Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Nu är Isabelle på väg till varvsbesök i Nådendal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SV: Nu är Isabelle på väg till varvsbesök i Nådendal
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2017, 07:53 »
Som några skrivit här redan, Isabelle trafikerar en linje som går ganska trögt ekonomiskt! Letter står för största delen resande och då oftast män som jobbar i Sverige/Norge på framför allt byggen. Därefter grupper med bla idrottslag mm, svenskar är inte många och ännu mindre kryssningsresenärer.
Letterna har väl inga problem med att hon är röd och vit? Det är ju deras färger, snarare tvärtom! Dom tycker kanske att hon känns lite som deras färja istället.

Insidan kommer nog först när det verkligen behövs. Som sagt, detta är ingen kryssningslinje, utan dom flesta som reser åker budget och äter/dricker medhavd mat/dryck samt tränger ihop sig 4 i varje hytt.
När jag åkte hösten 2015 med Isabelle, så stod folk och halsade billig vodka ute på däck, drack billig burköl inhandlat i Lettland då priserna ombord är anpassade för svensk inkomst så var barerna tomma.

//R

MP

• 2 706
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2017, 10:46 »
Superfast måste vara bättre passande för Stockholm-Riga än dessa kryssningsfärjor. Möjligtvis skulle hyttkapaciteten behöva ökas på men annars vore Superfastfartygen som hand i handsken här. När går chartern ut för Stena och Atlantic?

« Svar #17 skrivet: 09 februari 2017, 10:58 »
Superfast måste vara bättre passande för Stockholm-Riga än dessa kryssningsfärjor. Möjligtvis skulle hyttkapaciteten behöva ökas på men annars vore Superfastfartygen som hand i handsken här. När går chartern ut för Stena och Atlantic?

Problemet är nog inte att hitta tonage som skulle teoretiskt passa bättre, problemet är - hur får man nuvarande tonage att ge vinst på linjen, alt. vilket värde man får vid en försäljning. Leken heter Svarte Petter

eldani

• 605
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2017, 13:47 »

Det har diskuterats i en annan tråd här på forumet när chartern avtalen med Stena och Atlantic går ut. Då sa det att Stena hade förlängt charter till 2019 och Atlantic charter avtalet går ut nästa höst. Sen vet man ju ej om Atlantic har för förlängt charter av fartyget.

båtas

• 1 063
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2017, 14:00 »

Det har diskuterats i en annan tråd här på forumet när chartern avtalen med Stena och Atlantic går ut. Då sa det att Stena hade förlängt charter till 2019 och Atlantic charter avtalet går ut nästa höst. Sen vet man ju ej om Atlantic har för förlängt charter av fartyget.
Chartern går nog ut nästa höst. Men sedan har de fått lite pengar av Kanadensiska staten att shoppa färjor för. De köpte ju loss de som de chartrade av Stena. Vi får väl om man tänker köpa någon mer och om det i så fall blir något helt nytt eller om man köper loss Atlantic Vision.

« Svar #20 skrivet: 09 februari 2017, 14:07 »

Chartern går nog ut nästa höst. Men sedan har de fått lite pengar av Kanadensiska staten att shoppa färjor för. De köpte ju loss de som de chartrade av Stena. Vi får väl om man tänker köpa någon mer och om det i så fall blir något helt nytt eller om man köper loss Atlantic Vision.

Förmodligen är det en bättre affär att sälja dessa/förlänga chartern och säkra intäkter än att ta hem dem till Östersjön och stå med två andra sysslolösa fartyg som måste avyttras, Isabelle lär ju inte vara jättelätt att avyttra till ett bra pris.

båtas

• 1 063
« Svar #21 skrivet: 09 februari 2017, 14:09 »
Vad gäller Isabelle så skulle nog Tallink sälja henne redan nu, om de fick hyggligt betalt. Linjen skulle ju klara sig bättre med enbart Romantika än den gjorde med enbart Isabelle, även om det blir lite sådär utan dagliga avgångar.

Teoretiskt skulle man förstås även kunna lägga in en fjärde veckoavgång med bara en färja då man som sagt ändå inte har så många kryssningsresenärer. Dock har man en del, så en eventuell extra morgonavgång för lasten finge väll läggas på en vardag.

Man skulle också kunna sätta in vilstolar i tex tangobaren för den mer priskänsliga delen av resenärerna. Romantika har trots allt en hel del outnyttjade områden, där fler resenärer kunde rymmas under högsäsong.

MP

• 2 706
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2017, 14:42 »
Romantika har en stor nackdel i att Tallink inte byggde in ett hängdäck på bildäcken, samtliga fyra övriga akerbåtar fick ett sådant och även Isabelle har ett hängdäck för personbilar. Rigalinjen är extremt personbilstät så Romantika har en stor nackdel i och med detta

FEA

• 5 727
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2017, 14:53 »
Romantika har en stor nackdel i att Tallink inte byggde in ett hängdäck på bildäcken, samtliga fyra övriga akerbåtar fick ett sådant och även Isabelle har ett hängdäck för personbilar. Rigalinjen är extremt personbilstät så Romantika har en stor nackdel i och med detta

Romantika <--> Victoria I :)
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

MP

• 2 706
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2017, 15:04 »

Jag förstår inte riktigt vad du menar FEA men Victoria1 har ett hängdäck liksom BP BQ och Galaxy. Att Romantika inte fick ett tror jag beror på att Tallink beställde henne för kryssningstrafiken över finska viken där hängdäck var mindre viktigt. Tallink förutsåg inte då vid beställningstillfället den enorma expansion man senare gick igenom där Romantika fick maka på sig för större tonnage
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 15:06 av MP »

FEA

• 5 727
« Svar #25 skrivet: 09 februari 2017, 15:15 »

Jag förstår inte riktigt vad du menar FEA men Victoria1 har ett hängdäck liksom BP BQ och Galaxy. Att Romantika inte fick ett tror jag beror på att Tallink beställde henne för kryssningstrafiken över finska viken där hängdäck var mindre viktigt. Tallink förutsåg inte då vid beställningstillfället den enorma expansion man senare gick igenom där Romantika fick maka på sig för större tonnage

Jag tänkte använda symboler så jag slapp skriva så mycket.

Då du skriver att Rigalinjen är extremt personbilstät så föreslår jag att man helt enkelt låter de båda fartygen byta plats, eftersom fartygen i övrigt  (?) är lika blir inte förvirringen bland passagerarna så stor. De skulle väl knappt märka skillnaden.

Jag förstod av din text att Victoria I har ett hängdäck (eftersom du skrev det...) precis som BP, BQ och Galaxen, det är därför jag tänkte mig ett byte. Jag vet även vilka Akerbåtarna är :)

<--> betyder helt enkelt 'växla', 'byt plats' men det var kanske inte så tydligt som jag trodde ;)
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 15:17 av FEA »

MP

• 2 706
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2017, 15:36 »
OK, jag fattar,  symboler/ emojisar och jag är inte alltid överens men man lär väl sig...
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 15:41 av MP »

FEA

• 5 727
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2017, 15:47 »
OK, jag fattar,  symboler/ emojisar och jag är inte alltid överens men man lär väl sig...

Det var en symbol jag hittade på själv. Inte den bästa kanske... ;)

« Svar #28 skrivet: 10 februari 2017, 13:03 »
Dålig bild men kan kanske vara av intresse ändå pga all spekulation i ämnet.

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
« Svar #29 skrivet: 10 februari 2017, 13:05 »
Schysst bild på "röd vita" damen