Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Polenfärjorna till Trelleborg

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Risberg

• 1 452
Polenfärjorna till Trelleborg
« skrivet: 08 mars 2017, 09:32 »
Det är litet intressant att jämföra TT-Line's och Unity Line's tidtabeller på leden Trelleborg - Swinoujscie. TT-Line har huvudsakligen en färja på leden; NILS DACKE. Den seglar fram och tillbaka allt den kan, och ligger max två timmar hvarje gång i Trelleborg. En av Unity Line's GALILEUSZ och GRYF kommer till Trelleborg på morgonen och ligger halva, nästan hela, dagen, och strax den har gått kommer den andra av de två och ligger i flera timmar. WOLIN ligger dock bara i Trelleborg ett par timmar mitt i natten.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Kevpa92

• Båtis. (Kevpa)
  • 150
  • Tjenare! Jag är 14 år och älskar båtar i allmänhet
SV: Polenfärjorna till Trelleborg
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2017, 09:47 »
Och vart vill du komma med detta?
Kommande kryssningar:
1. silja symphony 2017/04/08
2. Birka stockholm 2017--/--
3. Baltic queen 2017--/--

Länk till min fartygs kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ?&ab_channel=Kevpa
Prenumerera så missar ni inget nytt ;)

Risberg

• 1 452
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2017, 10:22 »
Underlig fråga! :o Jag tycke det är intressant att jämföra TT-Line's sätt att betjäna den leden, med en färja som seglar eller lossar/lastar oavbrutet, med Unity Line's, där färjorna har lång liggetid i hamn. Det sista gäller ju också tågfärjeleden Ystad - Swinoujscie, till skillnad från Trelleborg - Rostock-leden och tidigare Trelleborg - Sassnitz-leden, innan Stena Line reducerade den till en färja och en-två dubbelturer om dagen.

Stör det Dig att man tar upp saker som kanske inte intresserar Dig? ???
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

aries

• 1 201
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2017, 16:19 »
Underlig fråga! :o Jag tycke det är intressant att jämföra TT-Line's sätt att betjäna den leden, med en färja som seglar eller lossar/lastar oavbrutet, med Unity Line's, där färjorna har lång liggetid i hamn. Det sista gäller ju också tågfärjeleden Ystad - Swinoujscie, till skillnad från Trelleborg - Rostock-leden och tidigare Trelleborg - Sassnitz-leden, innan Stena Line reducerade den till en färja och en-två dubbelturer om dagen.

Stör det Dig att man tar upp saker som kanske inte intresserar Dig? ???
Det är starkt av Dacke att hantera rutten så bra. En annan exempel som kanske inte går till Trelleborg är Kopernik. Hon ligger tre timmar i Ystad respektive i Swinoujscie och hanterar väl. Skillnaden är att överfarten med Kopernik går så segt att det motsvarar Gdynia-Karlskrona. Resan tar nämligen runt 9-9,5 timmar vilket låter mycket :D

Sen är det ett plus för TT att de har bestämt sig att sätta in den mer miljövänliga färjan till Swinoujscie istället för Robin Hood :) Man kan säga att Unity Line kör en mycket avslappnad tidtabell. Typ tre timmar i ena hamnen och sen sex-sju timmar i andra :)
« Senast ändrad: 08 mars 2017, 16:21 av aries »
Unity Line <3 <3