Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Nybygge till Polferries?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #30 skrivet: 01 januari 2017, 12:49 »
Jag ber om ursäkt, mina herrar, hade helt glömt henne! (Skania)

Klart att DET GÅR att operera med två huvudmaskiner fast man har fyra,
men då borde man segla så, att körtimmarna på alla blir ungefär desamma.
Det är dessutom mycket nära, att man slarvar med underhållet, när man
tycker att det finns tillräckligt med pannor!

SL

aries

  • 1 200
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #31 skrivet: 01 januari 2017, 23:49 »
Tippar att det blir ett fartyg som inte overskrider 180 meter i samband med den lilla hamnbassangen i Ystad.
Unity Line <3 <3

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #32 skrivet: 08 januari 2017, 05:09 »
I den takten som Polferries ökar är det väl snarare som så att det snart blir tvärtom
Att Unity Line vill ingå i samarbete.
Personalen är för övrigt mycket trevligare ombord på Polferries!!

Mpba

  • 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #33 skrivet: 08 januari 2017, 09:13 »
Man skrev en avsiktsförhandling om att slå ihop Unity Lines och Polferries, men där hände det inte mycket.

aries

  • 1 200
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #34 skrivet: 10 januari 2017, 10:33 »
I den takten som Polferries ökar är det väl snarare som så att det snart blir tvärtom
Att Unity Line vill ingå i samarbete.
Personalen är för övrigt mycket trevligare ombord på Polferries!!
Efter incidenten på Mazovia har jag tappat mitt goda ord om personalen på Polferries...
Unity Line <3 <3

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #35 skrivet: 10 januari 2017, 15:25 »
Jag vet inte heller varför jag har en så negativ synpunkt på Polferries.
Har under årens lopp rest bara sex gånger, men alla gånger har jag tyckt
att allt inte är som det skall!
Jag antydde redan tidigare på hösten, att Mazovia är ju bra, i fall de nya
ägarna inte lyckas med att vansköta fartyget.


SL

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #36 skrivet: 10 januari 2017, 20:09 »
Åker själv med Polferries ett par gånger per år och har alltid varit ganska nöjd. Dock så åker jag nästan alltid på Nynäshamn-Gdansk. Tycker det känns beklagligt, ur resenärsperspektiv, att Scandinavia har ersatts av Wawel, även om den är ganska ok också. Värre är att det, sedan Baltivia försvann från rutten, det numera bara finns en avgång varannan dag. Turerna brukar dock vara helt knökfulla, så behov verkar ju finnas. Kan det inte vara så att ett eventuellt nybygge, alt begagnatköp, kan vara avsett just för Nynäshamnslinjen? Åtminstone jag skulle bli storförtjust, helt oavsett vilket fartyg det blir!

båtas

  • 1 063
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #37 skrivet: 10 januari 2017, 22:08 »
Hade man köpt Finneagle hade hon nog hamnar på Nynäshamn. Men det beror väl på vilket fartyg man till slut köper.

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2017, 19:19 »
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

Oskari

  • 3 052
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #39 skrivet: 01 februari 2017, 06:27 »
Man kan ju köpa Amorella och sätta in till Gdansk, borde väl passa? Åldern är ju en nackdel dock.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!



SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #40 skrivet: 01 februari 2017, 09:54 »
Man kan ju köpa Amorella och sätta in till Gdansk, borde väl passa? Åldern är ju en nackdel dock.
Nja problemet är nog fraktkapaciteten. Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Amorella. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
« Senast ändrad: 01 februari 2017, 11:18 av Kim Viktor »
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

Risberg

  • 1 452
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2017, 11:01 »
Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Wawel. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
Hvilken av dem har dubbelt så många lastmeter som hvilken av dem? :o
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #42 skrivet: 01 februari 2017, 11:40 »
Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Wawel. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
Hvilken av dem har dubbelt så många lastmeter som hvilken av dem? :o

Wawel o Amorella

Risberg

  • 1 452
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #43 skrivet: 01 februari 2017, 12:02 »
Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Wawel. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
Hvilken av dem har dubbelt så många lastmeter som hvilken av dem? :o

Wawel o Amorella
;D De nämnda färjorna ovanför var WAWEL och WAWEL! ;)
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Oskari

  • 3 052
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #44 skrivet: 01 februari 2017, 16:53 »
Jaha hade Wawel så mycket, det visste man inte.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!