Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Viking FSTR, en ny katamaran

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Sauli

Viking FSTR, en ny katamaran
« skrivet: 17 februari 2017, 11:03 »
Viking Line ska ha ett nytt fartyg, Viking FSTR.

http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/press/pressrelease-fi-sv/2017/20170217_viking_fstr-sve.pdf

(Jag kan inte tro att det inte finns en FSTR tråd här... I was first...  ;D)

Cruz

SV: Viking FSTR, en ny katamaran
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2017, 11:18 »
Viking Line ska ha ett nytt fartyg, Viking FSTR.

http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/press/pressrelease-fi-sv/2017/20170217_viking_fstr-sve.pdf

(Jag kan inte tro att det inte finns en FSTR tråd här... I was first...  ;D)

Härligt får man ändå säga! Är de "gamla" Gotlandsbåten man hyr in?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?

Risberg

• 1 452
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2017, 11:32 »
Är det det nya nu; att fartyg skall ha SMS-namn? :( Det är bara det att FSTR blir inte "faster", det blir "effessteerr". ::) Nej, förlåt, jag borde kanske formulerat frågan R DT DT N N; TT FRTG SKLL H SMS-NMN? :P
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #3 skrivet: 17 februari 2017, 11:42 »
Vem ska dom chartra från?
S/Y Biscaya - drottningen av Östersjöns alla fartyg

eboue

« Svar #4 skrivet: 17 februari 2017, 11:42 »

Danne73

• 157
  • En dag till havs är en bra dag.
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2017, 12:00 »
Det är ju väldigt likt Gotlandsbåtens HSC Express, kan inte tänka mig annat än att dom chartrat in den över sommaren nu när den ändå skulle ligga i malpåse i år. Hoppas nu det blir lite hastigheter så hon får visa vad hon går för. Hon är god för 48 knop så resurser finns det gott om.
danielsfartyg.blogg.se

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2017, 12:36 »
Visst är det Express dom chartrat och det är ju endast ett marknadsföringsnamn ifall nu Risberg har problem om han ska åka XPRS eller EXpress

« Svar #7 skrivet: 17 februari 2017, 13:31 »
Oj oj oj,

detta var en riktig skräll som heter duga, och som kommer att skaka om marknaden på Hel-Tal. Man hade väl aldrig trott att Viking skulle våga sig på något sådant. Jag förutspår att det kommer att bli en mycket bra affär för dem.

Nu blir man jämbördig med Tallink i antal avgångar under sommaren. Helt otroligt!
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 13:35 av Stefan, Tallinn »

« Svar #8 skrivet: 17 februari 2017, 13:47 »
Oj oj oj,

detta var en riktig skräll som heter duga, och som kommer att skaka om marknaden på Hel-Tal. Man hade väl aldrig trott att Viking skulle våga sig på något sådant. Jag förutspår att det kommer att bli en mycket bra affär för dem.

Nu blir man jämbördig med Tallink i antal avgångar under sommaren. Helt otroligt!

Det är väll både en möjlighet och utmaning, specifikt under sommaren. Nu gäller det också att man lyckas fylla skutorna. Blir ganska stor ökning av kapacitet som försäljningsavdelningen får ta tag i.

eldani

• 605
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2017, 13:48 »
Nu får man se vad Tallink kommer att göra som mot drag mott viking kommer Tallink att försöka få tag på katamaran. Som dom kan sätta i mellan Helsingfors-Tallinn att utmana viking eller kommer dom inte göra något. Nu har jag bara spekulerar jag bara lite eller är det någon annan som har någon idé om hur det blir.

Risberg

• 1 452
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2017, 13:51 »
Visst är det Express dom chartrat och det är ju endast ett marknadsföringsnamn ifall nu Risberg har problem om han ska åka XPRS eller EXpress
Marknadsföringsnamn? :o VIKING XPRS heter VIKING XPRS, och inte något annat! >:(
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

eldani

• 605
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2017, 14:01 »
Jag såg på Sjofartstidningen hemsida att det är HSC Express från Gotlandsbåten som det gäller. Där står det att fartyget fortsätter att segla under svensk flagg det är bra.

http://www.sjofartstidningen.se/viking-line-hyr-hsc-express/
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 14:19 av eldani »

« Svar #12 skrivet: 17 februari 2017, 14:08 »
Detta blir alltså ett återupptagande av den typ av trafik som Nordic Jet Line och SuperSeaCat bedrev med totalt 4-5 snabbåtar för ett tiotal år sedan. Vad som hänt sedan dess är dels att svaveldirektivet jämnat ut prisskillnaden på bränslet, och dels att oljepriset fallit.

Så att Viking kommer att fylla denna båt tvivlar jag inte på. Förutom tidsvinsten på själva överfarten går ju av- och pålastningar väldigt snabbt med dessa båtar. Blir intressant att se vilka kajer som ska användas.

« Svar #13 skrivet: 17 februari 2017, 14:19 »
Detta blir alltså ett återupptagande av den typ av trafik som Nordic Jet Line och SuperSeaCat bedrev med totalt 4-5 snabbåtar för ett tiotal år sedan. Vad som hänt sedan dess är dels att svaveldirektivet jämnat ut prisskillnaden på bränslet, och dels att oljepriset fallit.

Så att Viking kommer att fylla denna båt tvivlar jag inte på. Förutom tidsvinsten på själva överfarten går ju av- och pålastningar väldigt snabbt med dessa båtar. Blir intressant att se vilka kajer som ska användas.
Nja Gotlandsbåten hade väl lite problem att hålla tiderna, just p.g.a. att hon tar rätt så lång tid att lasta och lossa.
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

kehinde

• 1 472
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2017, 14:35 »
Marknadsföringsnamn? :o VIKING XPRS heter VIKING XPRS, och inte något annat! >:(
Men Express heter Express och inget annat ::)

« Svar #15 skrivet: 17 februari 2017, 14:55 »
Nu får man se vad Tallink kommer att göra som mot drag mott viking kommer Tallink att försöka få tag på katamaran. Som dom kan sätta i mellan Helsingfors-Tallinn att utmana viking eller kommer dom inte göra något. Nu har jag bara spekulerar jag bara lite eller är det någon annan som har någon idé om hur det blir.

Viking FSTR ÄR väll snarare motdraget mot Megastar, och hon behöver också fyllas.

« Svar #16 skrivet: 17 februari 2017, 15:08 »

Nja Gotlandsbåten hade väl lite problem att hålla tiderna, just p.g.a. att hon tar rätt så lång tid att lasta och lossa.
Man har i varje fall inte mer än 45 min liggetid mellan avgångarna.

Men frågan om hur många bilar hon tar är ju intressant eftersom Viking skriver 120, medan Fakta om Fartyg uppger 220.

FEA

• 5 727
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2017, 15:15 »
Men frågan om hur många bilar hon tar är ju intressant eftersom Viking skriver 120, medan Fakta om Fartyg uppger 220.

De har väl upplåtit plats för alla ölkärror, förstås :)
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

« Svar #18 skrivet: 17 februari 2017, 15:31 »

De har väl upplåtit plats för alla ölkärror, förstås :)
Tallinks autoexpressar och SuperSeaCats båtar verkar ha tagit ca 170 bilar. NJLs däremot bara 50.

Trossen

• 1 136
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2017, 16:46 »
Citera
detta var en riktig skräll som heter duga, och som kommer att skaka om marknaden på Hel-Tal.

verkligen - just när man trodde att katamaranerna var en saga all på denna rutt - ja då dyker de upp igen.  :D

Helt rätt strategi - Viking har inte råd att sitta och se på när denna marknad expanderar utan att göra något. Jag skulle säga att det är direkt märkligt att man inte agerat långt innan. MEN, det torde vara så enkelt att rätt skuta dök upp till rätt pris. Man har säkert varit inne på förhandlingar om övrigt tonnage långt tidigare, men som av någon anledning inte nått ända fram.

Jag går upp i spinn över detta! Spännande att få åka med och se resultatet ombord också framöver!  ;D :) :D

Det intressanta här är att man anser sig identifierat en lucka på marknaden ifråga om snabbare transporter. Nu snackar vi om 1,45 minuter jfrt med Tallinks Megastar på 2 timmar. Ingen stor skillnad men det är ändå snabbare.

båtas

• 1 063
« Svar #20 skrivet: 17 februari 2017, 16:58 »
Affärsmässigt tror jag att det är helt rätt beslut. En annan sak att jag personligen inte är så begaistrad av att åka med katamaranerna.

Oskari

• 3 052
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2017, 18:59 »
Intressant och kul, har länge tänkt att borde inte Viking ha i alla fall sommartid någon snabbgående färja när Tallink har.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

« Svar #22 skrivet: 17 februari 2017, 19:55 »
Det intressanta här är att man anser sig identifierat en lucka på marknaden ifråga om snabbare transporter. Nu snackar vi om 1,45 minuter jfrt med Tallinks Megastar på 2 timmar. Ingen stor skillnad men det är ändå snabbare.
Jag delar din entusiasm  :D

Som jag uppfattade det kring år 2008 så hade NJL och SSC väl fyllda båtar när de lade ner verksamheten (SSC gick väl i kk), så avgörande lär ha varit oljepriset. På den tiden var det ju också så att deras bränsle var betydligt dyrare än svavelbränslet som de större färjorna då körde med. Och om dessa båda aktörer körde i tätt schema med fyra båtar då, så vore det märkligt om inte Viking skulle lyckas fylla en katamaran nu. Men det finns givetvis en viss konkurrensnackdel med dessa snabbåtar, i att de är stormkänsliga. Men snabbheten på överfarten och att därtill inte behöva vänta på långtradare som ska lastas av och på är ju en fördel.

Marknadsföringsmässigt är det förstås en utmaning för Viking att under de närmaste månaderna gå från fyra avgångar per dag till tolv. Men att man också behåller Mariella/Gabriella och s.a.s går "all in" tror jag ändå kommer innebära en klar ekonomisk vinst.

Så vad kommer nu att hända med marknadsandelarna. Viking ligger väl idag kring 23-24% och Tallink nånstans strax under 60%... Kommande månader kommer att ge svaret.
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 19:58 av Stefan, Tallinn »

« Svar #23 skrivet: 17 februari 2017, 21:26 »
verkar som de kommer slåss denna sommaren med varandra.

Men om Tallink ska gå ''all in'' så blir det nog samma som viking line, helsingfors båtarna till Tallinn under dagen, dock Silja båtarna kan ej gå till Tallinn pga dess gågator? (dispants på denna linje). Så, om Tallink skulle sätta in fler så antar jag Victoria och Baltic Queen går under dagen till Helsinfors. Om det är fallet så betyder det att Tallink kommer ha 4 båtar som går minst 1 gång om dagen hel-tal, 11 båtar med viking + ekecrö + linda line. Bara jag eller börjar denna linje bli sinnessjukt när det gäller antal båtar?

Tror ni Tallink kommer göra något med detta eller bara strunta i det och köra som normalt? Eller medans vi håller på, inte dags att sätta Superfast båtarna tillbaka när avtalet går ut och sätt in dom tal-hel, ännu fler båtar ju ;) . Dock lär aldrig hända, eller?

« Svar #24 skrivet: 17 februari 2017, 22:02 »

Men om Tallink ska gå ''all in'' så blir det nog samma som viking line, helsingfors båtarna till Tallinn under dagen, dock Silja båtarna kan ej gå till Tallinn pga dess gågator? (dispants på denna linje). Så, om Tallink skulle sätta in fler så antar jag Victoria och Baltic Queen går under dagen till Helsinfors. Om det är fallet så betyder det att Tallink kommer ha 4 båtar som går minst 1 gång om dagen hel-tal, 11 båtar med viking + ekecrö + linda line. Bara jag eller börjar denna linje bli sinnessjukt när det gäller antal båtar?

Tror ni Tallink kommer göra något med detta eller bara strunta i det och köra som normalt? Eller medans vi håller på, inte dags att sätta Superfast båtarna tillbaka när avtalet går ut och sätt in dom tal-hel, ännu fler båtar ju ;) . Dock lär aldrig hända, eller?

Vadå fortsätta som vanligt? Megastar har bara veckor sen kommit in i trafik och måste sälja sin utökade kapacitet ( i jämförelse med Superstar ). Europa är mer eller mindre nyrenoverad och måste också fyllas - det sista man behöver är att utöka kapaciteten ytterligare innan befintliga investeringar är betalda och uppvisar gott resultat - och detta i ett läge när värsta motståndaren går in med billigare tonnage och har helt annan budget att leka med. Det blir tufft att bemästra. Frågan är, hur märkestrogna är resenärerna, det är en stor del av vad som kommer avgöra, och vart biljettpriserna hamnar. Lägg därtill Finsk ekonomi som går kräftgång fn. Osäkerhetsfaktorerna är stora.
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 22:04 av kalle-sand »

« Svar #25 skrivet: 18 februari 2017, 00:53 »

Vadå fortsätta som vanligt? Megastar har bara veckor sen kommit in i trafik och måste sälja sin utökade kapacitet ( i jämförelse med Superstar ). Europa är mer eller mindre nyrenoverad och måste också fyllas - det sista man behöver är att utöka kapaciteten ytterligare innan befintliga investeringar är betalda och uppvisar gott resultat - och detta i ett läge när värsta motståndaren går in med billigare tonnage och har helt annan budget att leka med. Det blir tufft att bemästra. Frågan är, hur märkestrogna är resenärerna, det är en stor del av vad som kommer avgöra, och vart biljettpriserna hamnar. Lägg därtill Finsk ekonomi som går kräftgång fn. Osäkerhetsfaktorerna är stora.

fullt medveten om det du sa.

Det jag menar är om tallink kommer bara köra sitt koncept de har just nu, sen några år tillbaka, eller göra något för det som Viking line kommer göra denna sommar. Dock så lär det nog inte vara så smart i min åsikt. Jag antar mycket vad folket väljer är komfort, snabbt och gärna så billigt för så mycket som möligt. Må hända det blir som prispressade som hände på Gotland förra året? Det hjälpte alla som skulle till Gotland förra året, med Gotlandsbåten eller DG. Då priserna aldrig ha varit så låga i min livstid, då jag åker till Gotland flera gånger per år. DG är dyra, oavsett vilken årstid du åker, dock sommarn är det överpris som det sjunger om det.

Skulle vara skoj om det blir prispressade på finska viken med. Kunderna gillar verkligen det, dock ej företagen direkt men men.

« Svar #26 skrivet: 18 februari 2017, 02:15 »
Vid närmare eftertanke så tror jag att Tallink kommer göra - ingenting. De kommer inte att sänka sina priser för att behålla resenärer, utan de får helt enkelt räkna med att Viking FSTR kommer att glufsa i sig en del av de intäkter som annars skulle blivit vinst i Tallink. Tallink omsätter ca 1 MEUR om dagen på linjen Hel-Tal med sina 14 avgångar, och 200 000 EUR av detta blir vinst per dag före overhead och finansieringskostnader. Nu kommer Viking FSTR nalla en del av detta (och av Eckerö Finlandias omsättning, och av XPRS omsättning), men Tallink kan inte kosta på sig att sänka sina marginaler, skulle jag tro.

« Senast ändrad: 18 februari 2017, 02:17 av Stefan, Tallinn »

båtas

• 1 063
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2017, 04:03 »

Superfastarna tycker jag hade varit ett alternativ om man inte beställt Megastar. Dvs att man istället haft tre båtar och tätare avgångar på linjen.

Men som det är nu blir det mest obalans. Både i tidtabell och balansräkning.  Finge man dock Superfastarna sålda, det är nog inte så enkelt, tror jag att en beställning av en syster till Megastar kommer direkt.

Detta är dock oberoende av vad konkurrenterna gör. För Tallinks del är ytterligare ett vikingfartyg nog mest ett irritationsmoment som man inte kan göra så mycket åt.

För VL kanske det också handlar om att bygga marknadsandelar? Amorella och Cinderella är nog inte lättslåda.  Ett par somrar med chartra tonnage och sedan, i värsta fall, in med Amorella vore ett sätt att delvis komma ur saxen.

« Svar #28 skrivet: 18 februari 2017, 08:54 »
Katamaraner har trafikerat Finska viken i många år. Linda Line kör med Merilin och Karolin på 1 tim 40 min.
http://en.lindaline.ee/times-and-prices/schedule/

båtas

• 1 063
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2017, 09:13 »
Jovisst, Linda Line har väl precis som Tallink ett ursprung i den statssovjetiska färjetrafiken. Exakt när och hur de blev separerade minns jag inte, men de körde väl med sådana där snabba båtar som brukar gå på Ryska floder från början.

Idag har de modernare australiensiska katamaraner, men de tar fortfarande inte bilar. Så det är inte riktigt samma sak, även om Viking FSTR naturligtvis blir en tydlig konkurrent till dessa.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 09:16 av båtas »

« Svar #30 skrivet: 18 februari 2017, 09:51 »
Vid närmare eftertanke så tror jag att Tallink kommer göra - ingenting. De kommer inte att sänka sina priser för att behålla resenärer, utan de får helt enkelt räkna med att Viking FSTR kommer att glufsa i sig en del av de intäkter som annars skulle blivit vinst i Tallink. Tallink omsätter ca 1 MEUR om dagen på linjen Hel-Tal med sina 14 avgångar, och 200 000 EUR av detta blir vinst per dag före overhead och finansieringskostnader. Nu kommer Viking FSTR nalla en del av detta (och av Eckerö Finlandias omsättning, och av XPRS omsättning), men Tallink kan inte kosta på sig att sänka sina marginaler, skulle jag tro.

Jag tror i vart fall helt säkert att man INTE kommer göra något för att sätta krokben för sig själva i enlighet med dom förslag som framförts vad gäller Helsingforsfartygen, Superfastar osv. Det finns givetvis ett tak för hur mycket trafiken över finska viken tål, samt hur mycket man äter på sina andra linjer. Konkurens till en viss grad är hälsosam, men det finns en gräns när den äter på en själv.

Utgår ifrån att man istället måste jobba med det man redan har, och då gäller det framförallt att få sina befintliga gäster till mer återköp - inte att förlora dom till alternativen. Och där skulle jag gissa att kundklubbarna blir betydligt viktigare än någonsin. Sekundärt, om man kan göra något åt ombordprodukten som ställer en i fördel till andra alternativen/hitta nya segment, och till sist, då är det bara priset man kan slåss med. Men ett priskrig på finska viken ser jag egentligen bara momentärt förlorare på. Till sist blir det en fråga om vad Tallinn trafiken "tål" i förhållande till beläggning, intäckter och övrigt linjenät.

båtas

• 1 063
« Svar #31 skrivet: 18 februari 2017, 09:59 »
Turtätheten är förmodligen den viktigaste parametern utöver priset. Därför hade det varit ett alternativ med tre mindre fartyg om man inte redan anskaffa Megastar. Å andra sidan är det i sig en konkurrensfördel att ha den största och nyaste båten. Driften blir också billigare.

MP

• 2 706
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2017, 10:04 »
Nu inväntar vi systerfartyget Viking Moster (MSTR)

FEA

• 5 727
« Svar #33 skrivet: 18 februari 2017, 10:08 »
Jag hörde att Tallink inte vill vara sämre och följer den nya namntrenden genom att döpa om Silja Europa till SILJA SLWR
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 10:10 av FEA »

MP

• 2 706
« Svar #34 skrivet: 18 februari 2017, 10:33 »
Vad sägs om Viking BKSVGR. vilket då blir Viking Buksvåger...

« Svar #35 skrivet: 18 februari 2017, 15:57 »
Turtätheten är förmodligen den viktigaste parametern utöver priset. Därför hade det varit ett alternativ med tre mindre fartyg om man inte redan anskaffa Megastar. Å andra sidan är det i sig en konkurrensfördel att ha den största och nyaste båten. Driften blir också billigare.
,
Absolut finns det ett nyhetsvärde i att ha ett nytt fartyg men frågan är om inte det värdet egentligen minskar desto kortare rutt fartyget går på - misstänker att majoriteten tycker att andra parametrar är minst lika viktiga eller kanske tom viktigare såsom du själv nämner turtäthet, tidtabell, pris osv. Majoriteten reser i någon form av ruttbehov där destinationen är målet.

Megastar är ett vackert fartyg med tanke på sin rutt men tillför hon konceptmässigt något som är/blir en säljfördel? Sen är också saken att så länge LNG lösningen inte blir billigare än diesel blir inte driften billigare - de kan knappast räkna hem henne på enbart stordriftsfördelar för så mycket större än företrädaren är hon inte.

Även om Megastar inte hade blivit verklighet är jag tveksam till att om plötsligt 3 fartyg till skulle dykt upp - ännu är det osett om marknaden för den här kapacitetsökningen ens existerar. Om inte hamnar man i samma karusell som Finlandslinjerna - Överkapacitet.

Risken är högst reell att någon kommer få sitta med Svarte Petter i slutändan, och det är betydligt enklare att ta en sån risk om investeringskostnaden från början är låg än att sitta med stor risk med hög skuld. Det tar också alltid tid att inarbeta en marknad och vänja den vid nya alternativ och priser. Frågan är också har destinationen kapacitet att erbjuda det en ev. utökad marknad vill ha av destinationen - såsom tex hotellboende, service utbud, restauranger och div arrangemang.

« Svar #36 skrivet: 18 februari 2017, 16:33 »
Rekapitulering av statistik.

Antal personbilar transporterade av Tallink i juli månad på linjen Hel-Tal (tusental):

2006: 30
2007: 35
2008: 47
2009: 68
2010: 80
2011: 84
2012: 96
2013: 97
2014: 91
2015: 97
2016: 106

Vi ser här det lilla hacket i kurvan 2014 när Viking satte in Gabriella och Mariella, men annars så har Tallink haft en formidabel tillväxt i volym och marknadsandel på denna linje under lång tid.

Att Viking sätter in FSTR är alltså minst sagt logiskt. Visst kan man säga att det råder hård konkurrens på linjen, men sanningen är ju att Tallink tagit hela kakan under lång tid. Och detta med väldigt hög lönsamhet.

Och vi minns hur det gick när Viking skulle sätta in Isabella på linjen. Tallink köpte loss henne ett par månader innan hon skulle i trafik. Resor som sålts fick annulleras.

Så det som sker nu verkar väldigt seriöst, och med Vikings  goda varumärke som marknadsföringsstöd, så kommer kartan över marknadsandelar att ritas om en del. Att sedan Tallink samma år graderar upp med Megastar, gör situationen än mer intressant.

I år är då tanken, om vi tittar på juli månad, att Viking FSTR ska göra 186 turer. Med maximal kapacitet om 120 personbilar per tur ger detta drygt 22 tusen bilar i maxkapacitet under den månaden.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 16:49 av Stefan, Tallinn »

« Svar #37 skrivet: 18 februari 2017, 17:15 »
Här estniskt info där kapaciteten anges till 160 fordon. Så det återstår att reda ut vad som gäller.
http://www.vikingline.ee/fstr/

Stefan S

• 10 722
« Svar #38 skrivet: 18 februari 2017, 18:31 »
enl Shippax tar hon 868 passagerare och 240 bilar men det kan ju vara så att Viking väljer att begränsa antalet bilar för att snabba på lastning och lossning.
"Is this the right room for an argument?"

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
« Svar #39 skrivet: 18 februari 2017, 18:51 »
Och andra uppgifter säger 225 bilar.
Men det är ju fyra stycken byggda av 91 metersklassen av Incat.
046, Catalonia, Cat-Link IV och Cat-Link V.
046 heter i dag T&T Express, Cat-Link IV heter Max Mols och Cat-Link V heter Fjord Cat och dom kan ta 240 bilar medans då Catalonia som heter Express tar 220.
Max Mols och Fjord Cat har sidolucka vilket gör att dom kan lasta båda i aktern och på sidan. Man kommer direkt in i "karusellen" som det kallas det förliga utrymmet på bildäcket.
På Express ser det ut så här.

Man kan se längst ner att det är ganska trångt i kurvan, det beror på skottet är flyttat närmare fören än på dom tre andra.

På övre planet hade man spelautomater när hon gick i trafik för P&O, detta vart ett utrymme för besättningen under Gotlandsbåtens tid.
Trappan ner ledde bland annat till det utrymme

Som har varit något typ av exklusiv butik när hon gick i trafik som Catalonia och därför flyttade man skottet. Det tar tid att lasta och lossa Express, engelsmännen garvade när VD pratade om ca 45 minuters turnaround, för dom sa minst 1,5 timmar.
http://www.faktaomfartyg.se/express_1998_b_13.htm
På denna bild kan man se att rampen inte heller har full bred vilket gör att det kan ta tid då man inte kan lossa och lasta samtidigt på Express.
Att man går ner till 120 bilar kan vara så att man vill hålla nere tiden och ha en smidig lastning och lossning för fartyget

« Svar #40 skrivet: 18 februari 2017, 20:05 »
Tack för bilderna!

Mellan dagens två sista avgångar är det förresten bara 30 minuters vändtid, 19:45-20:15.

Men det är klart, man kommer att kunna kalibrera beläggningen med hjälp av prissättningen.

Sedan har man väl en potential att köra lite snabbare än 1:45 om någon avgång försenas. Snabbåtarna förr i tiden gjorde överfarten på 1:30 om jag minns rätt.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 20:14 av Stefan, Tallinn »

JoonasK

• 4 120
« Svar #41 skrivet: 18 februari 2017, 20:53 »
Tack för bilderna!

Mellan dagens två sista avgångar är det förresten bara 30 minuters vändtid, 19:45-20:15.

Men det är klart, man kommer att kunna kalibrera beläggningen med hjälp av prissättningen.

Sedan har man väl en potential att köra lite snabbare än 1:45 om någon avgång försenas. Snabbåtarna förr i tiden gjorde överfarten på 1:30 om jag minns rätt.

Det gjorde dem mycket väl. Och med sådana fartresurser som FSTR verkar ha, lär det bli lätt att köra in det man förlorar i hamnen. Bara en dyr affär om man säger så.

Blir mycket intressant att se hur prissättningen kommer att se ut. Jag förstår ju behovet av en sådan här lösning och saknar faktiskt mycket tiden med Superseacat och Autoexpress i trafik. Sen kan man undra om det verkligen finns marknaden för den typen av trafik i sådana mängder att det kommer att bli lönsamt i längden. Här verkar det mycket klart vara ett sätt att investera i marknadsandelar.

Megastar är visst fräsch och ny men å andra sidan är dess bästa sida ändå högre kapacitet för just de turerna som ofta har varit proppfulla.

Det är kombinationen av priset/tidtabellen/produkten som utgör hur bra det lyckas med en lösning på detta ännu växande marknad. Alla är inte efter öllådar, långt ifrån det. Dom som är det, kan nog ta långsammare båten. 

Förstod jag nu rätt, så förkortar dom även tiden då Mariella och Gabriella trafikerar med några veckor, som säkert är en besparning iofs.

Annars tror jag att man borde snabbt beställa nytt, säg Kinabygget+option till Åbo, samt två likadana med modifikation till för Tallinn-linjen. Då skulle man ha betydligt bättre chanser mot Tallink.
« Senast ändrad: 18 februari 2017, 21:03 av JoonasK »

Trossen

• 1 136
« Svar #42 skrivet: 19 februari 2017, 13:22 »
Nu kan jag ha missat detta - men är det någon som spekulerat i tidtabellen för hela VL trafik i sommar mellan H-fors och Tallinn?  ???

Jag tänker att Gabriella/Mariella går 10.30, XPRS 11.30 från H-fors. Den stora luckan här måste ju vara en tidigare avgång på förmiddagen från H-fors runt 09.30 för Viking FSTR? Sedan snabbt tillbaka för att täcka in en annan lucka på em från Helsingfors runt 13.30?

Marre

• 842
« Svar #43 skrivet: 19 februari 2017, 13:36 »
Tidtabellen finns i pressreleasen i första inlägget i denna tråd.
/ Marre

Trossen

• 1 136
« Svar #44 skrivet: 19 februari 2017, 13:53 »
Tack Marre  :D ;D Hade ingen aning om att tidtabellen låg inne i pressmeddelandet! Jobbade hårt under veckan och slarvade med läsningen - tack för påpekandet!

OK så jag tolkar det som att det är mer prioriterat med en extra avgång 13.00 då än att få iväg henne 0900 från Helsingfors?

Tänker på att 0800 är riktigt tidigt med tanke på att många kommer från Helsingfors ytterområden. Är det avgång 0800 måste du stiga upp i ottan. Därför hade 0900 varit något bättre tror jag.

« Svar #45 skrivet: 19 februari 2017, 15:21 »
Ytterligare lite Tallinksiffror som jag tycker är relevanta här.

Linjen Hel-Tal, perioden juli-september, vinst avser resultat före räntekostnader och overhead

MEUR

2012
Omsättning: 89
Vinst: 29

2013
Omsättning: 91
Vinst: 28

2014
Omsättning: 91
Vinst: 26 (första året med konkurrens från Mar/Gab)

2015
Omsättning: 96
Vinst: 30 (oljeprisras håller nere omsättning från frakt, men stärker vinsten totalt)

2016
Omsättning: 103
Vinst: 28 (Superstar hyrd)

Data från Tallinks delårsrapporter.

Som synes gäller mitt i sommaren enkelt uttryckt att nästan en tredjedel av omsättningen är vinst. En helt annan situation råder på vintern.

Över året som helhet svänger siffrorna mycket också beroende på oljepris, räntor och valutakurser. Men på sommaren spelar allt detta mindre roll och trafiken är riktigt lönsam. Gäller förstås även Viking och Eckerö, men för deras del finns inte så detaljerade siffror allmänt tillgängliga.
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 15:31 av Stefan, Tallinn »

« Svar #46 skrivet: 20 februari 2017, 03:28 »
Kan det eventuellt nån gång uppstå, att Viking är tvungen att flagga om? Som om TallinkSilja haft förtur att ha på denna linje endast estlänningar.

För Viking, sätta in nytt tonnage till Hfors-Tlln 2017 under blågula. Som det tidigare varit? Är det liksom man redan kissat på sig????

Att man redan nu  redovisar mindre vinst pga. sjömansrelationerad restitution (intäkter) hos rederiet. Och att intäkterna hos rederiet är bara kassainflöde hos skattebetarnas bekostad.

TallinkSilja har trots sin flotta fortvarande 2 Smury ( Sere och Baltic Princess)  fartyg kvar  I Finland med något äldre besättning med ålderstillägg. 2 svenskflaggade, billigare, trots bemanningskostader är Symphony, samt Gayflaxy.

Lönemässigt, så svenskerna kommer att förlora. Finnar där med!

Det jag tror kommer att hända, är att triangeltrafiken och  hela triangeltrafiken slås om på Östersjön. Flottorna flaggas om.
Estland kommer kommer att höja spritskatt på 2 steg.

Eller som nån sa...resandet höjt sin punt...redan
« Senast ändrad: 20 februari 2017, 03:40 av Ronny66 »

« Svar #47 skrivet: 20 februari 2017, 10:37 »
Kan det eventuellt nån gång uppstå, att Viking är tvungen att flagga om? Som om TallinkSilja haft förtur att ha på denna linje endast estlänningar.

För Viking, sätta in nytt tonnage till Hfors-Tlln 2017 under blågula. Som det tidigare varit? Är det liksom man redan kissat på sig????

Att man redan nu  redovisar mindre vinst pga. sjömansrelationerad restitution (intäkter) hos rederiet. Och att intäkterna hos rederiet är bara kassainflöde hos skattebetarnas bekostad.

TallinkSilja har trots sin flotta fortvarande 2 Smury ( Sere och Baltic Princess)  fartyg kvar  I Finland med något äldre besättning med ålderstillägg. 2 svenskflaggade, billigare, trots bemanningskostader är Symphony, samt Gayflaxy.

Det jag tror kommer att hända, är att triangeltrafiken och  hela triangeltrafiken slås om på Östersjön. Flottorna flaggas om.

Detta med flaggen på Express behöver Viking knappast fundera över eftersom man hyr fartyget fullt bemannat och charterhyran har man högst troligt redan kommit överens om.

båtas

• 1 063
« Svar #48 skrivet: 20 februari 2017, 10:58 »

Om Tallink verkligen velat flagga om hade man nog aldrig givit Galaxy och BP svensk respektive finsk flagg.

Det hade varit möjligt att lägga upp ett schema så att Galaxy, BP och BQ samtliga roterade via Tallinn och då är det väl helt Ok med estnisk flagg?

« Svar #49 skrivet: 20 februari 2017, 14:11 »
Sedan är ju frågan om kajläget. Om de lägger till i inrehamnen vid Viking Sverige treminal HEL så blir ju detta mycket attraktivt för de som vill komma lätt in till centrum för vidare eventuella transporter. Däremot lär man ju förlora tid på utfarten eftersom de inte kan köra igång förfullt förrän de kommit utanför Sveaborg.
Alternativ är att lägga sig borta vid de andra Tallink Ekeröline båtarna till Tallinn. Går nog snabbare att komma ut och kunna dra på men som sagt var lite utanför centrum i HEL och kräver ju då att man tar sig ut till terminalerna där ute och då har ju förutom överfartstiderna lika bra konkurrensläge med placeringen i hamnen.

« Svar #50 skrivet: 20 februari 2017, 17:00 »
Detta med flaggen på Express behöver Viking knappast fundera över eftersom man hyr fartyget fullt bemannat och charterhyran har man högst troligt redan kommit överens om.
Så det är alltså svensk flagg och svenska avtal ombord. Men jag antar att detta inte nödvändigtvis innebär att det kommer vara så många svenskar som jobbar ombord?

« Svar #51 skrivet: 20 februari 2017, 21:18 »
Så det är alltså svensk flagg och svenska avtal ombord. Men jag antar att detta inte nödvändigtvis innebär att det kommer vara så många svenskar som jobbar ombord?

Nej knappast

http://www.helagotland.se/samhalle/gotlandsbatens-fartyg-till-viking-line-13946125.aspx

« Svar #52 skrivet: 20 februari 2017, 22:28 »

Nej knappast

http://www.helagotland.se/samhalle/gotlandsbatens-fartyg-till-viking-line-13946125.aspx
Artikeln kräver inloggning.../Ulf

FEA

• 5 727
« Svar #53 skrivet: 20 februari 2017, 22:42 »
Prenumeration behövs för att ta del av denna artikel.

Du som är prenumerant på GA eller GT betalar inget extra. Aktivera ditt konto och logga in

Vänligen länka inte till artiklar som man ändå inte kan läsa :)

« Svar #54 skrivet: 20 februari 2017, 23:33 »
Jag kan bara instämma i att detta är ett detta var ett bra drag av Viking Line, men framförallt ett oväntat drag.
Om Viking skall kunna ge Tallink en match behöver dem en betydligt tätare turlista, och FSTR fyller i luckorna
i turlistan för närvarande hela 10h på dagen.

Mina funderingar är
Det intressanta blir om Viking kan ta ut ett premium pris för FSTR. Personligen tror jag det blir svårt då man bara kommer fram 15min "FSTR" än med Tallinks shuttle.  En garanterad sittplats kan dock vara ett bra säljargument.

Tror ni Viking fick ett bra pris för Express?  Jag förmodar att dom hade en bra förhandlingsposition då Gotlandsbåten satt med skulder och räntor osv.

Kan detta vara en test av Viking att se om dom kan öka sin andel genom ökat antal turer?
(see min nästa tråd!) ;-)

« Senast ändrad: 20 februari 2017, 23:35 av Alexander Göransson »

Eskes

• 386
« Svar #55 skrivet: 21 februari 2017, 02:39 »
Det är smart att de inte tar och fyller bildäck, det var ett elände att lasta och lossa i somras.

Jag har för mig  att det stod i artikeln att besättningen msåte kunna Estniska.

« Svar #56 skrivet: 21 februari 2017, 09:46 »
Gotlandsbåtens fartyg HSC Express har hyrts ut till Viking Line, för att trafikera Helsingfors – Tallinn. ”Roligt att fartyget blir kvar i Östersjön”, säger ägaren Ralph Axelson.
Sedan det stor klart att det inte blir fortsatt trafik i Gotlandsbåtens tjänst mellan Visby och fastlandet sommaren 2017 har Ralph Axelson förhandlat med flera större bolag om en uthyrning. Under tiden har HSC Express legat i Västerviks hamn, med en besättning på fem man ombord.

– Det här blir jättebra och fantastiskt roligt att få jobba med Viking Line, säger Ralph Axelson.

Han har skrivit kontrakt på sju månaders trafik och hyr ut fartyget fullt bemannat. Besättningen utökas med nyanställda från Finland och Estland, totalt närmare 50 personer.

– Befälen behöver kunna estniska och även i servisen behöver man kunna prata både finska och estniska, säger Ralph Axelson.

Med ombord följer två gotlänningar som har varit med från resans början, som däcksanställda.

10 april går premiärturen och fartyget döps om till Viking FSTR. Fyra till sex turer dagligen går mellan Helsingfors och Tallinn, en resa på knappt två timmar.

– Självklart hade det varit roligt att köra på Gotland, där hela konceptet kom till. Nu blir det så här och det är roligt att fartyget är kvar i Östersjön, säger Ralph Axelson.

Han är fortfarande kvar som vd i Gotlandsbåten AB, men någon annan koppling mellan bolaget och fartyget finns inte.

– Vi får titta på om, och hur, vi i så fall kan komma tillbaka på bästa sätt, säger Ralph Axelson och menar att det i så fall krävs tillskott i form av aktiekapital.

För att trafiken skulle ha kommit i gång sommaren 2017 hade Gotlandsbåten behövt 30 miljoner kronor, något man inte lyckades med.
Bo Friberg

Oskari

• 3 052
« Svar #57 skrivet: 21 februari 2017, 09:56 »
Drömmen hade varit att se en HSS 1500 i Viking färger mellan Helsinki-Tallinn :D

Risberg

• 1 452
« Svar #58 skrivet: 21 februari 2017, 10:44 »
10 april går premiärturen och fartyget döps om till Viking FSTR. Fyra till sex turer dagligen går mellan Helsingfors och Tallinn, en resa på knappt två timmar.

Och hvem var det som påstod at FSTR bara var ett marknadsföringsnamn? :P
Fraktfartyg

« Svar #59 skrivet: 21 februari 2017, 11:06 »
Jag kan bara instämma i att detta är ett detta var ett bra drag av Viking Line, men framförallt ett oväntat drag.
Om Viking skall kunna ge Tallink en match behöver dem en betydligt tätare turlista, och FSTR fyller i luckorna
i turlistan för närvarande hela 10h på dagen.

Mina funderingar är
Det intressanta blir om Viking kan ta ut ett premium pris för FSTR. Personligen tror jag det blir svårt då man bara kommer fram 15min "FSTR" än med Tallinks shuttle.  En garanterad sittplats kan dock vara ett bra säljargument.

Tror ni Viking fick ett bra pris för Express?  Jag förmodar att dom hade en bra förhandlingsposition då Gotlandsbåten satt med skulder och räntor osv.

Kan detta vara en test av Viking att se om dom kan öka sin andel genom ökat antal turer?
(see min nästa tråd!) ;-)

Är helt övertygad om att Viking var bolaget med mer eller mindre skambud på chartern. Tror inte att denna sena charter var något viking räknat med som plan A, av flera anledningar.

Dels tidpunkten, idealiska hade vart att detta avtal var klart INNAN man påbörjade bokningen på Hel-Tal med Helsingfors färjorna, som garanterat inte hade gått i trafik Hel-Tal sommaren 2017 om charter avtalet vart klart tidigare.

Dels fartyget. Viking Line själva angav när man byggde XPRS, att man ville ifrån katamaran trafiken pga dess väderkänslighet. Nu sitter man med samma problem igen. Dessutom erbjuder en katamaran överfart inte samma komfort som en färja och försäljningen ombord lär knappast vara densamma heller när konceptet bygger på att passagerarna ska sitta - liksom att risken för sjösjuka är uppenbart större.

Dels biljettpriserna - även om det går 15 min fortare än närmaste konkurenten, antalet utökade turer måste fyllas - liksom att konkurenten också utökat sin kapacitet.

Så även om charter budet är ekonomiskt fördelaktigt ( gissar att det var annat charteravtal som Gotlandsbåten hade som gick i sank ), det kommer krävas stor ansträngning att fylla båten och få den ekonomiskt att gå runt.

« Svar #60 skrivet: 21 februari 2017, 11:25 »
Är helt övertygad om att Viking var bolaget med mer eller mindre skambud på chartern. Tror inte att denna sena charter var något viking räknat med som plan A, av flera anledningar.

Dels tidpunkten, idealiska hade vart att detta avtal var klart INNAN man påbörjade bokningen på Hel-Tal med Helsingfors färjorna, som garanterat inte hade gått i trafik Hel-Tal sommaren 2017 om charter avtalet vart klart tidigare.
Nja, är det verkligen så säkert att inte Mariella/Gabriellas tidtabell anpassats för FSTR.  Mariella/Gabriella går ju Hel-Tal under perioden 1/7-6/8 i år jämfört med 18/6-14/8 ifjol.

Vi måste komma ihåg att det under högsäsong ibland är fullständigt slutsålt på bildäcken Hel-Tal. Nu ändras kanske det pga Megastar och FSTR, men att Mar/Gab på Hel-Tal varit en guldgruva under högsommaren är helt klart.

FSTR, som sagt, kommer ju inte att nå samma ombordförsäljning per tur som Mar/Gab.

Sedan har vi detta med biljettpriserna under högsommaren, där rederierna pga sin dynamiska prissättning ibland kunnat ta hutlöst bra betalt av folk som velat ta sig över med bilen. Det är nog denna marknad Viking är ute efter med FSTR, dvs ett rent kapacitetstillskott snarare än en färjeupplevelse.
« Senast ändrad: 21 februari 2017, 11:37 av Stefan, Tallinn »

« Svar #61 skrivet: 21 februari 2017, 16:47 »
Prenumeration behövs för att ta del av denna artikel.

Du som är prenumerant på GA eller GT betalar inget extra. Aktivera ditt konto och logga in

Vänligen länka inte till artiklar som man ändå inte kan läsa :)

Ber verkligen om ursäkt, jag kollade för säkerhetsskull att artikeln inte låg bakom inloggning genom att ta upp den på en annan dator, skumt, antingen har man ändrat eller så har något annat gått fel.

FEA

• 5 727
« Svar #62 skrivet: 21 februari 2017, 17:09 »
Med ombord följer två gotlänningar som har varit med från resans början, som däcksanställda.

Det lät lite roligt :D

Som om de vore turgubbar eller maskotar.

« Svar #63 skrivet: 22 februari 2017, 13:03 »
Många frågetecken har rätats ut här, men det finns oklarheter:

http://www.vikingline.fi/valitse-matka/laivat/viking-fstr/

120 bilar+2 bussar
huvudmaskin: 28 800 kW
hastighet: 35 knop

http://www.vikingline.ee/laevareisid/laevad/fstr/

160 bilar
huvudmaskin: 40 000 kW
hastighet: 30 knop

Både den finska och estniska websajten är dock överens om att passagerarantalet är 836.
« Senast ändrad: 22 februari 2017, 13:05 av Stefan, Tallinn »

« Svar #64 skrivet: 22 februari 2017, 16:44 »

120 bilar+2 bussar

160 bilar

Både den finska och estniska websajten är dock överens om att passagerarantalet är 836.

Kan det vara så att man tar ombord olika antal bilar i dom olika hamnarna efter hur enkelt det går att lasta/lossa med infrastruktur mm.

Farten vet jag inte riktigt vad man ska svara på...

Jaja, bara spekulationer...
YNWA!

« Svar #65 skrivet: 23 februari 2017, 10:17 »

120 bilar+2 bussar

160 bilar

Nu har man (läst Landgången (?) och) varit inne och ändrat till 120 bilar resp. 30 knop på den finska sidan. Den estniska är oförändrad, men är väl då troligen den som inte stämmer vad gäller bilkapacitet och motorstyrka.
« Senast ändrad: 23 februari 2017, 10:20 av Stefan, Tallinn »

« Svar #66 skrivet: 23 februari 2017, 12:33 »

Det lät lite roligt :D

Som om de vore turgubbar eller maskotar.
Med "däcksanställda"kan nog även menas befäl och en av kaptenerna ombord som var med
från början har en vacker utsikt över Visby från sitt hem.../Ulf

Oskari

• 3 052
« Svar #67 skrivet: 23 februari 2017, 13:21 »
Tror de söker efter en kapten som kan estniska. Själv skulle man va sugen att jobba på den katamaranen :)

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
« Svar #68 skrivet: 23 februari 2017, 15:02 »
Tror de söker efter en kapten som kan estniska. Själv skulle man va sugen att jobba på den katamaranen :)
Varför ska man ha en skeppare som kan Estniska?

cg

• 883
« Svar #69 skrivet: 23 februari 2017, 17:07 »
För att kunna ansöka om lotsbefrielse bör befälhavaren kunna estniska, det är ett krav för linjelotsbehörigheten.
//cg

« Svar #70 skrivet: 24 februari 2017, 12:34 »

120 bilar+2 bussar

160 bilar

Nu har man (läst Landgången (?) och) varit inne och ändrat till 120 bilar resp. 30 knop på den finska sidan. Den estniska är oförändrad, men är väl då troligen den som inte stämmer vad gäller bilkapacitet och motorstyrka.
Vikings websidor är rörlig materia. Nu har bussarna återigen dykt upp, men den här gången på den estniska websidan. Där anges kapaciteten nu till 120 bilar+2 bussar. Den finska anger alltjämt bara 120 bilar. Tidigare fanns där även 2 bussar.

Sedan har den estniska websidan sänkt kapaciteten från 40 000 kW till 28 000 kW, vilket ju faktiskt är snarlikt den finska websidans angivelse 28 800 kW.

;)
« Senast ändrad: 24 februari 2017, 12:37 av Stefan, Tallinn »

« Svar #72 skrivet: 24 februari 2017, 14:17 »
http://www.incat.com.au/domino/incat/incatweb.nsf/0/F4C0F9385CB9901DCA257300001B196B/$File/4732001.pdf?OpenElement
GA ritning
http://www.incat.com.au/domino/incat/incatweb.nsf/0/F4C0F9385CB9901DCA257300001B196B/$File/Hull%20047%2091m%20mini%20spec.pdf?OpenElement
Specifikation från InCat
Ok, då lägger vi in några av de uppgifterna här i tråden också:

Max Deadweight 510 tonnes (maximum available dependent on building specification). Total persons up to 900 persons
Vehicle Capacity 220 cars at 4.5m length x 2.3m wide or combination of cars and up to 4 buses.

Så den där siffran 836 passagerare har väl något med antalet sittplatser att göra kan man tänka...
« Senast ändrad: 24 februari 2017, 14:20 av Stefan, Tallinn »

« Svar #73 skrivet: 14 mars 2017, 17:09 »
Fr o m imorgon kan man då börja boka Viking FSTR. Ska bli mycket intressant.

Premiärtur måndagen den 10 april kl 15:30 från Tallinn.
« Senast ändrad: 14 mars 2017, 17:11 av Stefan, Tallinn »

« Svar #74 skrivet: 14 mars 2017, 19:27 »
Fr o m imorgon kan man då börja boka Viking FSTR. Ska bli mycket intressant.

Premiärtur måndagen den 10 april kl 15:30 från Tallinn.

Du kan boka det redan nu faktumvis.

Oskari

• 3 052
« Svar #75 skrivet: 15 mars 2017, 20:09 »
Är båten i Mariehamn?  Såg en bild på shipax.

Obetydlig

• lautus fenestra
  • 143
  • För dum för att inte säga vad man tycker.
« Svar #76 skrivet: 15 mars 2017, 20:21 »
Är båten i Mariehamn?  Såg en bild på shipax.

Kul och udda då jag såg bild från Helsingfors där den skulle vara för nån timma sen... så vart är den?
Livet är för kort för att inte få ha en åsikt.

FEA

• 5 727
« Svar #77 skrivet: 15 mars 2017, 21:37 »
De har stängt av transpondern bara för att jäklas ;)

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
« Svar #78 skrivet: 16 mars 2017, 09:04 »
Ligger på varv i Kopli och är inte ommålad ännu.

Obetydlig

• lautus fenestra
  • 143
  • För dum för att inte säga vad man tycker.
« Svar #79 skrivet: 16 mars 2017, 14:33 »
Ligger på varv i Kopli och är inte ommålad ännu.

Årets hjälte!! eller iaf dagens  ;)
Livet är för kort för att inte få ha en åsikt.

Kevpa92

• Båtis. (Kevpa)
  • 150
  • Tjenare! Jag är 14 år och älskar båtar i allmänhet
« Svar #80 skrivet: 16 mars 2017, 17:36 »
Här har vi faktiskt en bild från igår. (2017-03-15) :)
INTE MIN BILD! Jag har inte tagit bilden.

Undrar varför "blocken" i mitten är där ;D
« Senast ändrad: 16 mars 2017, 17:44 av Kevpa92 »
Kommande kryssningar:
1. silja symphony 2017/04/08
2. Birka stockholm 2017--/--
3. Baltic queen 2017--/--

Länk till min fartygs kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ?&ab_channel=Kevpa
Prenumerera så missar ni inget nytt ;)

kehinde

• 1 472
« Svar #81 skrivet: 16 mars 2017, 18:06 »
"Blocken är till för att fartygen, som dockas,  skall vila kölen mot dem.

Kevpa92

• Båtis. (Kevpa)
  • 150
  • Tjenare! Jag är 14 år och älskar båtar i allmänhet
« Svar #82 skrivet: 16 mars 2017, 18:11 »

Jo det vet jag. Men dem gör ju ingen nytta med en katamaran ;)
Kommande kryssningar:
1. silja symphony 2017/04/08
2. Birka stockholm 2017--/--
3. Baltic queen 2017--/--

Länk till min fartygs kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ?&ab_channel=Kevpa
Prenumerera så missar ni inget nytt ;)

kehinde

• 1 472
« Svar #83 skrivet: 16 mars 2017, 19:54 »

Jo det vet jag. Men dem gör ju ingen nytta med en katamaran ;)
Nä det vet de säkert, men eftersom fartygen som dockas till största delen är konventionella fartyg och inte katamaraner är det helt enkelt onödigt, att ta bort kölblocken (har för mig de heter så) bara för att ett tvåkölat fartyg skall dockas.
Med konventionella fartyg menar jag de fartyg som har köl/undervattenskropp av deplacementtyp.

« Svar #84 skrivet: 21 mars 2017, 18:58 »
Nu har Viking lagt upp ett rejält antal dagskryssningserbjudanden från Helsingfors:
https://www.vikingline.fi/valitse-matka/risteilyt/helsinki-tallinna/paivaristeily/

...så nu hoppas jag att man gör detsamma från Tallinn.

« Svar #85 skrivet: 21 mars 2017, 19:59 »
Nu har Viking lagt upp ett rejält antal dagskryssningserbjudanden från Helsingfors:
https://www.vikingline.fi/valitse-matka/risteilyt/helsinki-tallinna/paivaristeily/

...så nu hoppas jag att man gör detsamma från Tallinn.

Flt lite offtopic fråga, men det där har jag också observerat, oberoende av rederi, varför är det så mkt svårare att hitta bra kryssningserbjudanden FRÅN Tallinn?

Trossen

• 1 136
« Svar #86 skrivet: 21 mars 2017, 21:30 »
Är det så märkligt att man inte har erbjudanden FRÅN Tallinn? Är väll mest arbetspendling - helt fel resriktning!

Kan inte heller tänka mig att esterna generellt spenderar särskilt mycket ombord.

« Svar #87 skrivet: 21 mars 2017, 23:33 »
Är det så märkligt att man inte har erbjudanden FRÅN Tallinn? Är väll mest arbetspendling - helt fel resriktning!

Kan inte heller tänka mig att esterna generellt spenderar särskilt mycket ombord.
Så är det, men skillnaderna minskar år för år, eftersom esternas löner ökar snabbt.

Men vad gäller frågan om vilka som åker och varför så vet nog ingen riktigt det. Vi vet bara att trafiken ökat kraftigt på Hel-Tal under många år. Säkert är det mycket ryssar som åker, och säkert är det en växande ström asiater.

Fler kryssningserbjudanden från Tallinn tror jag nog kommer dyka upp. Man känner inte för att köpa två enkelbiljetter till ordinarie pris om man bara ska göra en söndagstur, men lockar rederierna med kryssningar för 20-30 EUR så blir det intressant. Och därtill kommer förstås att man konsumerar ombord.
« Senast ändrad: 21 mars 2017, 23:36 av Stefan, Tallinn »

Sauli

« Svar #88 skrivet: 22 mars 2017, 01:26 »
Flt lite offtopic fråga, men det där har jag också observerat, oberoende av rederi, varför är det så mkt svårare att hitta bra kryssningserbjudanden FRÅN Tallinn?

http://www.eckeroline.ee/ee/Paevakruiis/

http://www.vikingline.ee/laevareisid/kruiisid/tallinn-helsingi/

http://lindaline.ee/graafik-hinnad/paevakruiis/

http://www.tallink.ee/et/reisipakkumised
(Okej, jag kan inte se länkar till rabattresor där, vet inte om det är någon fel där, men om du går först från Laevareisid och hittar Reisipakkumised, där har du länkar.)

Inte gratisresor, men rabattresor i alla fall?