Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Film: Ishavsblod

3 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

kapstans

  • 11 803
Film: Ishavsblod
« skrivet: 17 mars 2017, 23:47 »
I vårt västra grannland Norge har idag dokumentärfilmen "Ishavsblod-de sista sälfångarna" premiär på biograferna. Filmen får ett högt betyg för sin skildring av sälfångstfartygets vardag. Filmen har spelats in ombord på sälfångstfartyget Havsel under sommaren 2015. Filmen fokuserar på att skildra yrket, fångstmetodik , traditionen och folket ombord och tar inte ställning för eller emot sälfångst som sådant. Mycket sker ju i omvärlden ifråga om importförbud, regelförändringar etc på detta området. Sälfångst är en lite kontroversiell fråga. Det framgår inte om filmen är aktuell för Sverige.

http://p3.no/filmpolitiet/2017/03/ishavsblod-de-siste-selfangerne/

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=4w09Qia055c
Fredrik Ahlman

Donkeyman

  • 1 512
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2017, 00:14 »
Jag bor ju i Tromsø sedan många år (30) så sälfångst är något jag har kunskap om. Och jag har också sett filmen. Tycker den är helt fantastisk. Den följer den sista (?) säsongen med den sista skutan. Och är vinklad på den kultur som går i graven.

Men det är viktigt. Sälfångsten tar inte slut av politiska skäl utan helt enkelt därför att miljön förändras. Fångsten har av tradition ägt rum i "Västisen" (utanför Grönland) eller i "Östisen" (i Rysk zon). Sälen har i alla tider dragit ut på isen för att föda sina ungar ("kasta") och hålla dem vid liv de första veckorna. Men som utvecklingen har varit i modern tid har isen försvunnit. Med följd att sälen inte längre har någonstans att föda ungarna.

Vilket också inverkar på andra arter. Till exempel isbjörn som ju har säl på menyen. Men kan de inte få tag på sälen har de inte något att äta. Samtidigt har de inte heller möjlighet att nå sina traditionella vinteriden genom att vandra över isen (som inte längre finns). Så isens tillbakadragning drabbar många.

Jag kan bara rekommendera denna film till envar som önskar se vad som håller på att ske uppe i Arktis. Själv har jag jobbat med shipping här uppe i snart 30 år och har varit ansvarig för huvudförbindelsen mellan Norge och Svalbard i 15. Skillnaden mellan år 2000 och 2017 är monumental. Jag lovar. Men jag orkar inte skriva mer om detta just nu. Vår "Mailbåt" seglade i dag klockan 17 från Tromsö mot Svalbard och det hade varit totalt otänkbart år 2010. Då låg trafiken nere från midDec till mid April. Beroende på ishinder som inte längre finns.
« Senast ändrad: 18 mars 2017, 00:16 av Donkeyman »
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

kapstans

  • 11 803
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2017, 00:17 »
Kommer den till Sverige skall jag se den. Verkar vara en viktig kulturskildring.
Fredrik Ahlman

Donkeyman

  • 1 512
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2017, 10:26 »
Kommer den till Sverige skall jag se den. Verkar vara en viktig kulturskildring.

Ett mycket gott beslut. Filmen skildrar den allra sista (?) sälfångstturen till Västisen. Vilket var slutpunkten på en månghundraårig tradition. Låt det gå 10 år så har kunskapen om hur man skall driva fångst försvunnit. Jämför med timmersläpningen, fast den hade ju mycket kortare historia.

En mycket stark scen var när skepparen står ensam på bryggan och sätter kurs bort från fångstfältet för allra sista gången. Kvar är bara några dygns resa över till Norge. Han ser föröver mot horisonten och tårar rinner. Nu är det oåterkalleligen slut, en tradition som ärvts över generationer är död. Själv har han 40 säsonger i isen.

Så sent som för 50 år sedan gick det ut ett 50-tal skutor till sälfångstsäsongen. Nu är det inte någon. Det är ju så att hela bosättningen här uppe har skapats av just fångst och fiske. För övrigt drev man sälfångst på ett liknande sätt även uppe i Bottenhavet/ Bottenviken men med mycket mindre båtar som man rodde. Men sälen fångades uppe på isen långt till havs.
« Senast ändrad: 18 mars 2017, 10:27 av Donkeyman »
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman

  • 1 512
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2017, 08:28 »
I går kom det oväntade nyheter. Norska Staten har bestämt att man skall betala ut subvention för en säsong till med sälfångst. För att uppehålla traditionen och för att bibehålla kunskapen.

Det är ju så att det finns säl men den är svår att komma åt på klassiskt sätt tack vare att isen försvinner. Man vet inte riktigt hur utvecklingen går men som situationen har varit tidigare måste man kunna reglera sälbeståndet. Sälfångsten i sig är ju en droppe i havet när det gäller beståndet som består av hundratusentals djur. Förra året hade man en kvot på 28000 och kom tillbaka med 1500. Vilket självfallet inte kan vara lönsamt.

Hur som helst. Nu rustar man "Havsel" för en ny säsong. Det blir utresa första dagarna i April med traditionell utresefest i Tromsø. Man väntas tillbaka till 17.Maj. För övrigt skriver Bladet Tromsø att man söker maskinist och kock.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

kapstans

  • 11 803
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2017, 11:10 »
Är detta en direkt följd av dokumentären eller är detta något som legat " i loppet"?
Fredrik Ahlman

Risberg

  • 1 452
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2017, 12:19 »
Är detta en direkt följd av dokumentären eller är detta något som legat " i loppet"?
Det är definitivt inte en följd av dokumentären. Och subventionerna är inte helt okontroversiella ens i Norge.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Donkeyman

  • 1 512
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2017, 18:46 »
Detta beror helt enkelt på att den Norska Staten behöver ha en betänketid innan man avgör om man skall slå igen dörren eller ej. Ansökan var insänd för låååååååååååååååång tid sedan men svaret kom nu.

Men i slutänden gör ju inte det filmen sämre. Jag har kollat på den Norska siten "Platekompaniet" och de har filmen uppe som "kommer snart".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

kapstans

  • 11 803
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2017, 19:03 »
Har man tankar om att hålla kunskapen vid liv? Att man skall göra detta kontinuerligt eller är det tänkt att fungera som en tur för vidare dokumentation för kommande generationer?
Jag det kan man ju förstå att når man bara en bråkdel av fångstkvoten är det tufft att överleva utan stöd.
Fredrik Ahlman

Donkeyman

  • 1 512
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #9 skrivet: Idag kl. 07:44 »
Den som har lust på ett äventyr, är sjöstark och inte är rädd för att gå ut på storhavet i en liten båt kan söka detta jobb.

https://www.nordlys.no/er-du-klar-pa-kort-varsel-og-kan-vare-borte-i-to-maneder-da-har-han-en-helt-spesiell-jobb-ledig/s/5-34-595962
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Risberg

  • 1 452
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 08:58 »
Har man tankar om att hålla kunskapen vid liv? Att man skall göra detta kontinuerligt eller är det tänkt att fungera som en tur för vidare dokumentation för kommande generationer?
Jag det kan man ju förstå att når man bara en bråkdel av fångstkvoten är det tufft att överleva utan stöd.
Argumentationen från dem som vill fortsätta med detta är att hålla kunskapen vid liv, "en viktig del av norsk kultur". Men så himla gammal är ju inte den "kulturen".
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

priffe

  • 712
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #11 skrivet: Idag kl. 10:37 »
Hur länge har man jagat på det viset, 150 år?
Över längre tid har det varit stora förändringar i istäcket, varmperioden på vikingatiden, lilla istiden på 16-1800tal.
FBE m/s Rio de Janeiro 76-77, FBE och LTM m/s Santos 1977, MTR m/s Aconcagua Valley 1978, MTR m/s Bahia Blanca 1979, ASP HMS Falken 1979, ASP HMS Älvsnabben 1979-80, FUR HMS Belos 1980, MTR m/s Buenos Aires 1980

Risberg

  • 1 452
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #12 skrivet: Idag kl. 10:46 »
Hur länge har man jagat på det viset, 150 år?
Över längre tid har det varit stora förändringar i istäcket, varmperioden på vikingatiden, lilla istiden på 16-1800tal.
Cirka hundra år.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

kapstans

  • 11 803
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #13 skrivet: Idag kl. 13:57 »
Enligt upphovsmännen till filmen har detta pågått i 200 år så visst är det en lång tid.
Fredrik Ahlman

Risberg

  • 1 452
SV: Film: Ishavsblod
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 14:11 »
Enligt upphovsmännen till filmen har detta pågått i 200 år så visst är det en lång tid.
Hvilka båtar hade de 1817 för att företa sådan fångstresor? De allra första norska ångfartygen kom 1827, och var passagerarfartygen CONSTITUTIONEN, PRINDS CARL och OSCAR, mellan respektive Christiania och Christianssand, Frederichsværn, Göteborg och København och Christiania och Bergen. Det första ångfartyget till Nordnorge kom 1838 och var passagerarbåten PRINDS GUSTAV. Skulle de ha "rodd fiske", alltså använt segel och åror för att jaga säl på Östgrönlandskusten för tvåhundra år sedan?! :o Jaha, ja.  ::)
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c