Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Viking FSTR, en ny katamaran

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

SV: Viking FSTR, en ny katamaran
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2017, 14:55 »
Nu får man se vad Tallink kommer att göra som mot drag mott viking kommer Tallink att försöka få tag på katamaran. Som dom kan sätta i mellan Helsingfors-Tallinn att utmana viking eller kommer dom inte göra något. Nu har jag bara spekulerar jag bara lite eller är det någon annan som har någon idé om hur det blir.

Viking FSTR ÄR väll snarare motdraget mot Megastar, och hon behöver också fyllas.

« Svar #16 skrivet: 17 februari 2017, 15:08 »
Detta blir alltså ett återupptagande av den typ av trafik som Nordic Jet Line och SuperSeaCat bedrev med totalt 4-5 snabbåtar för ett tiotal år sedan. Vad som hänt sedan dess är dels att svaveldirektivet jämnat ut prisskillnaden på bränslet, och dels att oljepriset fallit.

Så att Viking kommer att fylla denna båt tvivlar jag inte på. Förutom tidsvinsten på själva överfarten går ju av- och pålastningar väldigt snabbt med dessa båtar. Blir intressant att se vilka kajer som ska användas.
Nja Gotlandsbåten hade väl lite problem att hålla tiderna, just p.g.a. att hon tar rätt så lång tid att lasta och lossa.
Man har i varje fall inte mer än 45 min liggetid mellan avgångarna.

Men frågan om hur många bilar hon tar är ju intressant eftersom Viking skriver 120, medan Fakta om Fartyg uppger 220.

FEA

• 5 727
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2017, 15:15 »
Men frågan om hur många bilar hon tar är ju intressant eftersom Viking skriver 120, medan Fakta om Fartyg uppger 220.

De har väl upplåtit plats för alla ölkärror, förstås :)
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

« Svar #18 skrivet: 17 februari 2017, 15:31 »

De har väl upplåtit plats för alla ölkärror, förstås :)
Tallinks autoexpressar och SuperSeaCats båtar verkar ha tagit ca 170 bilar. NJLs däremot bara 50.

Trossen

• 1 136
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2017, 16:46 »
Citera
detta var en riktig skräll som heter duga, och som kommer att skaka om marknaden på Hel-Tal.

verkligen - just när man trodde att katamaranerna var en saga all på denna rutt - ja då dyker de upp igen.  :D

Helt rätt strategi - Viking har inte råd att sitta och se på när denna marknad expanderar utan att göra något. Jag skulle säga att det är direkt märkligt att man inte agerat långt innan. MEN, det torde vara så enkelt att rätt skuta dök upp till rätt pris. Man har säkert varit inne på förhandlingar om övrigt tonnage långt tidigare, men som av någon anledning inte nått ända fram.

Jag går upp i spinn över detta! Spännande att få åka med och se resultatet ombord också framöver!  ;D :) :D

Det intressanta här är att man anser sig identifierat en lucka på marknaden ifråga om snabbare transporter. Nu snackar vi om 1,45 minuter jfrt med Tallinks Megastar på 2 timmar. Ingen stor skillnad men det är ändå snabbare.

båtas

• 1 063
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2017, 16:58 »
Affärsmässigt tror jag att det är helt rätt beslut. En annan sak att jag personligen inte är så begaistrad av att åka med katamaranerna.

Oskari

• 3 052
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2017, 18:59 »
Intressant och kul, har länge tänkt att borde inte Viking ha i alla fall sommartid någon snabbgående färja när Tallink har.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

« Svar #22 skrivet: 17 februari 2017, 19:55 »
Det intressanta här är att man anser sig identifierat en lucka på marknaden ifråga om snabbare transporter. Nu snackar vi om 1,45 minuter jfrt med Tallinks Megastar på 2 timmar. Ingen stor skillnad men det är ändå snabbare.
Jag delar din entusiasm  :D

Som jag uppfattade det kring år 2008 så hade NJL och SSC väl fyllda båtar när de lade ner verksamheten (SSC gick väl i kk), så avgörande lär ha varit oljepriset. På den tiden var det ju också så att deras bränsle var betydligt dyrare än svavelbränslet som de större färjorna då körde med. Och om dessa båda aktörer körde i tätt schema med fyra båtar då, så vore det märkligt om inte Viking skulle lyckas fylla en katamaran nu. Men det finns givetvis en viss konkurrensnackdel med dessa snabbåtar, i att de är stormkänsliga. Men snabbheten på överfarten och att därtill inte behöva vänta på långtradare som ska lastas av och på är ju en fördel.

Marknadsföringsmässigt är det förstås en utmaning för Viking att under de närmaste månaderna gå från fyra avgångar per dag till tolv. Men att man också behåller Mariella/Gabriella och s.a.s går "all in" tror jag ändå kommer innebära en klar ekonomisk vinst.

Så vad kommer nu att hända med marknadsandelarna. Viking ligger väl idag kring 23-24% och Tallink nånstans strax under 60%... Kommande månader kommer att ge svaret.
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 19:58 av Stefan, Tallinn »

« Svar #23 skrivet: 17 februari 2017, 21:26 »
verkar som de kommer slåss denna sommaren med varandra.

Men om Tallink ska gå ''all in'' så blir det nog samma som viking line, helsingfors båtarna till Tallinn under dagen, dock Silja båtarna kan ej gå till Tallinn pga dess gågator? (dispants på denna linje). Så, om Tallink skulle sätta in fler så antar jag Victoria och Baltic Queen går under dagen till Helsinfors. Om det är fallet så betyder det att Tallink kommer ha 4 båtar som går minst 1 gång om dagen hel-tal, 11 båtar med viking + ekecrö + linda line. Bara jag eller börjar denna linje bli sinnessjukt när det gäller antal båtar?

Tror ni Tallink kommer göra något med detta eller bara strunta i det och köra som normalt? Eller medans vi håller på, inte dags att sätta Superfast båtarna tillbaka när avtalet går ut och sätt in dom tal-hel, ännu fler båtar ju ;) . Dock lär aldrig hända, eller?

« Svar #24 skrivet: 17 februari 2017, 22:02 »

Men om Tallink ska gå ''all in'' så blir det nog samma som viking line, helsingfors båtarna till Tallinn under dagen, dock Silja båtarna kan ej gå till Tallinn pga dess gågator? (dispants på denna linje). Så, om Tallink skulle sätta in fler så antar jag Victoria och Baltic Queen går under dagen till Helsinfors. Om det är fallet så betyder det att Tallink kommer ha 4 båtar som går minst 1 gång om dagen hel-tal, 11 båtar med viking + ekecrö + linda line. Bara jag eller börjar denna linje bli sinnessjukt när det gäller antal båtar?

Tror ni Tallink kommer göra något med detta eller bara strunta i det och köra som normalt? Eller medans vi håller på, inte dags att sätta Superfast båtarna tillbaka när avtalet går ut och sätt in dom tal-hel, ännu fler båtar ju ;) . Dock lär aldrig hända, eller?

Vadå fortsätta som vanligt? Megastar har bara veckor sen kommit in i trafik och måste sälja sin utökade kapacitet ( i jämförelse med Superstar ). Europa är mer eller mindre nyrenoverad och måste också fyllas - det sista man behöver är att utöka kapaciteten ytterligare innan befintliga investeringar är betalda och uppvisar gott resultat - och detta i ett läge när värsta motståndaren går in med billigare tonnage och har helt annan budget att leka med. Det blir tufft att bemästra. Frågan är, hur märkestrogna är resenärerna, det är en stor del av vad som kommer avgöra, och vart biljettpriserna hamnar. Lägg därtill Finsk ekonomi som går kräftgång fn. Osäkerhetsfaktorerna är stora.
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 22:04 av kalle-sand »

« Svar #25 skrivet: 18 februari 2017, 00:53 »

Vadå fortsätta som vanligt? Megastar har bara veckor sen kommit in i trafik och måste sälja sin utökade kapacitet ( i jämförelse med Superstar ). Europa är mer eller mindre nyrenoverad och måste också fyllas - det sista man behöver är att utöka kapaciteten ytterligare innan befintliga investeringar är betalda och uppvisar gott resultat - och detta i ett läge när värsta motståndaren går in med billigare tonnage och har helt annan budget att leka med. Det blir tufft att bemästra. Frågan är, hur märkestrogna är resenärerna, det är en stor del av vad som kommer avgöra, och vart biljettpriserna hamnar. Lägg därtill Finsk ekonomi som går kräftgång fn. Osäkerhetsfaktorerna är stora.

fullt medveten om det du sa.

Det jag menar är om tallink kommer bara köra sitt koncept de har just nu, sen några år tillbaka, eller göra något för det som Viking line kommer göra denna sommar. Dock så lär det nog inte vara så smart i min åsikt. Jag antar mycket vad folket väljer är komfort, snabbt och gärna så billigt för så mycket som möligt. Må hända det blir som prispressade som hände på Gotland förra året? Det hjälpte alla som skulle till Gotland förra året, med Gotlandsbåten eller DG. Då priserna aldrig ha varit så låga i min livstid, då jag åker till Gotland flera gånger per år. DG är dyra, oavsett vilken årstid du åker, dock sommarn är det överpris som det sjunger om det.

Skulle vara skoj om det blir prispressade på finska viken med. Kunderna gillar verkligen det, dock ej företagen direkt men men.

« Svar #26 skrivet: 18 februari 2017, 02:15 »
Vid närmare eftertanke så tror jag att Tallink kommer göra - ingenting. De kommer inte att sänka sina priser för att behålla resenärer, utan de får helt enkelt räkna med att Viking FSTR kommer att glufsa i sig en del av de intäkter som annars skulle blivit vinst i Tallink. Tallink omsätter ca 1 MEUR om dagen på linjen Hel-Tal med sina 14 avgångar, och 200 000 EUR av detta blir vinst per dag före overhead och finansieringskostnader. Nu kommer Viking FSTR nalla en del av detta (och av Eckerö Finlandias omsättning, och av XPRS omsättning), men Tallink kan inte kosta på sig att sänka sina marginaler, skulle jag tro.

« Senast ändrad: 18 februari 2017, 02:17 av Stefan, Tallinn »

båtas

• 1 063
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2017, 04:03 »

Superfastarna tycker jag hade varit ett alternativ om man inte beställt Megastar. Dvs att man istället haft tre båtar och tätare avgångar på linjen.

Men som det är nu blir det mest obalans. Både i tidtabell och balansräkning.  Finge man dock Superfastarna sålda, det är nog inte så enkelt, tror jag att en beställning av en syster till Megastar kommer direkt.

Detta är dock oberoende av vad konkurrenterna gör. För Tallinks del är ytterligare ett vikingfartyg nog mest ett irritationsmoment som man inte kan göra så mycket åt.

För VL kanske det också handlar om att bygga marknadsandelar? Amorella och Cinderella är nog inte lättslåda.  Ett par somrar med chartra tonnage och sedan, i värsta fall, in med Amorella vore ett sätt att delvis komma ur saxen.

« Svar #28 skrivet: 18 februari 2017, 08:54 »
Katamaraner har trafikerat Finska viken i många år. Linda Line kör med Merilin och Karolin på 1 tim 40 min.
http://en.lindaline.ee/times-and-prices/schedule/

båtas

• 1 063
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2017, 09:13 »
Jovisst, Linda Line har väl precis som Tallink ett ursprung i den statssovjetiska färjetrafiken. Exakt när och hur de blev separerade minns jag inte, men de körde väl med sådana där snabba båtar som brukar gå på Ryska floder från början.

Idag har de modernare australiensiska katamaraner, men de tar fortfarande inte bilar. Så det är inte riktigt samma sak, även om Viking FSTR naturligtvis blir en tydlig konkurrent till dessa.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 09:16 av båtas »