Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Dygnskryssning med Birka

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dygnskryssning med Birka
« skrivet: 18 mars 2017, 12:18 »

Förra hösten arrangerade Birka Cruises en fototävling. Jag hamnade på en hedrande andra plats och vann oväntat nog en kryssning.

I vänthallen hade de satt upp bilderna från tävlingen. Jag hittade inte min bild här, men jag antar att den istället hänger på VDns kontor. ;)

Seaview Comfort, något större en standardhytt och har även kylskåp samt kassaskåp. Annars är det ingen större skillnad.

Klubb Maritim i aktern på däck 5. En av Birkas svagheter är denna relativt lilla nattklubben, i alla fall med tanke på att man försöker lyfta fram underhållningen ombord. Även fast det var en lördag på sportlovet, så bestod underhållningen mest av dansband, inte helt min smak.

Nya skärgådsrouletten.

Middag i fartygets a la carte restaurang Salongen. Det var i princip fullsatt i restaurangen och tyvärr blir ljudvolymen rätt så hög i denna lokal. Maten däremot kan jag inte säga något annat än "wow" om. Birka har verkligen spottat upp sig sedan jag åkte sist (2 år sedan).

I mitten av Compagniet har de byggt "Grosshandlarverandan" som ska påminna om en herrgård ute i skärgården. Kul att Birka satsar på detta skärgårdstema istället för som tidigare Karibien. 

En nostalgisk tillbakablick på paradiset.

Puben

Panormahissarna förstärker helt klart kryssningsfartygskänslan.

Till Mariehamn kom vi strax före 07.30 svensk tid. Eftersom det var söndag i lågsäsong så låg Rosella inne. 

Och även den andra Ålandskryssaren.

Seglarbaren har fått nya möbler.

Frukost i bufférestaurangen Sjösalen. Själva maten var det inget fel på, men restaurangen är inte rolig när den är fullsatt. Det är ingen flöde och väldigt trångt på vissa ställen. Sedan gör det inte saken bättre att man placerar påläggen på ena sidan och bröden på andra. 

Mitt favoritställe på Birka är utan tvekan Panoramabaren, en lugn plats med fantastiska vyer.

Vid 9-snåret lämnade vi Mariehamn och satte åter kurs mot Stockholm.

Terrassen har även den blivit mycket trevligare sedan jag åkte sist. Det verkar vara inne i att låta växtligheten var en del av inredningen. Det märktes även på nya Megastar.

Vinbaren

Bakfickan med drop-in till både middag och lunch.

Whiskybaren i konferensavdelningen.

Så här på sportlovet förvandlades konferensen till lekland.

Konferensrummet där de körde hela havet stormar. ;)

Fartygsmöte under löparrundan.

Systrarna Pluto och Jupiter vid Ljusterö.

Vid varvet på Kummelnäs låg bl.a. Sunnan, som har köpts av Blidösundsbolaget och kommer i sommar att gå på den Nordsydliga-linjen för Waxholmsbolaget.

Kung Ring vid Blockhusudden.

Waxholmsbolagets båtar använder Beckholmen betydligt mer efter att "Skägårdsbolaget" tog över (vars ägare är Gotlandsbolaget som också äger varvet på Beckholmen).

Angantyr ute på en av hennes vintersightseeingar.

Just nu är det en aning turbulent kring Birger Jarl, efter att ägaren Leif_Ivan har satt driftbolaget i konkurs för att bli av med anställda. Vi får hoppas att Birger även i framtiden har en plats i Stockholm.

Så har vi lagt till och majoriteten av passagerarna beger sig till bussarna. De flesta väljer att stå i kö vid den förliga landgången, smart som är tar man då istället den tomma aktra.

Det var en positivt överraskning att åka med Birka denna gång. Härlig besättning, mat och framför allt den nya inredningen. Jag ska vara ärlig och säga att jag har tröttnat på dygnskryssningar för länge sedan, så för min del får Birka gärna erbjuda något längre kryssningar även utanför sommarsäsongen.

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång!
/Kim Viktor
« Senast ändrad: 18 mars 2017, 13:51 av Kim Viktor »
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

FEA

• 5 728
SV: Dygnskryssning med Birka
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2017, 12:41 »
Tack för reportaget Kim!

I mitten av Compagniet har de byggt "Grosshandlarverandan" som ska påminna om en herrgård ute i skärgården. Kul att Birka satsar på detta skärgårdstema istället för som tidigare Karibien.

Är det redan 1 April? Näe du har väl photoshoppat lite, eller hur Kim? ;)

För inte kan Birka mena allvar med att innesluta en redan instängd plats i finrestaurangen på detta sätt?

Helt otroligt!  :-\

I en del av bufférestaurangen Sjösalen hade de tidigare fönster med 'utsikt' över livbåtsdäck (alltså inte mycket utsikt alls), sedan gjorde de katastrofvalet att helt tejpa igen dessa fönster!

På samma sätt har de gjort på andra sidan av samma restaurang.

Nu tar de bort sjöutsikten även från en stor del av Compagniet. Hur tänkte de där? Jag trodde satsningen var på närheten till skärgården; inte att skärgården ska avgränsas så mycket som möjligt.

Tidigare skrev de på sin hemsida att man kunde njuta av en god middags samtidigt som man kunde njuta av skärgårdsutsikten. De har åtminstone gjort rätt och raderat den texten nu.

Jag antar att Birka riktar sig till andra målgrupper än den jag tillhör, i alla fall när det gäller restauranger ombord. Birka har dock andra fina kvaliteter :)

... och som tur är finns det rederier som satsar på god mat OCH suverän utsikt :D

Grattis Kim till den hedrande pallplatsen i fototävlingen!
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

« Svar #2 skrivet: 18 mars 2017, 13:22 »
tackar för bilderna. det har hänt lite ombord sen jag åkte senaste gången för ca 5 år sedan ser jag/TT
Gjorda 2017:
Silja symphony
Kommande 2017 :
Baltic Queen
Galaxy
Jewel of the seas i medelhavet
Freedom of the seas i karibien

« Svar #3 skrivet: 18 mars 2017, 14:30 »
Tack så mycket för bilderna och även grattis till pallplatsen i fototävlingen!  :)

Kylskåp borde förresten vara en standard i alla hytter tycker jag!

Risberg

• 1 452
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2017, 17:30 »
Inte konstigt att Du vann andra pris i en fototävling! ;)
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Kevpa92

• Båtis. (Kevpa)
  • 150
  • Tjenare! Jag är 14 år och älskar båtar i allmänhet
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2017, 22:23 »
Film från mig kommer snart :) Fina bilder kim. Märkte ni blackouten? ;D
Kommande kryssningar:
1. silja symphony 2017/04/08
2. Birka stockholm 2017--/--
3. Baltic queen 2017--/--

Länk till min fartygs kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ?&ab_channel=Kevpa
Prenumerera så missar ni inget nytt ;)

« Svar #6 skrivet: 20 mars 2017, 16:58 »
Trevligt reportage från M/S Birka som man åker hyfsat ofta...

Jag kan hålla med FEA om Compagniet, men måste se det med egna ögon först och uppleva det. Däremot tycker jag fortfarande att Compagniet/Salongen inte riktigt går ihop designmässigt. Samt att man saknar lite fler bord för två då jag inte uppskattar att dela bord med andra. (kan vara trevligt men inte alltid)

Håller inte med FEA om stripningen av fönster som skymmer livbåtarna. Tycker det helt klart är snyggare än att se livbåtarna utanför fönstret även om man tappar fartygskänslan förstås.

Håller med Kim om att Nattklubben verkligen är en skamfläck för Birka, både underhållningsmässigt och designmässigt. Dessutom ser tyget smutsigt ut...
Och den där dansbandsmusiken!!! Kör den på vissa veckodagar, men inte på tex helger när det ska vara lite mera party. Där vinner Viking Cinderella med 10-0!

Maten har man verkligen ryckt upp sig på, höjt priserna något men levererar klart bättre mat istället. Lite synd bara att Al a Carte delen är så liten, så det är svårt att få bord spontant utan att förboka innan.

//R

//R

wpphp

• 136
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2017, 17:51 »
Tack Kim för trevliga bilder.

Kan bara hålla med att den så kallade nattklubben är riktigt dålig även underhållningen.
Var tanken med Birka Princess att den skulle gå som "party båt" och nuvarande Birka med bara dansband kanske?
Man har tappat stor kvalite på underhållningen sedan Princess och nattklubben på Princess var riktigt fin med dom stora fönstren i fören.

Är det någon annan som tänkt på att det ibland kan lukta riktigt illa när man kommer in vid nattklubben på Birka?

Tror en stor stark var uppe i hela 49kr sist jag var ombord skiljer inte många kr för att gå på en fin krog i stan.

« Senast ändrad: 20 mars 2017, 17:54 av wpphp »
Varför står det fram bak på din båt ? Skall ni ha hamburgare eller grillat ?

« Svar #8 skrivet: 21 mars 2017, 21:41 »
Ser ut som en vakker skute!