Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Kryssningsfartyg Tromsø 2017

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Donkeyman

  • 1 511
Kryssningsfartyg Tromsø 2017
« skrivet: 11 januari 2017, 13:06 »
Så har man offentliggjort listan för 2017. Det som är en relativt ny trend är att det kommer kryssningsfartyg även under vintersäsongen numera. Årets första blir Fredde Olsens "Balmoral" som kommer redan 28.Jan. Självfallet är det Norrsken som är den stora grejen på vinterkryssningarna. Totalt sett kommer 13 fartyg under årets vintersäsong. Enda månad på året som är helt "kryssningsfri" är September.

Totalt sett är 110 anlöp anmälda - so far. Men så har vi ju Hurtigruten i tillägg med en Nord- och en Sydgående var dag året runt. Årets största fartyg blir MSC Preziosa (333m lång, 4345 pax). Numera slår man faktiskt Honningsvåg (Nordkap) som kryssningshamn.

De jäktigaste dagarna blir 28.Juni och 9.Juli. Då kommer samtidigt "Preziosa" (4345 pax), "Costa Pacifica" (3780 pax) samt "Ocean Majesty" (600 pax). Samt Hurtigruten. Det blir en krävande logistik för turistkontoret här som skall samordna guider, bussar och allt annat. Det är ett tight minutschema som skall hållas vid sevärdheterna om det inte skall korka ihop sig totalt. I den här lilla staden märker man faktiskt om det är si så där 9000 extra turister ute och rör på sig.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

kapstans

  • 11 803
SV: Kryssningsfartyg Tromsø 2017
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 15:26 »
Så ännu drar midnattssolen mer än norrskenet då. Bra med två naturliga dragplåster. Hur är det med intäkterna till staden och stadens näringsliv? Märker man att denna turismen bidrar till samhället? En del orter får ju ett rejält uppsving av den här typen av turism.
Fredrik Ahlman

Donkeyman

  • 1 511
SV: Kryssningsfartyg Tromsø 2017
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 18:09 »
Norrskenet drar också våldsamt. Man behöver inte tillgång till statistik för att se att det är oändligt många fler turister här under December/ Januari/ Februari jämfört med tidigare. Något som man också observerar med lätthet i Abisko/ Kiruna. Och en stor del av dessa "nya" resenärer är av Asiatiskt ursprung.

Dess värre tror jag att hotellturisterna bidrar med mycket större intäkter för stadens näringsliv jämfört med kryssningsturisten. De som verkligen tjänar på kryssningstrafiken är Tromsø Havn. Eller indirekt Tromsø kommune. Sedan har vi ju guider, taxibilar och bussbolag. Men en stor del av till exempel bussarna är ju "importerade" eftersom det lokalt inte finns i närheten av den flotta som går ut på de stora dagarna. Sommartid stationeras till och med bussar från Skåne här uppe. På toppen har ju rederierna stora provisioner på det man säljer.

Medan sådant som butiker, hotell, krogar och den sortens näringsliv nog inte får så mycket av de "stora pengarna". Detta var ju ett stort tema i debatten för något halvår sedan. Hur skall de lokala företagen kunna "klämma ut" ett större bidrag från kryssningsturismen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

kapstans

  • 11 803
SV: Kryssningsfartyg Tromsø 2017
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 18:24 »
Vad kom man fram till i den lokala debatten om hur man skall nå en högre avkastning? Kom det ut något konkret förslag eller var det mer konstaterande att man måste finna nya sätt?
Fredrik Ahlman

Donkeyman

  • 1 511
SV: Kryssningsfartyg Tromsø 2017
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2017, 20:12 »
En vinkling på debatten som kom fram från mindre platser på Vestlandet var av en annan natur. Man var rädda för att kryssningsfartygen med sina tusentals turister skulle bli en så stor belastning att de "vanliga" traditionella turisterna skulle utebli. Och eftersom en traditionell turist som tog sig bryet att resa till de här små platserna för att uppleva natur och avskildhet lägger igen betydligt mer pengar per capita än vad kryssningspassagerarna så skulle den växande kryssningstrafiken faktiskt innebära en reell förlust för det lokala näringslivet.

Ser man däremot till större orter som Bergen och Tromsø så blir matematiken en annan. Kryssningstrafiken blir en vinst men man skulle gärna se att det lokala näringslivet fick med sig lite mer av de pengarna. Hur detta skall ordnas i verkligheten är det nog inte någon som har någon teori om.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

kapstans

  • 11 803
SV: Kryssningsfartyg Tromsø 2017
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2017, 00:18 »
Ja det är nog inte så lätt att finna sätten att mjölka besökarna. Men vi får väl hoppas att Donkeyman är i högsta hugg med kameran vid kontoret i Tromsö så vi får ta del av de gästande fartygen.
Fredrik Ahlman