Nyheter: Vid störningar följ oss på twitter.com/landgangen 19 April 2014 kl. 13:56
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

● Veckans bild ●

M/S Allure of the Seas och M/S Mariner of
the Seas i Cozumel 17 februari 2012
© Foto: Patrik Högfeldt

Vem äger vad och vem i Ånedinlinjen?
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  

Vem äger vad och vem i Ånedinlinjen?
Författare Meddelande
kalle-sand

Antal inlägg: 3 472

« skrivet: 19 November 2009 kl. 12:26 »

Lite intressant ägarstruktur här. Om man nu ska införskaffa nytt tonage, undrar man ju vem som ska låna. Först har man Rederi AB Alandia, som är dotterbolag till Rederi Birger Jarl AB, som i sin tur är dotterbolag till Ingenjörsfirma Strauch Aktiebolag. Mao får man väll betrakta det sista som moderbolaget. Ännu mer intressant är att moderbolag är avregistrerat för företagsskatt, men man hade senast 2008-08 202 st anställda, samt en omsättning på 548 454 ( tkr ). Rederi Birger Jarl AB hade vid samma tidpunkt 0 anställda, men en omsättning på 5 400 ( tkr ). Rederi AB Alandia vid samma tidpunkt hade 125 anställda, med en omsättning på 149 077 ( tkr ), vilket utgjorde en vinstmarginal på 0,34% ( knappast tälja guld med täljkniv i det bolaget ). Någon som vet något mer?
Loggat
primax

Antal inlägg: 115

« Svara #1 skrivet: 19 November 2009 kl. 16:24 »

Lite roddigt må jag säga Cheesy
Loggat
Dr Wolf

Antal inlägg: 1 810

Skandiaker i Sandefjord 20/10-11

« Svara #2 skrivet: 19 November 2009 kl. 21:23 »

Jag har inte jätte koll på struktur men de som jobbar på båten är anställda i Rederi Allandia AB (antar att de är samma för alla ombord anställda då jag bara tittat på mitt eget kontrakt) plus att han Strauch har ägarintressen i minst ett företag till som sysslar med motorcyklar.
De sägs också att båten vid nåt tillfälle ska ha ägts av personalen ombord vilket kanske kan göra att rederi Birger Jarl spökar lite då jag kan tycka att de kan ha vart ett logiskt namn på företaget, men jag gissar bara.
Loggat

Robert Baden Powell, scoutings grundare ska ha sagt:
"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
kalle-sand

Antal inlägg: 3 472

« Svara #3 skrivet: 19 November 2009 kl. 21:36 »

Jag har inte jätte koll på struktur men de som jobbar på båten är anställda i Rederi Allandia AB (antar att de är samma för alla ombord anställda då jag bara tittat på mitt eget kontrakt) plus att han Strauch har ägarintressen i minst ett företag till som sysslar med motorcyklar.
De sägs också att båten vid nåt tillfälle ska ha ägts av personalen ombord vilket kanske kan göra att rederi Birger Jarl spökar lite då jag kan tycka att de kan ha vart ett logiskt namn på företaget, men jag gissar bara.

Skulle ju faktiskt förklara en hel del. Måste ju vara den logiska förklaringen.
Loggat
Clayton

Antal inlägg: 2 742

« Svara #4 skrivet: 19 November 2009 kl. 23:48 »

Det är meningen att man inte ska kunna ha full inblick i ägarförhållandena Glad
Loggat
Eskes

Antal inlägg: 308

E-post
« Svara #5 skrivet: 20 November 2009 kl. 01:50 »

Är det någon som vet planerna för nästa år, hur länge kan Birger Jarl gå?
Har de en ersättare, kommer de uppgradera henne eller bara lägga ner?
Eller mot förmodan få dispens både i Sverige och Finland?
//Mattias
Loggat
jah3
Gäst
« Svara #6 skrivet: 20 November 2009 kl. 04:58 »

Detta vet bankerna och investerarna, inget som de vanliga folket ska ha nåt att göra med.
Loggat
Alexander W

Antal inlägg: 15

« Svara #7 skrivet: 20 November 2009 kl. 09:41 »

M Strauch har många strängar på sin lyra. Han har intressen i minst ett femtontal företag. Mest inom MC-branchen och MC-tillbehör. Det mest kända är väl Harley Davidson Sweden AB. Och där har väl även Hells Angels intressen. Umgås man i de kretsarna så kan det förklara den mystiskt försvunna kassan på Birger Jarl.
Alexander
Loggat
Dennix

Antal inlägg: 7 680

« Svara #8 skrivet: 20 November 2009 kl. 16:31 »

Är det någon som vet planerna för nästa år, hur länge kan Birger Jarl gå?
Har de en ersättare, kommer de uppgradera henne eller bara lägga ner?
Eller mot förmodan få dispens både i Sverige och Finland?
//Mattias

Enligt ett tidigare inlägg så funderar man på tre olika alternativ.

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=1108.msg73098#msg73098
Loggat

Vad vore livet om man inte slapp till sjöss ibland...
Dr Wolf

« Svara #9 skrivet: 20 November 2009 kl. 22:33 »

Bara en fråga var får du i från att han skulle va polare med HA, Bara för att han sysslar med med HD och att Nästan alla inom HA kör HD så behöver de inte betyda att man är polare med HA eller dyligt så jag tycker du ska tänka dig för innan du kommer med såna anklagelser om du inte har bevis.
Loggat

"Om världens ungdomar möts, och lär känna varandra, blir det fred. För man slåss inte med sina kamrater"
Alexander W

Antal inlägg: 15

« Svara #10 skrivet: 21 November 2009 kl. 13:40 »

Det var en lite märklig respons jag fick på mitt inlägg. Som synes ifrågasätter Dr Wolf mitt inlägg men det är helt OK, det har han rätt till. Men vad som ger mig mer vatten på kvarnen var ett personligt meddelande jag fick på Landgången. I meddelandet stod det: "Man tar inte upp de här grabbarna på Landgången. Jag har jobbat där och det fungerade bra".  I mina öron låter det som en bekräftelse.

Alexander
Loggat
Dr Wolf

« Svara #11 skrivet: 21 November 2009 kl. 20:37 »

Jo har fått ett mail här inne som påstår samma sak även om individen använder andra ord, om de nu skulle va så att de har intressen (ingen av oss här vill väl gå ut med namn o presentera fakta i alla fall, vilket kan vara förstårligt) så är jag förvånat över att de är så pass allmänt känt, de brukar inte så gärna prata om vart de här ägarintressen.

Som jag sa till passagere som fråga under perioden jag jobba ombord efter o ha frågat ett av befälen (kommer inte ihåg vem men de var ett senior befäl), de senaste jag hört är att båten ska renoveras för att då den klara de nya kraven. Personligen kan jag tycka att de vore de bästa då den har sin egna själ på ett helt annat sett än de moderna båtarna som säkerligen även de har nån slags själ som folk gillar.
Loggat

ulf Pettersson

Antal inlägg: 130

« Svara #12 skrivet: 22 November 2009 kl. 12:42 »

Jag har hört från en som jobbar på Birger Jarl att de var en Rysk färja som skulle ersätta Birger Jarl. Jag kom inte ihåg namnet på färjan men jag ska kolla med han som jobbar på Birger Jarl nästa gång jag ser honom.
Loggat
Dr Wolf

« Svara #13 skrivet: 22 November 2009 kl. 13:11 »

Ibland börjar jag undra om de vet själva vad som ska hända då de verkar vara olika bud beroende på vem man frågar
Loggat

OBSERVER

Antal inlägg: 740

« Svara #14 skrivet: 22 November 2009 kl. 13:17 »

Någon "färja" skall dom inte ha.  Tvärtom, dom har nobbat förslag av div. färjor - som ju är mycket billiga just nu. Dom vill inte betala för ett högt bruttotonnage och ett bildäck, dom inte har anvädning för.
Loggat

Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: