Var ju även kockelev på s/s Virgo. Du som sett filmen Kocken (med Kjell Bergkvist) har en liten uppfattning
om hur kocken var på detta fartyg, inte riktigt klok.
Hej, kanske inte alla kockar var på detta vis men visst fanns dom.
- Jag har seglat på eller ska jag sä ga varit med ombord på en rad olika Steamers, då min far var kapten på dessa och
för min del började det i Rederi AB Kjell eller Kol-Jannes som det också kallades för.
Det första fartyg som jag var med ombord på hette S/S Tyr, men då jag var ganska liten vid den tiden så har jag inga minnen kvar
Sedan blev det S/S Helios - Kol-Janne eller Jeason, detta fartyg kommer jag dock mycket väl ihåg och var nu mitt favoritfartyg.
och ombord på detta fartyg gick jag min första holmgång med en Kock som var av tysk härkomst och hette Ruprecht.
- Jag var säkert inte alltid så rolig att ha springade omkring i Byssan, så en dag så brast det nog för Ruprecht och han lyfte ut mig
ur Byssan, men han tog detta i min örsnibb och örat sprack varpå blodvite uppstod. Jag sparng givetvis upp till Pappa Kapten och
beklagade mig varpå Ruprecht fick sig en ordentlig utskällning (hehe)
- Men jag tog även ut min egen hämnd på Ruprecht, som alla andra fartyg hade Helios ett båtdäck och på båtdäck hade jag min sandlåda samt Skylighten till Byssan. Jag tog alltså en hink sand ur sandlåda och gick fram till skylighten som stod öppen och hällde ner sanden i en soppkittel som stod på spisen. Hämden var ljuv, Ruprecht fick göra ny soppa och att gå till Pappa Kapten och klaga det var t.o.m. Ruprecht för smart för att göra.
- Jag hämnades senare även på Rurechts hustru, men det är en annan historia som min Pappa Kapten hade mycket roligt över
När sedan detta bolag stog inför sitt slut mönstrade min pappa på en rad Irisbolagsbåtar och jag var nog med på de flesta av dom
S/S Titan
S/S Tauri
S/S Libra (Pappas stora favorit fartyg)
S/S Atair
S/S Mira
S/S Indus
Eftersom min pappa som hette Karl-Arne Strömsteen aldrig tyckte om att fotografera så finns det mycket få bilder från fartygen
och livet ombrod, så skulle det till äventyrs finnas någon som har bilder så är jag nycket intresserad
Med varma Steam hälsningar
Gösta Strömsteen
gosta.stromsteen@hotmail.com