Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Viking FSTR, en ny katamaran

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

SV: Viking FSTR, en ny katamaran
« Svar #30 skrivet: 18 februari 2017, 09:51 »
Vid närmare eftertanke så tror jag att Tallink kommer göra - ingenting. De kommer inte att sänka sina priser för att behålla resenärer, utan de får helt enkelt räkna med att Viking FSTR kommer att glufsa i sig en del av de intäkter som annars skulle blivit vinst i Tallink. Tallink omsätter ca 1 MEUR om dagen på linjen Hel-Tal med sina 14 avgångar, och 200 000 EUR av detta blir vinst per dag före overhead och finansieringskostnader. Nu kommer Viking FSTR nalla en del av detta (och av Eckerö Finlandias omsättning, och av XPRS omsättning), men Tallink kan inte kosta på sig att sänka sina marginaler, skulle jag tro.

Jag tror i vart fall helt säkert att man INTE kommer göra något för att sätta krokben för sig själva i enlighet med dom förslag som framförts vad gäller Helsingforsfartygen, Superfastar osv. Det finns givetvis ett tak för hur mycket trafiken över finska viken tål, samt hur mycket man äter på sina andra linjer. Konkurens till en viss grad är hälsosam, men det finns en gräns när den äter på en själv.

Utgår ifrån att man istället måste jobba med det man redan har, och då gäller det framförallt att få sina befintliga gäster till mer återköp - inte att förlora dom till alternativen. Och där skulle jag gissa att kundklubbarna blir betydligt viktigare än någonsin. Sekundärt, om man kan göra något åt ombordprodukten som ställer en i fördel till andra alternativen/hitta nya segment, och till sist, då är det bara priset man kan slåss med. Men ett priskrig på finska viken ser jag egentligen bara momentärt förlorare på. Till sist blir det en fråga om vad Tallinn trafiken "tål" i förhållande till beläggning, intäckter och övrigt linjenät.

båtas

• 1 063
« Svar #31 skrivet: 18 februari 2017, 09:59 »
Turtätheten är förmodligen den viktigaste parametern utöver priset. Därför hade det varit ett alternativ med tre mindre fartyg om man inte redan anskaffa Megastar. Å andra sidan är det i sig en konkurrensfördel att ha den största och nyaste båten. Driften blir också billigare.

MP

• 2 706
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2017, 10:04 »
Nu inväntar vi systerfartyget Viking Moster (MSTR)

FEA

• 5 727
« Svar #33 skrivet: 18 februari 2017, 10:08 »
Jag hörde att Tallink inte vill vara sämre och följer den nya namntrenden genom att döpa om Silja Europa till SILJA SLWR
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 10:10 av FEA »
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

MP

• 2 706
« Svar #34 skrivet: 18 februari 2017, 10:33 »
Vad sägs om Viking BKSVGR. vilket då blir Viking Buksvåger...

« Svar #35 skrivet: 18 februari 2017, 15:57 »
Turtätheten är förmodligen den viktigaste parametern utöver priset. Därför hade det varit ett alternativ med tre mindre fartyg om man inte redan anskaffa Megastar. Å andra sidan är det i sig en konkurrensfördel att ha den största och nyaste båten. Driften blir också billigare.
,
Absolut finns det ett nyhetsvärde i att ha ett nytt fartyg men frågan är om inte det värdet egentligen minskar desto kortare rutt fartyget går på - misstänker att majoriteten tycker att andra parametrar är minst lika viktiga eller kanske tom viktigare såsom du själv nämner turtäthet, tidtabell, pris osv. Majoriteten reser i någon form av ruttbehov där destinationen är målet.

Megastar är ett vackert fartyg med tanke på sin rutt men tillför hon konceptmässigt något som är/blir en säljfördel? Sen är också saken att så länge LNG lösningen inte blir billigare än diesel blir inte driften billigare - de kan knappast räkna hem henne på enbart stordriftsfördelar för så mycket större än företrädaren är hon inte.

Även om Megastar inte hade blivit verklighet är jag tveksam till att om plötsligt 3 fartyg till skulle dykt upp - ännu är det osett om marknaden för den här kapacitetsökningen ens existerar. Om inte hamnar man i samma karusell som Finlandslinjerna - Överkapacitet.

Risken är högst reell att någon kommer få sitta med Svarte Petter i slutändan, och det är betydligt enklare att ta en sån risk om investeringskostnaden från början är låg än att sitta med stor risk med hög skuld. Det tar också alltid tid att inarbeta en marknad och vänja den vid nya alternativ och priser. Frågan är också har destinationen kapacitet att erbjuda det en ev. utökad marknad vill ha av destinationen - såsom tex hotellboende, service utbud, restauranger och div arrangemang.

« Svar #36 skrivet: 18 februari 2017, 16:33 »
Rekapitulering av statistik.

Antal personbilar transporterade av Tallink i juli månad på linjen Hel-Tal (tusental):

2006: 30
2007: 35
2008: 47
2009: 68
2010: 80
2011: 84
2012: 96
2013: 97
2014: 91
2015: 97
2016: 106

Vi ser här det lilla hacket i kurvan 2014 när Viking satte in Gabriella och Mariella, men annars så har Tallink haft en formidabel tillväxt i volym och marknadsandel på denna linje under lång tid.

Att Viking sätter in FSTR är alltså minst sagt logiskt. Visst kan man säga att det råder hård konkurrens på linjen, men sanningen är ju att Tallink tagit hela kakan under lång tid. Och detta med väldigt hög lönsamhet.

Och vi minns hur det gick när Viking skulle sätta in Isabella på linjen. Tallink köpte loss henne ett par månader innan hon skulle i trafik. Resor som sålts fick annulleras.

Så det som sker nu verkar väldigt seriöst, och med Vikings  goda varumärke som marknadsföringsstöd, så kommer kartan över marknadsandelar att ritas om en del. Att sedan Tallink samma år graderar upp med Megastar, gör situationen än mer intressant.

I år är då tanken, om vi tittar på juli månad, att Viking FSTR ska göra 186 turer. Med maximal kapacitet om 120 personbilar per tur ger detta drygt 22 tusen bilar i maxkapacitet under den månaden.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 16:49 av Stefan, Tallinn »

« Svar #37 skrivet: 18 februari 2017, 17:15 »
Här estniskt info där kapaciteten anges till 160 fordon. Så det återstår att reda ut vad som gäller.
http://www.vikingline.ee/fstr/

Stefan S

• 10 722
« Svar #38 skrivet: 18 februari 2017, 18:31 »
enl Shippax tar hon 868 passagerare och 240 bilar men det kan ju vara så att Viking väljer att begränsa antalet bilar för att snabba på lastning och lossning.
"Is this the right room for an argument?"

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
« Svar #39 skrivet: 18 februari 2017, 18:51 »
Och andra uppgifter säger 225 bilar.
Men det är ju fyra stycken byggda av 91 metersklassen av Incat.
046, Catalonia, Cat-Link IV och Cat-Link V.
046 heter i dag T&T Express, Cat-Link IV heter Max Mols och Cat-Link V heter Fjord Cat och dom kan ta 240 bilar medans då Catalonia som heter Express tar 220.
Max Mols och Fjord Cat har sidolucka vilket gör att dom kan lasta båda i aktern och på sidan. Man kommer direkt in i "karusellen" som det kallas det förliga utrymmet på bildäcket.
På Express ser det ut så här.

Man kan se längst ner att det är ganska trångt i kurvan, det beror på skottet är flyttat närmare fören än på dom tre andra.

På övre planet hade man spelautomater när hon gick i trafik för P&O, detta vart ett utrymme för besättningen under Gotlandsbåtens tid.
Trappan ner ledde bland annat till det utrymme

Som har varit något typ av exklusiv butik när hon gick i trafik som Catalonia och därför flyttade man skottet. Det tar tid att lasta och lossa Express, engelsmännen garvade när VD pratade om ca 45 minuters turnaround, för dom sa minst 1,5 timmar.
http://www.faktaomfartyg.se/express_1998_b_13.htm
På denna bild kan man se att rampen inte heller har full bred vilket gör att det kan ta tid då man inte kan lossa och lasta samtidigt på Express.
Att man går ner till 120 bilar kan vara så att man vill hålla nere tiden och ha en smidig lastning och lossning för fartyget

« Svar #40 skrivet: 18 februari 2017, 20:05 »
Tack för bilderna!

Mellan dagens två sista avgångar är det förresten bara 30 minuters vändtid, 19:45-20:15.

Men det är klart, man kommer att kunna kalibrera beläggningen med hjälp av prissättningen.

Sedan har man väl en potential att köra lite snabbare än 1:45 om någon avgång försenas. Snabbåtarna förr i tiden gjorde överfarten på 1:30 om jag minns rätt.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 20:14 av Stefan, Tallinn »

JoonasK

• 4 120
« Svar #41 skrivet: 18 februari 2017, 20:53 »
Tack för bilderna!

Mellan dagens två sista avgångar är det förresten bara 30 minuters vändtid, 19:45-20:15.

Men det är klart, man kommer att kunna kalibrera beläggningen med hjälp av prissättningen.

Sedan har man väl en potential att köra lite snabbare än 1:45 om någon avgång försenas. Snabbåtarna förr i tiden gjorde överfarten på 1:30 om jag minns rätt.

Det gjorde dem mycket väl. Och med sådana fartresurser som FSTR verkar ha, lär det bli lätt att köra in det man förlorar i hamnen. Bara en dyr affär om man säger så.

Blir mycket intressant att se hur prissättningen kommer att se ut. Jag förstår ju behovet av en sådan här lösning och saknar faktiskt mycket tiden med Superseacat och Autoexpress i trafik. Sen kan man undra om det verkligen finns marknaden för den typen av trafik i sådana mängder att det kommer att bli lönsamt i längden. Här verkar det mycket klart vara ett sätt att investera i marknadsandelar.

Megastar är visst fräsch och ny men å andra sidan är dess bästa sida ändå högre kapacitet för just de turerna som ofta har varit proppfulla.

Det är kombinationen av priset/tidtabellen/produkten som utgör hur bra det lyckas med en lösning på detta ännu växande marknad. Alla är inte efter öllådar, långt ifrån det. Dom som är det, kan nog ta långsammare båten. 

Förstod jag nu rätt, så förkortar dom även tiden då Mariella och Gabriella trafikerar med några veckor, som säkert är en besparning iofs.

Annars tror jag att man borde snabbt beställa nytt, säg Kinabygget+option till Åbo, samt två likadana med modifikation till för Tallinn-linjen. Då skulle man ha betydligt bättre chanser mot Tallink.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 21:03 av JoonasK »

Trossen

• 1 136
« Svar #42 skrivet: 19 februari 2017, 13:22 »
Nu kan jag ha missat detta - men är det någon som spekulerat i tidtabellen för hela VL trafik i sommar mellan H-fors och Tallinn?  ???

Jag tänker att Gabriella/Mariella går 10.30, XPRS 11.30 från H-fors. Den stora luckan här måste ju vara en tidigare avgång på förmiddagen från H-fors runt 09.30 för Viking FSTR? Sedan snabbt tillbaka för att täcka in en annan lucka på em från Helsingfors runt 13.30?

Marre

• 842
« Svar #43 skrivet: 19 februari 2017, 13:36 »
Tidtabellen finns i pressreleasen i första inlägget i denna tråd.
/ Marre

Trossen

• 1 136
« Svar #44 skrivet: 19 februari 2017, 13:53 »
Tack Marre  :D ;D Hade ingen aning om att tidtabellen låg inne i pressmeddelandet! Jobbade hårt under veckan och slarvade med läsningen - tack för påpekandet!

OK så jag tolkar det som att det är mer prioriterat med en extra avgång 13.00 då än att få iväg henne 0900 från Helsingfors?

Tänker på att 0800 är riktigt tidigt med tanke på att många kommer från Helsingfors ytterområden. Är det avgång 0800 måste du stiga upp i ottan. Därför hade 0900 varit något bättre tror jag.