Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Färjor ställs in på grund av oväder

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

SV: Färjor ställs in på grund av oväder
« Svar #31 skrivet: 12 januari 2017, 08:55 »
14.2 meter högsta vågen nu  :o

Ståle

• 948
« Svar #32 skrivet: 12 januari 2017, 09:33 »
I Kattegat ble Stena Nautica innstilt igår, Stena Saga snudde utenfor Frederikshavn i går tidlig og seilte mot Oslo igjen slik at danskene som ble med fra Oslo på tirsdagskvelden fikk seg en ekstra rundtur.

Stavangerfjord gikk til Frederikshavn i går fremfor Hirtshals.

Bohus innstilte en avgang i går.

« Svar #33 skrivet: 12 januari 2017, 10:39 »
Tallink meddelar på deras estniska facebooksida att Romantikas radar i fören har gått sönder och slagit upp fönstrena på däck 6, likt Victoria I härom året.

Vadå, så de åtgärdade inte ett känt fel - information som de haft i ett år?!  Märkligt beteende av ett företag.

Det står på Tallink Siljas sida att detta åtgärdats på både Victoria och Romantika efter förra tillbudet och tillsammans och under överinseende av berörda myndigheter.

https://www.tallinksilja.se/press/-/cision/expanded-release/b5f4942c279103de

Däremot kanske inte det var tillräckligt vad man kan konstatera men de har i varje fall gjort något.

FEA

• 5 742
« Svar #34 skrivet: 12 januari 2017, 11:06 »

Däremot kanske inte det var tillräckligt vad man kan konstatera men de har i varje fall gjort något.

...kanske inte tillräckligt?

Jag skulle säga definitivt inte tillräckligt ;)

Jo jag såg den där artikeln senare, men som sagt, det räckte ju inte - vad de nu än gjorde.

Som tur var skadades ingen fysiskt denna gången heller!
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

Trossen

• 1 136
« Svar #35 skrivet: 12 januari 2017, 11:13 »
När det gäller Romantika i natt - man skulle helt enkelt inte ha gått ut från hamn överhuvudtaget.

Det pratas om kaptenens makt att bestämma si och så men jag undrar hur pass stor denna makt i realiteten är. Man får intrycket av att kaptenen i praktiken är mycket hårt pressat av bolaget som ju förlorar avsevärda intäkter om en ingång ställs in - det får ju följdverkningar i flera dagar.

En kapten som är för pigg att ställa in avgångar kan ju i praktiken straffas av bolaget genom möjligheter till att avancera och få högre lön. Så skall det givetvis inte vara, men hur är det i praktiken?  ???

« Svar #36 skrivet: 12 januari 2017, 11:41 »
Romantikas AIS strök nog med. Hon har inte lämnat nåt spår på över tio timmar, så radarn kan ha gått sönder på följande position:

59° 11' 13.63" N
19° 11' 6.9"E
S/Y Biscaya - drottningen av Östersjöns alla fartyg

« Svar #37 skrivet: 12 januari 2017, 11:55 »

Max vindby, Bogskär 32.4 m/s

Sigfikant våghöjd 8.2m (samma som rekordet hittills från 2004)
Max våghöjd 15m (borde vara nytt rekord, inget officiellt ännu om det var rekord eller ej)

båtas

• 1 063
« Svar #38 skrivet: 12 januari 2017, 13:08 »
Tja, Romantisk verkar ju inte direkt varit fullbokad om man säger så. Dessutom gick hon sönder. Det ekonomiska incitamentet att gå ut igår kan inte varit särskilt stort.

Men i vilket fall borde det minskas något. Om resenärerna under vissa förhållande gavs rätt till frivilliga av/ombokning, med pengarna tillbaka på samma vis som vid inställelse, så skulle det inte bli så mycket "allt eller inget" för rederiet.

Risberg

• 1 457
« Svar #39 skrivet: 12 januari 2017, 13:10 »

Men i vilket fall borde det minskas något. Om resenärerna under vissa förhållande gavs rätt till frivilliga av/ombokning, med pengarna tillbaka på samma vis som vid inställelse, så skulle det inte bli så mycket "allt eller inget" för rederiet.
Just precis, som jag föreslog i denna tråd igår.  ;)
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

FEA

• 5 742
« Svar #40 skrivet: 12 januari 2017, 13:17 »
Romantikas befälhavare verkade ju tveka om att lämna hamn igår eftersom hon avgick mycket senare än tidtabellen angav.

Jag kan nästan höra samtalet mellan honom och ledningen i går kväll :)
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

båtas

• 1 063
« Svar #41 skrivet: 12 januari 2017, 13:46 »

Just precis, som jag föreslog i denna tråd igår.  ;)
Hmm, jag visste väl att jag hört det någonstans förut.. :D

Bra idé!

« Svar #42 skrivet: 12 januari 2017, 14:29 »
Tallink meddelar på deras estniska facebooksida att Romantikas radar i fören har gått sönder och slagit upp fönstrena på däck 6, likt Victoria I härom året.

Vadå, så de åtgärdade inte ett känt fel - information som de haft i ett år?!  Märkligt beteende av ett företag.

Det står på Tallink Siljas sida att detta åtgärdats på både Victoria och Romantika efter förra tillbudet och tillsammans och under överinseende av berörda myndigheter.

'

Är dessa radarinstallationer något som tillkommit i efterhand? för på de bilder jag har på systrarna de första åren saknas dem.

JoonasK

• 4 120
« Svar #43 skrivet: 12 januari 2017, 18:19 »

'

Är dessa radarinstallationer något som tillkommit i efterhand? för på de bilder jag har på systrarna de första åren saknas dem.

Det stämmer bra! Romantika fick det först 2006 vid flyttet från Hel-Tll till Sto-Mhq-Tll för att förbättra egenskaperna på rutten genom skärgården. Även Victoria saknade den förliga radarmasten till början men bilderna från 2005 visar att hon fått det efteråt.

Annars har jag väldigt svårt att tro att något rederi/flygbolag skulle pressa sina anställda för farliga sträckor, det är alltid
i sista hand kaptenen som väljer hur man gör om vädret/övriga förhållanden är för svåra att manövrera i. Ofta kan det vara så att verkligheten avslöjas först då man är på platsen. Vinden kan ändra riktningen och håll mycket snabbt i vissa förhållanden och vågorna lär ha kommit i just detta fall åtminstone delvis från sidan. Därför kan det ha varit tryggare att fortsätta till Riga-bukten som lär ha varit betydligt mindre drabbat än Norra Östersjön. Beslutet att avgå kan bero på många saker - att det ser bättre ut i prognosen om några timmar, man har last som ska faktiskt tas över eller så har man bokningar på följande dagen/dagar som är omöjliga att ombokas på något sätt. Förstås påverkar sådant till en viss grad. Men jag skulle nog påstå att ingen yrkesmänniska längre har en sådan deadwish att avgå om det ser för svårt ut.
« Senast ändrad: 12 januari 2017, 18:23 av JoonasK »

« Svar #44 skrivet: 12 januari 2017, 18:59 »

Max vindby, Bogskär 32.4 m/s

Sigfikant våghöjd 8.2m (samma som rekordet hittills från 2004)
Max våghöjd 15m (borde vara nytt rekord, inget officiellt ännu om det var rekord eller ej)

Jo, borde vara, men de skriver  i  meddelandet En vinterstorm drog fram över Östersjön att "Den signifikanta våghöjden har uppgått till 8,2 meter, vilket betyder att den högsta enskilda vågen varit kring 15 meter hög. Våghöjderna är jämförbara med det tidigare uppmätta rekordet.",  även om i Vågrekorden på Östersjön det skrivs "På egentliga Östersjön norra del uppmätte den signifikanta våghöjden 8,2 meter under Rafael-stormen den 22 december 2004. Den högsta enskilda vågen var då 14 meter." Kanske det är inte så noga ::)