Nyheter: Information om framtiden! 09 September 2010 kl. 11:49

Veckans bild visar M/S Splendour Of The Seas i Mykonos 18 augusti 2010.
© Foto George Koutsoukis.

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem. *

Göta älv/Vänersjöfartsfestival
Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 36   Gå ned
  Skriv ut  

Göta älv/Vänersjöfartsfestival
Författare Meddelande
Dirren

Antal inlägg: 266

« Svara #300 skrivet: 12 Mars 2010 kl. 22:32 »

Ängön ser ut som ett välvårdat fartyg. Hur stor (liten) besättningen har
hon? Speca gärna befattningarna om Ni vet.

//Dirren
Loggat
Stefan Lindberg

Kön: Man
Antal inlägg: 25

E-post
« Svara #301 skrivet: 13 Mars 2010 kl. 20:36 »

Leckö passerar söderut vid Lödöse 2010-03-13

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=pTZMXwyE9Gc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=pTZMXwyE9Gc</a>
Loggat
Stefan Lindberg

E-post
« Svara #302 skrivet: 14 Mars 2010 kl. 10:30 »

Lite bilder från igår 2010-03-13

Leckö strax söder om Göta

Katre gick åt sidan för möte med Leckö, samma fotoplats som bilden ovan

Leckö lite senare vid Lödöse, samma plats som filmen jag lade upp igår.
Loggat
curt

Antal inlägg: 156

« Svara #303 skrivet: 14 Mars 2010 kl. 14:34 »

Fina bilder från älven Stefan.
Älven är välbevakad, dock ont om fotografer runt Vänerns hamnar tycker jag...

Nu ser jag framemot att snön försvinner snart, så man kan ta sig ut i omgivningarna.
Jag kämpade mig upp i fågeltornet idag för att hitta nya vinklar. Skaren höll dåligt,
med trägen vinner!

Vänersborg 14/3 (Klickbara bilder för något större)
Scandica kom in med...

...RMS Saimaa

RMS Saimaa och Vänersborgs stadskärna med residenset mitt i bild. Halle & Hunneberg i fonden.

Mvh Micke

Loggat
Stefan Lindberg

E-post
« Svara #304 skrivet: 14 Mars 2010 kl. 15:32 »

Det var tur att du trotsade vintern och gav dig upp i tornet Curt för bilderna blev riktigt bra tycker jag.

Så undrar jag lite hur du gör för att få bilderna klickbara ?
Jag använder också Photobucket så det bör väl gå att göra med mina bilder med.

//Stefan
Loggat
curt

« Svara #305 skrivet: 14 Mars 2010 kl. 16:54 »

Citat
Så undrar jag lite hur du gör för att få bilderna klickbara ?

Byt bara ut adressen till din egen bild.
Kodstycke:
[url=http://www.landgangen.se/ftg/rundtur.jpg][img]http://www.landgangen.se/ftg/rundtur.jpg[/img][/url]

/Micke

Loggat
Stefan Lindberg

E-post
« Svara #306 skrivet: 14 Mars 2010 kl. 17:13 »

Måste bara testa om det funkar med klickbara bilder ...
« Senast ändrad: 14 Mars 2010 kl. 17:26 av Stefan Lindberg » Loggat
acedius

Antal inlägg: 11

« Svara #307 skrivet: 15 Mars 2010 kl. 21:18 »

Tjenare - nu har jag listat ut vem du är. Thorbjörn! Det är det gamla gardet som håller på Håkan är också med, lyckas det här skall du snart få se en bild på honom.
Vi provar!
[/img]
Loggat
acedius

« Svara #308 skrivet: 15 Mars 2010 kl. 21:24 »

Nääääeä!!!!! Det går inte. Jag får väl lägga upp bilderna på Fallrepet. Ett mycket enklare forum. Det var trevligt med den här Göta Älv - Vänern tråden ... men det är för krångligt. Nu har jag provat en hel del och jag börjar bli både trött och irriterad. Vi körde 90 timmar från måndg till söndag så det är väl anledningen.
Loggat
Stefan Lindberg

E-post
« Svara #309 skrivet: 16 Mars 2010 kl. 16:12 »

I vänta på att snön ska försvinna så bjuder jag på en bild på RMS Goole i Trollhättan 2009-06-03

Bilden är klickbar för större storlek (tack för det curt)

Loggat
acedius

« Svara #310 skrivet: 16 Mars 2010 kl. 23:19 »

Vänerhamn har 4 hamnar och 4 bogserbåtar, Karlstad, Kristinehamn, Otterbäcken och Lidköping. Lidköping sköter sig själva med bogserbåten Lidköping. I de tre andra hamnar sköts båtarna från Karlstad. Karl i Karlstad, Dan i Kristinehamn och Oxen i Otterbäcken. Båtarna är gamla liksom vi som kör. Oxen i Otterbäcken körs mestadels av en gentleman från Torsö. Karl i Karlstad körs i allmänhet av två veteraner från Karlstad. På Dan i Kristinehamn alternerar vi - ibland är gentlemannen från Torsö där och kör i bland är det Karlstadsbor där.
Tisdagen i förra veckan hade vi en Metanolbåt till Casco - då var vi där från Karlstad och körde - vi börjar med det:

Lotsen bordar Fostraum efter fullbordad lossning

Fostraum har förtöjt i bojar utanför Cascos fabrik. Vid öppet vatten förtöjer man i 4 bojar vintertid behövs bara 2. Vi knallar iland på isen och lägger av.

Dan som jobbar i Kristineham är en gammal trotjänare. Byggd i staden på Bröderna Larssons varv 1957. Med sina blott 600 HK klarar hon jobbet förvånansvärt bra. Isen där är dock inte lika besvärlig som i Karlstad.

Efter att vi åter gått ombord, bryter vi upp isen för vändning. Runt 50 cm, men Dan fixar det.

Sen trycker vi henne runt.

Och går före ut.

Tvärs Gossens kummel tar staten över och vi säger Goodbye.
Loggat
acedius

« Svara #311 skrivet: 17 Mars 2010 kl. 01:30 »

Det här gick ju bra - vi forsätter med lite bilder från Norra Vänern.
I Karlstad opererar Karl (Karl af Karlstd) - ett sånt namn! Brrr ... Karl är mycket bättre och det är vad vi säger. Hon är den yngsta av Norra Vänerns bogserbåtar, endast 46 år gammal.

I fredags väntades flera båtar till Karlstd - på Vänern tycks båtarna gå i stim. Så vi började dagen med att bredda rännan. På vägen ut fick vi se ett stackars svultet rådjur. Vi slängde till henne en skivad limpa i hopp om att hon skulle överleva. Men tyvärr, hon blev kråk- och rävföda. Den enes död ..

Ute vid "Sööa" och Drottninggrund hade isen pressat något (sydlig vind). Vi har för övrigt varit förskonade från ispress så här långt. Vindarna har mestadels varit nordliga. Men vi får nog vårt innan vintern är slut.

Vi väntade båt till KMW-kajen. En yankeecylinder skulle lastas ut från Metso (f.d. Karlstads Mekaniska Verkstad numera finsktägt). Vi bryter inte dit in annat än när det väntas båt. Lämnar man isen ifred och låter snön isolera växer inte isen så mycket. Lika fullt fick vi satsa en gång med Karls 3000 hästar.

Veteraner på en veteranbåt.

När Lurö, som lastat cylindern, var klar, fick vi koppla och dra henne baklänges ut till oljehamnen för vändning.

Efter vändning kopplade vi om och drog henne ut till Söa - 7 distansminuter.

Hej då och på återseende!

Under kvällen var Lexus inne och lossade olja - hon går bra i isen och vi behövde endast trycka henne runt och gå före ut till Söökojan. Det heter egentligen Söötjöja. En sö är ett får på norska och värmländska. Den stora ön som ligger innaför tjöja heter Söön - alltså fårön - och den lilla söökidön. Ett kid är ju ett litet får - fårbarn.

Hej då Lexus, vi ses på Torsdag!
Loggat
curt

« Svara #312 skrivet: 17 Mars 2010 kl. 02:09 »

Hej.

Bra att du fick rätsida på infogningen, för bilderna är verkligen värda att se på!
Och bildtexterna gör ju att det hela blir en fulländad upplevelse. Mycket intressant.
Tack för att du delar med dig.

Bra jobbat!

Mvh Micke
Loggat
borgilla42

Antal inlägg: 413

Morfars kutter

E-post
« Svara #313 skrivet: 17 Mars 2010 kl. 08:41 »

Instämmer helt, riktigt intressant. Välkommen och hoppas vi kan se fram emot mer av dina upplevelser och bilder från norra Vänern.
mvh  /  Jan
Loggat
Lennart Lööv

Antal inlägg: 151

PICASSO

Hemsida E-post
« Svara #314 skrivet: 18 Mars 2010 kl. 16:11 »

Gamla OLIVER nu som PALLAS OCEAN på uppgång idag.

Inte mycket plats kvar.

Flaggen ser ut att vara en gäst flagg.

Så här ser Barbados nautiska flagg ut som borde ha prytt båten.

m.v.h. Lennart

Loggat

Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 36   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: