Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Polenfärjan kvar i Nynäshamn

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Polenfärjan kvar i Nynäshamn
« skrivet: 06 mars 2017, 23:31 »
P.g.a hård vind så kunde inte Polenfärjan avgå ikväll:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OKz6q/hard-vind--polenfarjan-kunde-inte-ga-ut
Christer

FEA

• 5 728
Polenfärja ställde in avgång i blåsten
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2017, 10:01 »
Färjan som skulle gått från Nynäshamn till Polen gjorde flera försök att svänga ut från hamnen.

Till slut erkände man sig besegrad av den hårda vinden. Färjan får ligga kvar vid kajen över natten.

– Det såg lite dråpligt ut. Färjan gjorde flera försök, men de kunde inte göra den här svängen som de brukar. De kämpade i en timma och sedan fattade väl kaptenen ett beslut, säger ett vittnet Malte Davidsson till Aftonbladet.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet

Det jag som lekman undrar är varför man försökte i en timme? Det är väl bara att inse att det inte går kan jag tycka.
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

Risberg

• 1 452
SV: Polenfärja ställde in avgång i blåsten
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2017, 10:38 »
Färjan som skulle gått från Nynäshamn till Polen gjorde flera försök att svänga ut från hamnen.

Till slut erkände man sig besegrad av den hårda vinden. Färjan får ligga kvar vid kajen över natten.

– Det såg lite dråpligt ut. Färjan gjorde flera försök, men de kunde inte göra den här svängen som de brukar. De kämpade i en timma och sedan fattade väl kaptenen ett beslut, säger ett vittnet Malte Davidsson till Aftonbladet.

Det jag som lekman undrar är varför man försökte i en timme? Det är väl bara att inse att det inte går kan jag tycka.
Så enkelt är det inte. Jag har varit ombord på Hurtigruten som har kämpat i över en timme för att komma in i Svolvær hamn, och lyckats till slut! :D På 60-talet upplevde jag att PETER PAN kämpade i tre timmar för att lägga till i det som nu är färjeläge 4 i Trelleborg (fast där var inte så många andra alternativ än att blåsa rakt in i DROTTNING VICTORIA, som låg vid J. C. Pet. Mek. Verkstad, framför nuvarande färjeläge 3). :o
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #3 skrivet: 07 mars 2017, 10:42 »

Det lär ju ha varit en lite speciell situation, man ska lämna läget och gira babord nästan 180 grader så att man får Bedarön på styrbords sida, när man skulle avgå var det ju tomt i Gotlandsläget så man hade lite mer marginal än annars men gissningsvis så blev Wawel ett sådant vindfång att giren inte gick att genomföra då vinden pressade på mot fartygets babordssida

FEA

• 5 728
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2017, 11:34 »

Så enkelt är det inte.

Du missar min poäng helt! :)

Det var givetvis svårt och inte enkelt eftersom de försökte i en hel timme.

Jag undrar varför befälhavaren envisades med ett uppdrag som uppenbarligen var dömd att misslyckas, varför inte bara ge upp mot vädrets makter och inse att man är besegrad?

Vad ville han bevisa genom att inte helt enkelt ställa in avgången på en gång?

« Svar #5 skrivet: 07 mars 2017, 11:49 »

Så enkelt är det inte.

Jag undrar varför befälhavaren envisades med ett uppdrag som uppenbarligen var dömd att misslyckas, varför inte bara ge upp mot vädrets makter och inse att man är besegrad?

Fast det vet man väl inte på en gång? Fartyget Wawel har inte seglat så länge på rutten, man kanske inte har haft den här vinden tidigare? Är väl praxis på sjön att man kämpar på ett tag för att försöka lösa situationen istället för att bara ge upp på en gång.
Har varit ombord ett antal gånger när man får kämpa för att komma till kaj, både i färjor och kryssningsfartyg. Och till slut så går det... :)

//R

FEA

• 5 728
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2017, 12:01 »

Har varit ombord ett antal gånger när man får kämpa för att komma till kaj, både i färjor och kryssningsfartyg. Och till slut så går det... :)

Jag förstår att man gör flera försök att lägga till, när man är ute till havs. Man vill ju inte ligga kvar ute och rulla.

Detta handlade ju dock om att lämna hamnen - och inte i tio minuter utan i en hel timme. Då fattar väl en klok befälhavare beslutet att inte ens göra ett försök i den vinden. Det är väl det vanliga, att man då ligger kvar i hamnen? :)

Risberg

• 1 452
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2017, 12:55 »

Så enkelt är det inte.

Den springande punkten är hur uppenbarligt det var att det var dömt att misslyckas. Kaptenen bedömde det tydligen inte så förrän efter en timme.
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Risberg

• 1 452
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2017, 12:59 »

Jag förstår att man gör flera försök att lägga till, när man är ute till havs. Man vill ju inte ligga kvar ute och rulla.

Detta handlade ju dock om att lämna hamnen - och inte i tio minuter utan i en hel timme. Då fattar väl en klok befälhavare beslutet att inte ens göra ett försök i den vinden. Det är väl det vanliga, att man då ligger kvar i hamnen? :)
I fallet med PETER PAN, som kämpade i tre timmar, så var hon redan inne i hamnbassängen när hon drev iväg västerut.

Har Du väl lämnat färjeläget så ligger Du inte längre kvar i hamnen utan har kastat förtöjningarna, och då kan det vara lika svårt att lägga till igjen, beroende på vindriktning, hamnens väderutsatthet &c. Så antyder Du kanske att kaptenen var oklok som ens lämnade färjeläget? Nåväl, det har väl hvarken Du eller jag kompetens att bedöma, även om man i efterklokhetens namn kan konstatera att det hade varit det i detta fallet.
« Senast ändrad: 07 mars 2017, 13:01 av Risberg »
Fraktfartyg

SV: Polenfärjan kvar i Nynäshamn
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2017, 13:10 »
Försenat gods brukar sällan vara billig historia, och säkert också folk på bildäck som vill/behövde komma fram till något... Så jag kan förstå - om det inte är med fara för fartyg eller liv/lemm, att man i vart fall försöker.

Risberg

• 1 452
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2017, 14:04 »
Försenat gods brukar sällan vara billig historia, och säkert också folk på bildäck som vill/behövde komma fram till något... Så jag kan förstå - om det inte är med fara för fartyg eller liv/lemm, att man i vart fall försöker.
Nu finns det i och för sig något som heter "force majeur", som säkert står i transportvillkoren (det där finstilta man aldrig läser men acccepterar när man köper biljett) så skadestånd borde man kunna undgå. Men rederier, som allt annat, styrs väl i dag av "räknenissar" med liten förståelse för verkligheten, och sådana kan bli väldigt sura. Dessutom är det nog litet prestige ute och går också hos kaptenen.
Fraktfartyg

JoonasK

• 4 120
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2017, 21:12 »
Att vända tillbaks är en fråga om:

- kostnader för frakten både i avgångshamnen och inställda/försenade turen som väntar för sin tur i den andra hamnen man har som destination.

- säkerhet om man riskerar att manövrera på ett ovanligt sätt som är alltid mer stress än en ordinär anlöp, möjligen övrig trafik som inte brukar vara där mm.

- hur man ska hantera pax, vare turister eller chaffisar, personal som inte är där dom ska, osv. Det kostar att avgå försenade eftersom man behöver övernatta/erbjuda ersättning/bjuda på måltider och drycker osv

- färjans kajplats, används den av övrig trafik? Kostar det extra att ligga där istället för att segla ut?

Lätt sagt att "jo bara vänd om". Det kostar pengar ju och kan leda till kostnader som inte är så lätta att förutse. Sen finns det inte hemskt mycket utbud för alternativa transportmedel mellan Stockholm och Polen. Oberoende en lång försening för yrkestrafik samt flera hundra mil av omvägar, beroende lite på vart frakten ska till.
« Senast ändrad: 08 mars 2017, 21:16 av JoonasK »