Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Silja Line eller Viking till H-fors i sommar?

0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Calle

Silja Line eller Viking till H-fors i sommar?
« skrivet: 18 mars 2017, 00:36 »
God helg gott folk!

Sitter och planerar infor sommaren och tankte ta en kryssning med frugan over till Finland I juli. Vi ar Inga stora festprissar utan vill bara komma ut pa en skon och lugn kryssning genom skargarden, utforska Helsingfors lite och sedan njuta pa baten hem igen. Jobbade ju ombord I Silvia Regina for manga ar sedan sa lutar vall at Silja Line men vill hora med er har om foljande:

1. Silja eller Viking? Motivera garna varfor.
2. Vilken eller vilka farjor for respektive rederi skall vi aka?
3. Finns det billigare biljetter an de som saljs direkt pa respektive rederis hemsida? Tanker ta en A hytt med ventil mot sjon.
4. Forkopa buffe och/eller frukost eller bara kopa ombord?
5. Vad gora/se I Helsingfors under de ca 5 timmar man har pa sig dar?

Hoppas pa fa lite rad ifran er som kan det har.

Calle.

chris_

• 166
SV: Silja Line eller Viking till H-fors i sommar?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2017, 08:13 »
God helg gott folk!

Sitter och planerar infor sommaren och tankte ta en kryssning med frugan over till Finland I juli. Vi ar Inga stora festprissar utan vill bara komma ut pa en skon och lugn kryssning genom skargarden, utforska Helsingfors lite och sedan njuta pa baten hem igen. Jobbade ju ombord I Silvia Regina for manga ar sedan sa lutar vall at Silja Line men vill hora med er har om foljande:

1. Silja eller Viking? Motivera garna varfor.
2. Vilken eller vilka farjor for respektive rederi skall vi aka?
3. Finns det billigare biljetter an de som saljs direkt pa respektive rederis hemsida? Tanker ta en A hytt med ventil mot sjon.
4. Forkopa buffe och/eller frukost eller bara kopa ombord?
5. Vad gora/se I Helsingfors under de ca 5 timmar man har pa sig dar?

Hoppas pa fa lite rad ifran er som kan det har.

Calle.
[/

1: silja line för då har du tillgång till båten hela dagen i Helsingfors, vikingline kör ju med sina båtar till Tallinn en tur över dagen o då är du mer "låst"

2:när det gäller siljas båtar så är personalen allmänt mer trevliga på serenade , annars är det bara vissa delar inne som är annorlunda ombyggt på serenade o symphony

3: chatta eller ring silja , brukar bli billigare då

4:förköp för billigare , jag o kompis brukar alltid boka frukost tur o retur och en buffé innan , sen äter vi på nån av ställerna i båten på vägen hem.

5: finns en promenadstråk efter vattnet till vänster om terminalen när du kommer av o den leder hela vägen till hamnen där Tallinn båtarna går ifrån , efter vattnet finns badstränder o uteservering ...väldigt fint att gå där en solig dag.
Sen har du ju som sagt var tillgång till båten under hela hamn uppehållet så

« Svar #2 skrivet: 19 mars 2017, 10:05 »
Angående punkt 5 vill jag som Helsingforsbo tillägga, att visst är rutten lugn
och vacker inkl. uteserveringar, men skall man gå längs stränderna ända till
Västra hamnen, så tar det nog en modig timme utan pauser.
Från Västra hamnen går det ju sedan spårvagnar.
Vid Olympiaterminalens utgång finns det visserligen en karta utsatt - där
man t.o.m. kan se Västra hamnens läge.
För en tid sedan påpekade jag Hamnmyndigheterna, att visst är kartan fin,
men eftersom den saknar en skala, kan man lätt tro, att hamnen ligger bakom
hörnet. Numera är kartan försedd med en påklistrad skala.

SL

Oskari

• 3 052
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2017, 11:04 »
Jag skulle nog rekomendera Silja Serenade, bra personal, bra båt där det finns saker att göra. Finns fler butiker om ni är ute efter det ombord samt en bra badavdelning, man kan ju titta in och fråga när det inte är så mycket folk, så kan man få vara i lugn och ro.

Annars så är Gabriellas balkonghytter ett bra val, inte sviten utan Lyx A tror jag de heter.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

FEA

• 5 728
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2017, 11:32 »
Annars så är Gabriellas balkonghytter ett bra val, inte sviten utan Lyx A tror jag de heter.

Lyx A (LXA Seaside Premium Large) har inte balkong nej :)

Balkonghytterna heter SUM Junior Suite och LUX Seaside Premium.
« Senast ändrad: 19 mars 2017, 11:34 av FEA »
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

Sauli

« Svar #5 skrivet: 19 mars 2017, 12:02 »
Angående punkt 5 vill jag som Helsingforsbo tillägga, att visst är rutten lugn
och vacker inkl. uteserveringar, men skall man gå längs stränderna ända till
Västra hamnen, så tar det nog en modig timme utan pauser.

http://www.portofhelsinki.fi/yhteystiedot-ja-kartat/ristelylaiturikartta

Om man ska gå till 3 eller 4 på kartan tar det längre, men om man ska gå till 1 eller 2 går det snabbare.

Och om man ska fota, är 1/2 bättre, det finns inte så bra ställen vid 3/4.
Naturligtvis finns Verkkokauppa.com Sightseeing Terrace där, men personligen prefererar jag 1/2.

« Svar #6 skrivet: 19 mars 2017, 13:44 »
1 och 2: Jag har rest med samtliga fartyg på rutten och tycker att alla är bra.

De personliga favoriterna, i toppskiktet bland alla färjor jag rest med, är Silja Symphony och Silja Serenade. Att stå högst upp i discot en ljus sommarnatt och titta på havet och andra färjor, är häftigt. Favoritrestaurangen Happy Lobster håller riktigt hög klass. Gågatorna lyfter dessa färjor rejält jämfört med Viking. Promenadhytterna är ett annat plus. Upplevelsemässigt står Silja högre, men bara hårdvaran. Mat och service är utmärkt även på Viking Line.

4. Brukar sällan boka mat i förväg. Vilket ibland betyder middag framåt 21-tiden i önskad restaurang. Men har ibland kunnat kliva rakt in i önskad restaurang direkt, full båt till trots. Men vet man från början vad man vill ha, eller önskar äta vid ett visst klockslag, så är det alltid bäst att förboka.

/Andreas

« Svar #7 skrivet: 19 mars 2017, 17:20 »
Om det Helsingfors besöket är särskilt viktigt för dig så är en faktor till Vikings fördel att du får nästan två timmar extra i Helsingfors jämfört med Silja.  09.15-18.00 med NG LI vs 10.00-17.00.
Sen avgår Viking en timme tidigare från Stockholm så du hinner se mer av skärgården innan middagen.

Lite off topic.
Tycker det är konstigt att Viking inte marknadsför detta mer typ  "nu med mera tid i Helsingfors".
Dom ligger ju i underläge fartygsmässigt mot Silja så jag hade trott att dom behövt utnyttja alla säljargument till buds.

Calle

« Svar #8 skrivet: 19 mars 2017, 21:36 »
Tack for alla svaren. Valdigt uppskattat. Trots den extra tiden i Helsingfors med Viking sa lutar det at att det blir Silja Serenad. Skall bli kul. Har inte varit dar sedan jag jobbade i driften ombord 1990.

Tack igen!

« Svar #9 skrivet: 20 mars 2017, 13:08 »
Silja är lyxigare, men Viking är billigare. Billigaste hytt för två personer Sto-Hel-Sto den 15-17 juli ligger just nu på 810 kr hos Viking och 1290 kr hos Silja. Då är det dock hytter utan fönster. Emellertid ändras priserna väldigt mycket över tid, och påverkas av diverse rabatter.

På sommaren är det ju även ett stort plus om utedäcken är trevliga. Kanske någon kan säga något om detta för Viking vs Silja?
« Senast ändrad: 20 mars 2017, 13:12 av Stefan, Tallinn »

Risberg

• 1 452
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2017, 13:21 »
Silja är lyxigare, men Viking är billigare. Billigaste hytt för två personer Sto-Hel-Sto den 15-17 juli ligger just nu på 810 kr hos Viking och 1290 kr hos Silja. Då är det dock hytter utan fönster. Emellertid ändras priserna väldigt mycket över tid, och påverkas av diverse rabatter.

På sommaren är det ju även ett stort plus om utedäcken är trevliga. Kanske någon kan säga något om detta för Viking vs Silja?
Ja, och så har terminalens placering i Helsingfors diskuterats mycket i denna tråd, men orsaken till att jag alltid tar Viking Line är just Värtahamnens hopplösa beliggenhet. Att Tallink har köpt Silja frestar ju inte heller. Därmed är det så länge sedan att jag åkt Silja (1991 tror jag det var) att jag inte skall uttala mig om hur det är ombord där, men jag tycker både skaldjursfatet, a la carte-restauranten och Food garden-frukosten med ett glas sekt är alldeles utmärkt på Viking Line.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Calle

« Svar #11 skrivet: 21 mars 2017, 17:26 »
Tack igen allihopa. En fraga till - brukar Silja komma med nagra erbjudanden/rabatter pa resor i sommar innan sommaren? I sa fall nar? Forsoker lista ut nar man bor boka innan baten blir full (vill ha en A hytt) men sa att man samtidigt far basta priset.

« Svar #12 skrivet: 21 mars 2017, 17:43 »
Tack igen allihopa. En fraga till - brukar Silja komma med nagra erbjudanden/rabatter pa resor i sommar innan sommaren? I sa fall nar? Forsoker lista ut nar man bor boka innan baten blir full (vill ha en A hytt) men sa att man samtidigt far basta priset.

Sommaren är högsäsong för ruttresenärer och då framförallt från Asien, så det brukar inte vara så många erbjudanden sent. Både Silja och Viking fyller Helsingforsbåtarna bra på sommaren och passar då på att ta lite mera betalt jämfört med en kryssning i November eller Januari. Men självklart kan det dyka upp bra priser även på sommaren.

//R

FEA

• 5 728
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2017, 17:46 »
Silja är lyxigare...//...

Ja på 70-talet :)

Det är lustigt hur det där lever kvar än idag.

Om man aldrig har satt fot i en shoppinggalleria kan Silja vara kul... så det är kanske intressant om man bor i glesbygden och får då uppleva något nytt. Ni är hjärtligt välkomna till Solna intill Stockholm och Mall of Scandinavia om ni verkligen vill ha en galleria-chock :P

Gällande personal ombord och hur trevliga/serviceinriktade de är så har jag under alla år jag rest med Silja Symphony, Gabriella, Silja Serenade och Mariella lagt märke till att det helt beror på dagsformen och individen.

Mat och dryck i de olika restaurangerna håller för det mesta mycket hög klass idag. Jag kan verkligen rekommendera att man satsar några extra kronor på Specialfrukosten, oavsett om det är Silja eller Viking. Båda är utmärkta. En mycket fin start på dagen, för det mesta i lugn och ro dessutom, även under högsäsong.

Samtliga fartyg har fina A-hytter - så ingen större skillnad där; enda undantaget är Silja som i vissa A-hytter har fristående sängar på golvet så att man kan dra ihop dem till en dubbelsäng. Fartyget som utmärker sig är Gabriella med sina riktiga balkonghytter.

Sist men inte minst: om du jobbade på Silja har du väl redan fått nog och varför då inte vidga vyerna lite och Våga Viking? ;)

Trevlig resa!
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

Calle

« Svar #14 skrivet: 21 mars 2017, 17:57 »
Silja är lyxigare...//...

Ja på 70-talet :)

Det är lustigt hur det där lever kvar än idag.

Om man aldrig har satt fot i en shoppinggalleria kan Silja vara kul... så det är kanske intressant om man bor i glesbygden och får då uppleva något nytt. Ni är hjärtligt välkomna till Solna intill Stockholm och Mall of Scandinavia om ni verkligen vill ha en galleria-chock :P

Gällande personal ombord och hur trevliga/serviceinriktade de är så har jag under alla år jag rest med Silja Symphony, Gabriella, Silja Serenade och Mariella lagt märke till att det helt beror på dagsformen och individen.

Mat och dryck i de olika restaurangerna håller för det mesta mycket hög klass idag. Jag kan verkligen rekommendera att man satsar några extra kronor på Specialfrukosten, oavsett om det är Silja eller Viking. Båda är utmärkta. En mycket fin start på dagen, för det mesta i lugn och ro dessutom, även under högsäsong.

Samtliga fartyg har fina A-hytter - så ingen större skillnad där; enda undantaget är Silja som i vissa A-hytter har fristående sängar på golvet så att man kan dra ihop dem till en dubbelsäng. Fartyget som utmärker sig är Gabriella med sina riktiga balkonghytter.

Sist men inte minst: om du jobbade på Silja har du väl redan fått nog och varför då inte vidga vyerna lite och Våga Viking? ;)

Trevlig resa!

Tack for svaret och ja, haha, bra fraga. Jag jobbade i Silvia Regina som 18 arig jungman 1990 sa det var ett tag sedan. Har faktiskt akt med Mariella nagon gang i slutet av 90-talet ocksa och tyckte att det var helt ok. Kommer dock ihag att folk som jobbade pa Silja, eller Johnson, som ju bemannade dem pa den tiden, alltid framholl att Silja var lite lyxigare och att det var mer ungdomsfylla och fest pa de roda batarna... :)
Gillade Viking, framforallt nar Myhrsten fortfarande agde men blev sedan "lojal" med Silja efter mitt jobb dar. Nu, nar Tallink ager, ar det lite mindre roligt kanske.