Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Viking FSTR, en ny katamaran

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sauli

Viking FSTR, en ny katamaran
« skrivet: 17 februari 2017, 11:03 »
Viking Line ska ha ett nytt fartyg, Viking FSTR.

http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/press/pressrelease-fi-sv/2017/20170217_viking_fstr-sve.pdf

(Jag kan inte tro att det inte finns en FSTR tråd här... I was first...  ;D)

Cruz

SV: Viking FSTR, en ny katamaran
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2017, 11:18 »
Viking Line ska ha ett nytt fartyg, Viking FSTR.

http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/press/pressrelease-fi-sv/2017/20170217_viking_fstr-sve.pdf

(Jag kan inte tro att det inte finns en FSTR tråd här... I was first...  ;D)

Härligt får man ändå säga! Är de "gamla" Gotlandsbåten man hyr in?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?

Risberg

• 1 452
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2017, 11:32 »
Är det det nya nu; att fartyg skall ha SMS-namn? :( Det är bara det att FSTR blir inte "faster", det blir "effessteerr". ::) Nej, förlåt, jag borde kanske formulerat frågan R DT DT N N; TT FRTG SKLL H SMS-NMN? :P
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #3 skrivet: 17 februari 2017, 11:42 »
Vem ska dom chartra från?
S/Y Biscaya - drottningen av Östersjöns alla fartyg

eboue

« Svar #4 skrivet: 17 februari 2017, 11:42 »

Danne73

• 157
  • En dag till havs är en bra dag.
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2017, 12:00 »
Det är ju väldigt likt Gotlandsbåtens HSC Express, kan inte tänka mig annat än att dom chartrat in den över sommaren nu när den ändå skulle ligga i malpåse i år. Hoppas nu det blir lite hastigheter så hon får visa vad hon går för. Hon är god för 48 knop så resurser finns det gott om.
danielsfartyg.blogg.se

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2017, 12:36 »
Visst är det Express dom chartrat och det är ju endast ett marknadsföringsnamn ifall nu Risberg har problem om han ska åka XPRS eller EXpress

« Svar #7 skrivet: 17 februari 2017, 13:31 »
Oj oj oj,

detta var en riktig skräll som heter duga, och som kommer att skaka om marknaden på Hel-Tal. Man hade väl aldrig trott att Viking skulle våga sig på något sådant. Jag förutspår att det kommer att bli en mycket bra affär för dem.

Nu blir man jämbördig med Tallink i antal avgångar under sommaren. Helt otroligt!
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 13:35 av Stefan, Tallinn »

« Svar #8 skrivet: 17 februari 2017, 13:47 »
Oj oj oj,

detta var en riktig skräll som heter duga, och som kommer att skaka om marknaden på Hel-Tal. Man hade väl aldrig trott att Viking skulle våga sig på något sådant. Jag förutspår att det kommer att bli en mycket bra affär för dem.

Nu blir man jämbördig med Tallink i antal avgångar under sommaren. Helt otroligt!

Det är väll både en möjlighet och utmaning, specifikt under sommaren. Nu gäller det också att man lyckas fylla skutorna. Blir ganska stor ökning av kapacitet som försäljningsavdelningen får ta tag i.

eldani

• 605
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2017, 13:48 »
Nu får man se vad Tallink kommer att göra som mot drag mott viking kommer Tallink att försöka få tag på katamaran. Som dom kan sätta i mellan Helsingfors-Tallinn att utmana viking eller kommer dom inte göra något. Nu har jag bara spekulerar jag bara lite eller är det någon annan som har någon idé om hur det blir.

Risberg

• 1 452
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2017, 13:51 »
Visst är det Express dom chartrat och det är ju endast ett marknadsföringsnamn ifall nu Risberg har problem om han ska åka XPRS eller EXpress
Marknadsföringsnamn? :o VIKING XPRS heter VIKING XPRS, och inte något annat! >:(
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

eldani

• 605
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2017, 14:01 »
Jag såg på Sjofartstidningen hemsida att det är HSC Express från Gotlandsbåten som det gäller. Där står det att fartyget fortsätter att segla under svensk flagg det är bra.

http://www.sjofartstidningen.se/viking-line-hyr-hsc-express/
« Senast ändrad: 17 februari 2017, 14:19 av eldani »

« Svar #12 skrivet: 17 februari 2017, 14:08 »
Detta blir alltså ett återupptagande av den typ av trafik som Nordic Jet Line och SuperSeaCat bedrev med totalt 4-5 snabbåtar för ett tiotal år sedan. Vad som hänt sedan dess är dels att svaveldirektivet jämnat ut prisskillnaden på bränslet, och dels att oljepriset fallit.

Så att Viking kommer att fylla denna båt tvivlar jag inte på. Förutom tidsvinsten på själva överfarten går ju av- och pålastningar väldigt snabbt med dessa båtar. Blir intressant att se vilka kajer som ska användas.

« Svar #13 skrivet: 17 februari 2017, 14:19 »
Detta blir alltså ett återupptagande av den typ av trafik som Nordic Jet Line och SuperSeaCat bedrev med totalt 4-5 snabbåtar för ett tiotal år sedan. Vad som hänt sedan dess är dels att svaveldirektivet jämnat ut prisskillnaden på bränslet, och dels att oljepriset fallit.

Så att Viking kommer att fylla denna båt tvivlar jag inte på. Förutom tidsvinsten på själva överfarten går ju av- och pålastningar väldigt snabbt med dessa båtar. Blir intressant att se vilka kajer som ska användas.
Nja Gotlandsbåten hade väl lite problem att hålla tiderna, just p.g.a. att hon tar rätt så lång tid att lasta och lossa.
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

kehinde

• 1 474
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2017, 14:35 »
Marknadsföringsnamn? :o VIKING XPRS heter VIKING XPRS, och inte något annat! >:(
Men Express heter Express och inget annat ::)