martinw
Antal inlägg: 4
|
 |
« Svara #45 skrivet: 11 Februari 2010 kl. 13:52 » |
|
Häftigt! När är bilden tagen? Är det Broströms flagga som skiymtar till vänster?
Som tidigare nämnt så är det Imperial Shippings flagga. Bilden är tagen i augusti 2008 i Älvsborgshamnen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Henrik Johnson
Kön: 
Antal inlägg: 1 277
|
 |
« Svara #46 skrivet: 19 Februari 2010 kl. 00:00 » |
|
Jag puttar på med en livebild från Tyrusland tagen den 22 augusti 2006. I bakgrunden ligger Tor Belgia som samma dag flaggades in från U.K. till Svensk flagg igen. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Henrik Johnson
Kön: 
|
 |
« Svara #47 skrivet: 09 Mars 2010 kl. 23:05 » |
|
När Vasaland återköptes till Sverige 1986 fick hon Namnet Celia i Nordsjöfrakts regi. Detta datablad härstammar från den tiden och kan vara lite kul att kika på, kanske inte så mycket för den grådaskiga bilden, men för faktauppgifterna och rederiloggan som inte längre finns. Är det någon som vet närmare när garaget på väderdäcket byggdes och vad som huvudsakligen lastades i det? Mvh // Henrik 
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Styrman
Antal inlägg: 349
Sjön suger.
|
 |
« Svara #48 skrivet: 10 Mars 2010 kl. 08:37 » |
|
Jag minns anledningen till att garaget byggdes var att lasta virke där. Genom att det kom stå "inne" fick man mer betalt, ja kanske kontraktet överhuvudtaget.
Det finns säkert någon bild på det men original kunde man inte lasta container uppe på "garaget". Dessa fästen sattes på av besättningen. Varje fall på ett av syster fartygen.
Nu var jag lite fel på det. Vi snackar inte om garaget på tex Tyrusland. Sorry. Det garaget som det pratas om vet jag inget om.
|
|
|
|
« Senast ändrad: 10 Mars 2010 kl. 08:44 av Styrman »
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Henrik Johnson
Kön: 
|
 |
« Svara #49 skrivet: 10 Mars 2010 kl. 09:30 » |
|
Nu var jag lite fel på det. Vi snackar inte om garaget på tex Tyrusland. Sorry. Det garaget som det pratas om vet jag inget om.
Inga problem - alltid kul att få veta även hur de små garagen på Tyrusland + 3 kom till. Kanske är det någon annan som har seglat i Nordsjöfrakt och/eller Finncarriers, som minns? Mvh // Henrik
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
ML
Antal inlägg: 64
|
 |
« Svara #50 skrivet: 10 Mars 2010 kl. 12:13 » |
|
Hej, Bilden visar antaglien Timmerland, Cortia, senare Finnrose. varför Jo T-båtarna hade sin kran längre förut än V-båtarna, har jag för mig. NF köpte först Hektos som hon hette under finsk flagg.
Garaget byggdes i Åbo 1984 eller 1985, på det tidigare väder däcket lastades det som gick in på höjden, d.v.s. containers på rolltrailer, semi trailers, papper på rolltrailer, virke på rolltrailer, samt annat rullande. Det hände också att vi lastade massa-balar. På det nya väderdäck kunde man lasta "lastade" /tunga 40' cont i den aktersta raden samt längs sidorna, ett mindre antal lastade i ett lager funkade nog också. "Tom-burkar" i två lager över hela.
Väderdäcken som byggdes på i setubal på SOL båtarna var kort men högt, allt för att kunna lasta virke under.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
chrove
Antal inlägg: 56
|
 |
« Svara #51 skrivet: 10 Mars 2010 kl. 17:26 » |
|
Vilken trevlig tråd! Jag var matros på Vikingland 1995. Mycket trevlig båt. Bra folk och fin inredning med stora fina besättningshytter. Om jag minns rätt så mönstrade jag på i Helsingborg. Vidare resa Södertälje, Mäntylouto för papperslast. En sväng in om Moss för att lasta gamla maskiner. Vi var även in och studsade i Tilbury, men jag kommer ej ihåg om det var på nerresan eller hemresan. Nästa hamn var Pireus för lite lossning av trä. Vidare till Alexandria där vi lossade maskinerna. Sen bar det av till Limassol och Larnaca för potatislastning. I Haifa och Ahsdod lastade vi apelsiner. Var vi lossade pappret minns jag inte riktigt. På resan hem blev det ett par korta stop i Valencia och Cartagena för mer apelsiner. Vi var även in om Fredrikstad på vägen hem. Sen vidare till Helsingborg. Resan tog 6 veckor vill jag minnas.
Jag kommer ihåg lyxen med swimingpoolen som fylldes så fort vi kom till varmt vatten i medelhavet. Där tillbringades många timmar med relaxande och ölande. Minns en motorman som istort sett levde på öl. När slabben var slut gick han raka vägen ner till kylen vid polen och tömde den på öl. Vi matroser gick dagmän alla tre och det var många härliga dagar när solen sken i medelhavet. Att det gick att köra spelen från bryggan minns jag när jag möstrade på. Vid avgång från Helsingborg var det jag som hade backen. Jag stod bara och tittade och undrade vad jag skulle där framme att göra överhuvudtaget, när allt sköttes från bryggan. Det var allt för nu.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Styrman
Sjön suger.
|
 |
« Svara #52 skrivet: 10 Mars 2010 kl. 17:55 » |
|
Ja, det var en trevlig rundresa. Synd att man var så himla lite folk på däck (3 man). Personligen tror jag att dom är finare på däck numera.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
ML
Antal inlägg: 64
|
 |
« Svara #53 skrivet: 10 Mars 2010 kl. 21:34 » |
|
De sex båtarnas olika trafik mönster har satt sina spår på olika sätt. Vasaland/Celia/Finnriver och Timmerland/Cortia/Finnrose, gick under lång tid i österjön/nordsjön. Vilket medförde att dom känns lite bättre hållna, mindre möjligheter till utomhusunderhåll under stora delar av året men fina möjligheter till "pyssel" i inredning och angränsande ytor.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
foggy
Kön: 
Antal inlägg: 2 445
Maskinist utan gränser
|
 |
« Svara #54 skrivet: 11 Mars 2010 kl. 22:08 » |
|
Thebeland vid kaj i Dakar, november 2009  BRGDS / foggy
|
|
|
|
|
Loggat
|
Metalbrite smakar vanilj
|
|
| |
|
Henrik Johnson
Kön: 
|
 |
« Svara #55 skrivet: 11 Mars 2010 kl. 23:59 » |
|
Hej!
Trevligt att tråden har kommit igång igen och ni är flera som bidrar med anekdoter och bilder!
När vi nu är inne på ombyggnader och olika detaljer, är det någon som har koll på när och varför Hägglundskranarna (var det väl?) togs bort från samtliga fartyg? Om jag har förstått historien rätt så projekterades fartygen och byggdes för att kunna lossa och lasta helt i egen regi i de mest primitiva hamnarna i Nordafrika. Detta möjliggjordes genom en kran på väderdäck och containertruckar som följde med fartygen på resorna.
Var det helt enkelt så att hamnarna blev såpass moderna att kranarna inte längre behövdes?
Mvh // Henrik
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Styrman
Sjön suger.
|
 |
« Svara #56 skrivet: 12 Mars 2010 kl. 00:12 » |
|
Nu minns jag inte riktigt vad som kom först. Garaget eller skrotningen av kranen. Men nyttan med kran försvann i princip genom det bygget. Som jag kan se det nu i efterhand. Containertruckarna (var dom flera?) och mafis gjorde ju lastning och lossning rätt smidig. Så kranen kostade nog mest pengar.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Henrik Johnson
Kön: 
|
 |
« Svara #57 skrivet: 12 Mars 2010 kl. 09:09 » |
|
Nu minns jag inte riktigt vad som kom först. Garaget eller skrotningen av kranen. Men nyttan med kran försvann i princip genom det bygget. Som jag kan se det nu i efterhand. Containertruckarna (var dom flera?) och mafis gjorde ju lastning och lossning rätt smidig. Så kranen kostade nog mest pengar.
Tack för infon. Yes, det var flera truckar. Kika på Fagges bilder i början av tråden så ser du att Vegaland hade 2 st ombord 1993. Eventuellt kanske det bara fanns en på de andra systrarna (?) Mvh // Henrik
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Styrman
Sjön suger.
|
 |
« Svara #58 skrivet: 13 Mars 2010 kl. 00:58 » |
|
Jag var ombord efter bygget av garaget och skrotning av kranen, som du kanske förstår.  Utan att "ljuga" för mycket fanns det en "capstan" där istället senare. Användes med fördel i Kotka. Icke numera då fartyget anlöper annan kaj.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
| |
|
Styrman
Sjön suger.
|
 |
« Svara #59 skrivet: 13 Mars 2010 kl. 01:27 » |
|
Tack för infon. Yes, det var flera truckar. Kika på Fagges bilder i början av tråden så ser du att Vegaland hade 2 st ombord 1993.
Eventuellt kanske det bara fanns en på de andra systrarna (?)
Mvh // Henrik
Jag vill minnas att storleken på en truck växlades upp och att dom sedan sköttes av "personal i land". Minns hans namn som Björn, utan att vara 100%. Det var en (kan varit två) rundresa som fylldes med mycket skoj. Detta under den moderna sjöfartens tid! 
|
|
|
|
« Senast ändrad: 13 Mars 2010 kl. 01:30 av Styrman »
|
Loggat
|
|
|
| |
|