid kusten och har fartygsrörelser i närheten, så skaffar man en AIS mottagare, sätter upp en antenn och matar sin Shipplotter med egna data, samtidigt som man delar dessa med resten av många tusen användare. Fördelen med egna data (säg i närheten av en hamn) är ju att presentationen blir i realtid. När bogserbåten svänger i hamnen, ser du det i samma sekund på skärmen utan tidsfördröjning.

Blir du riktigt biten av detta, går du med i våra nät, där vi skickar rådata (NMEA) mellan varandra och presenterar det hela på riktiga sjökort, i datorn eller på plotter.

Hälsn/Nisse Helsingborg

Loggat
Lars Hulthén

Kön: Man
Antal inlägg: 32

hulthen48@hotmail.com
« Svara #1 skrivet: 08 Februari 2010 kl. 21:50 »

Hej
Jag har idag shipplotter i min pc. Vet du om shipplotter går att ladda upp på en mac??
Hur göra med den betalda licensen?
Lars H i Viken
Loggat
andrande026

Antal inlägg: 105

Möte med Stena Paris i New Yorks hamn

andrande026@hotmail.com
E-post
« Svara #2 skrivet: 08 Februari 2010 kl. 22:31 »

Hej!
Vart får man tag på en sådan mottagare?
Jag laddade hem shipspotter nu och då stod det att det var gratis i 21 dagar, vad kostar det sen?

//Andreas
Loggat
nissenudel

E-post
« Svara #3 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 13:41 »

Hej på er,
Många börjar med en vanlig VHF mottagare/scanner och matar in en ljudet från mottagaren till ljudkortet på datorn. På datorn kör man Shipplotter och vips har man lite fartygsrörelser från egen utrustning om man bor i närheten av dessa och har en hyfsad antenn. Dessutom ställer man in Shipplotter i "sharing" om man har en internetanslutning och då ser man stora delar av världen. Sen blir man mer sugen på bättre grejor och då finns det idag många bra AIS mottagare att köpa. En riktig AIS mottagare lyssnar på båda kanalerna samtidigt och levererar ut rådata (NMEA protokoll) till serieporten på datorn eller till en ingång på plottern. Goggla på AIS RX Yacht eller ICOM MXA-5000 för att ta två bra exempel, så ser du. Priser ligger kring 3000:-

Shipplotter har funnits ett antal år och har utvecklats extremt av eldskälar och är i dag ett mycket kraftfullt och seriöst program med massor av inställningsmöjligheter, in/utdata, kartor och sjökort m.m. Kika på hemsidan http://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm där massor av info står. När du kan allt om programmet har det gått 21 provdagar och då betalar du in 25euro för ett superprogram inklusive ständiga förbättringar och uppdateringar. Kan varm rekommenderas.

/Nisse   
Loggat
gurra_58

Antal inlägg: 1 235

« Svara #4 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 15:53 »

Hej!
Jag laddade hem shipspotter nu och då stod det att det var gratis i 21 dagar, vad kostar det sen?

//Andreas
Kjell&Co bla säljer dessa
Loggat

Livet Leker
jeff

Antal inlägg: 377

M/S Europa

« Svara #5 skrivet: 09 Februari 2010 kl. 23:58 »

Hej!

//Andreas

När man köper scanner ska man se till att den har digital utgång. Eller så får man modifiera mottagaren. http://www.discriminator.nl/.

/Jeff
Loggat

Landgången den enda verkligheten i en virtuell värld...  Cool

Mina youtube videos finns här!
nissenudel

E-post
« Svara #6 skrivet: 10 Februari 2010 kl. 12:43 »

Hej igen,
Om man redan har en scanner eller VHF mottagare, kan man börja och prova som jag beskev ovan. Har man inte det, utan tänker köpa en mottagare, rekommenderas klart att satsa på en dedicerad AIS mottagare. Här får man en riktig AIS mottagning utan kompromisser av båda kanalerna och en riktig datautgång att stoppa in i serieporten på datorn.
/Nisse 
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: