Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Nybygge till Polferries?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nybygge till Polferries?
« skrivet: 09 juni 2016, 18:40 »
Hämtat från en facebookgrupp:

Citera
Polferries have signed a letter of intent for 2 new 3000lm ropax's to be built in Poland, according to shippax. Details are a bit sketchy, but it appears that more than one yard may be involved in the order. Local media reporting a cost of around €100m each, and that they will be some 224m long and dual-fuelled.

Enligt rykten ska även ett fartyg byggas till Unity Line?
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2016, 20:02 »

Citera
Polferries have signed a letter of intent for 2 new 3000lm ropax's to be built in Poland, according to shippax. Details are a bit sketchy, but it appears that more than one yard may be involved in the order. Local media reporting a cost of around €100m each, and that they will be some 224m long and dual-fuelled.

Vad!

Detta är ju en verklig nyhet!
Korrigera om jag har fel, det är väl bara Unity-Line som än så länge överhuvudtaget mottagit ett nybygge?!

Det fanns visserligen för några år sedan ett försök - två färjor som av någon orsak avbeställdes.

SL
« Senast ändrad: 09 juni 2016, 21:45 av Kim Viktor »

Stefan S

• 10 722
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2016, 20:13 »

Citera

Vad!

Detta är ju en verklig nyhet!
Korrigera om jag har fel, det är väl bara Unity-Line som än så länge överhuvudtaget mottagit ett nybygge?!

Det fanns visserligen för några år sedan ett försök - två färjor som av någon orsak avbeställdes.

SL

Polferries beställde ju en bilfärja i Argentina för ett antal år sedan (90-talet?) som också avbeställdes. Såg enl skissen i Shippax Guide lite speciell ut....
"Is this the right room for an argument?"

aries

• 1 200
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2016, 22:07 »
Till Ystad lär de nog inte gå. Kanske är det snart dags för Wawel att lämna flottan. Jag tror det blir Gdansk-Nynäshamn.
Unity Line <3 <3

« Svar #4 skrivet: 29 juni 2016, 15:17 »
På portalmorski.pl som är en sida kring polska fartyg och rederier så finns en intervju med polferries VD Piotr Redmerski som bekräftar att man skrivit ett "letter of intent" för att bygga 2 stora färjor för att tillgodose marknaden som ökar varje år. Redmerski säger också att hela Polferries flotta bör bytas ut inom 5-10 år då dessa fartyg borde gå till skroten då åldern börjar ta ut sin rätt! Kan tänka mig att han menar Wawel och Baltivia som börjar ha gjort sitt.

Dessa 2 byggen ska då också byggas i Polen!

Sen nämner han att det inte finns någon form av intresse för att sälja av Polferries då företaget går extremt bra. Typ första gången sen början på 90-talet....

Kanske får vi 2st större ropax färjor med betydligt fler hytter på linjerna

« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2016, 16:01 »
Till Ystad lär de nog inte gå. Kanske är det snart dags för Wawel att lämna flottan. Jag tror det blir Gdansk-Nynäshamn.

Nej det blir Ystad-Swnj.

http://www.sjofartstidningen.se/nya-farjor-till-polferries/

Citera
Det polska färjerederiet Polferries planerar att beställa två nya ropax-fartyg för linjen Ystad–Swinoujscie. Dagens kapacitet uppges inte kunna
 svara mot framtidens  behov på färjelinjen Ystad-Swinoujscie och därför planerar Ystad Hamn, Swinoujscie Hamn och Polferries att
investera för framtiden i nya färjelägen och ropax-fartyg. En avsiktsförklaring kommer att undertecknas i Ystad den 29 augusti 2016.
« Senast ändrad: 22 augusti 2016, 16:04 av Desdichado »
HD video S/S Gerda
http://youtu.be/bIa72OLy8WU

« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2016, 06:33 »
Man undrar dock om någon av de befintliga färjorna flyttas till Nynäshamn-Gdansk. Bokade igår t/r resa på Wawel den 22/12 resp 8/1 och lyckades precis lägga beslag på sista hytten! Inte första gången, dessutom som man får boka ett halvår i förväg för att ens få plats. Samma fenomen också då man inte rest just i juletider... Måste väl innebära att det borde finnas ett skriande behov av ytterligare en färja även på den linjen!?

aries

• 1 200
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2016, 19:12 »

Nej det blir Ystad-Swnj.

http://www.sjofartstidningen.se/nya-farjor-till-polferries/

Citera
Det polska färjerederiet Polferries planerar att beställa två nya ropax-fartyg för linjen Ystad–Swinoujscie. Dagens kapacitet uppges inte kunna
 svara mot framtidens  behov på färjelinjen Ystad-Swinoujscie och därför planerar Ystad Hamn, Swinoujscie Hamn och Polferries att
investera för framtiden i nya färjelägen och ropax-fartyg. En avsiktsförklaring kommer att undertecknas i Ystad den 29 augusti 2016.
Polferries börjar överraska men då måste hamnbassängen i Ystad göras större. I dagsläget tvekar jag på att till exempel Wolin skulle få plats i Ystad. Imponerande att Birka fick plats där.
Unity Line <3 <3

« Svar #9 skrivet: 01 september 2016, 15:38 »
DI använder en bild av en färja som skrotats redan 2004!
Sedan säger man att Ropax-traden börjar 2019!
Är inte Mazovia, som nu går på leden en klar RoPax färja?

Tidningsfolk är tidningsfolk!

SL

Polferries
« Svar #10 skrivet: 28 december 2016, 10:22 »
Hejsan
Någon här som vet något om Polferies 'nya' inköp????
Enligt besättningen på Mazovia har dom tydligen köpt en färja byggd 2003 som snarast skall ersätta Baltivia.
Vidare är jag även nyfiken på dras 2 nybyggen om npgon vet mer.
Tacksam för svar
Mvh Martin

SV: Polferries
« Svar #11 skrivet: 28 december 2016, 10:48 »
Spännande!
Det har varit väldigt tyst om nybyggena. Om de ska levereras 2019 som tänkt, så borde de beställas snart. Jag vet att de har varit och tittat på Finneagle tidigare i höst, men hon är ju lite äldre.

http://radioszczecin.pl/1,342292,pzb-szuka-promow-na-linie-do-szwecji
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

MP

• 2 706
« Svar #12 skrivet: 28 december 2016, 13:01 »
Kan det handla om någon av Tallinks Superfast som ersättare av Baltivia? Hur ser avtalen ut med Stena respektive Atlantic för dessa färjor?

MP

• 2 706
« Svar #13 skrivet: 28 december 2016, 13:09 »
SF-1500 MS Gotland är byggd 2003?? Polferries har köpt gamla Gotlandsfärjan förr. Om Polferries har för avsikt att köra en gammal SF-1500 mellan Nynäshamn-Polen så lär detbehövas byggas om ombord men större under har ju skett.

eldani

• 605
« Svar #14 skrivet: 28 december 2016, 19:13 »
Kan det handla om någon av Tallinks Superfast som ersättare av Baltivia? Hur ser avtalen ut med Stena respektive Atlantic för dessa färjor?
Tallinks Superfast fartygen Superfast VIII och Superfast VII är byggd 2001 och Superfast IX är byggd 2002 så om den ska var byggd 2003 så är det inte Tallinks Superfast fartyg det gäller. Sedan vad jag vet så för längde Stena avtalet med Tallink hur länge kommer jag inte i håg nu tyvärr och hur det är med Atlantic vet jag ej.

« Svar #15 skrivet: 28 december 2016, 19:21 »
Tallinks Superfast fartygen Superfast VIII och Superfast VII är byggd 2001 och Superfast IX är byggd 2002 så om den ska var byggd 2003 så är det inte Tallinks Superfast fartyg det gäller. Sedan vad jag vet så för längde Stena avtalet med Tallink hur länge kommer jag inte i håg nu tyvärr och hur det är med Atlantic vet jag ej.
Tror att avtalen sträcker sig till 2019 med Stena. Atlantic till nästa höst?

eldani

• 605
« Svar #16 skrivet: 28 december 2016, 19:25 »
SF-1500 MS Gotland är byggd 2003?? Polferries har köpt gamla Gotlandsfärjan förr. Om Polferries har för avsikt att köra en gammal SF-1500 mellan Nynäshamn-Polen så lär detbehövas byggas om ombord men större under har ju skett.

Jag tror inte på att Destination Gotland kommer att sälja någon av M/S Visby och M/S Gotland som det nya avtalet som börjar gäla från den 1 februari 2017 så ska dom ha tre fartyg på sin trafik. För den första av ny byggen kommer under 2017 och den andra av ny byggen kommer under 2018.

eldani

• 605
« Svar #17 skrivet: 28 december 2016, 19:27 »
Tror att avtalen sträcker sig till 2019 med Stena. Atlantic till nästa höst?
Ja det kan nog stämma med Stena.

« Svar #18 skrivet: 29 december 2016, 19:00 »
Superfastarna är ju alla för snabba för linjen.
Inte kan det ju vara någon vits att operera med
två pannor?!

SL

aries

• 1 200
« Svar #19 skrivet: 29 december 2016, 23:00 »
två pannor?!

SL
Unity har Skania en fd. Superfast.
Unity Line <3 <3

eldani

• 605
« Svar #20 skrivet: 30 december 2016, 00:18 »
två pannor?!

SL
Hon är byggd 1995 sedan har Superfast inte haft eller har någon som är byggd 2003. För det fartyget som har sagt och nämnts  i tråden att dom har köpt ska var byggd 2003.
« Senast ändrad: 30 december 2016, 00:20 av eldani »

MP

• 2 706
« Svar #21 skrivet: 30 december 2016, 12:59 »
Vilka potentiella färjor byggda 2003 finns det där ute som kan passa in till polferries? Destination Gotland MS Gotland är iallafall byggd 2003 men om just hon är aktuell är ju osäkert.

« Svar #22 skrivet: 30 december 2016, 13:42 »
Vilka potentiella färjor byggda 2003 finns det där ute som kan passa in till polferries? Destination Gotland MS Gotland är iallafall byggd 2003 men om just hon är aktuell är ju osäkert.

Kanske finns i Medelhavet?  Man söker nog hög trailerkapacitet och inte så hög passagerarkapacitet.

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
« Svar #23 skrivet: 30 december 2016, 14:25 »
Athara är byggd 2003. La Suprema är också byggd 2003.

« Svar #24 skrivet: 30 december 2016, 15:28 »

Hon är ju inte ledig förrän hösten 2018 under förutsättning att man väljer att sysselsätta även NB 2 i Gotlandstrafiken

« Svar #25 skrivet: 30 december 2016, 15:38 »
Om man fortsatt är intresserade av Grimaldis färjor, kanske Catania.

eldani

• 605
« Svar #26 skrivet: 30 december 2016, 15:52 »
Finns det några fartygs hos Stena som är byggd 2003 och kan vara aktuella för Polferries?

eldani

• 605
« Svar #27 skrivet: 30 december 2016, 16:17 »

Om du läste längre upp i tråden när du skrev om Destination Gotland så citerade jag dig om att dom kommer att ha tre fartyg i sin trafik och att den andra av ny byggen kommer under 2018. Så att Destination Gotland kommer att sälja någon av M/S Visby och M/S Gotland är inte troligt att dom gör det nu.

Här nedan finns en länk till Trafikverkets hemsida om hur Destination Gotlands trafik upplägget ska se utt för trafik till Gotland från den 1 februari 2017.

http://www.trafikverket.se/om-oss/pressrum/pressmeddelanden/lansvisa-pressmeddelande/Sodermanland/2014/2014-04/Destination-Gotland-AB-far-uppdraget-att-bedriva-farjetrafik-till-och-fran-Gotland/

« Svar #28 skrivet: 30 december 2016, 18:26 »
Finns det några fartygs hos Stena som är byggd 2003 och kan vara aktuella för Polferries?

Forteller med systrar :-)

Men en sådan skulle kräva en omfattande ombyggnad som väl knappast kan räknas hem.

aries

• 1 200
« Svar #29 skrivet: 30 december 2016, 20:13 »
två pannor?!

SL
Hon är byggd 1995 sedan har Superfast inte haft eller har någon som är byggd 2003. För det fartyget som har sagt och nämnts  i tråden att dom har köpt ska var byggd 2003.
Sant, men hon kan toppa 27 knop fortfarande. Tvekar att det blir en Superfast.
Unity Line <3 <3

« Svar #30 skrivet: 01 januari 2017, 12:49 »
Jag ber om ursäkt, mina herrar, hade helt glömt henne! (Skania)

Klart att DET GÅR att operera med två huvudmaskiner fast man har fyra,
men då borde man segla så, att körtimmarna på alla blir ungefär desamma.
Det är dessutom mycket nära, att man slarvar med underhållet, när man
tycker att det finns tillräckligt med pannor!

SL

aries

• 1 200
« Svar #31 skrivet: 01 januari 2017, 23:49 »
Tippar att det blir ett fartyg som inte overskrider 180 meter i samband med den lilla hamnbassangen i Ystad.
Unity Line <3 <3

« Svar #32 skrivet: 08 januari 2017, 05:09 »
I den takten som Polferries ökar är det väl snarare som så att det snart blir tvärtom
Att Unity Line vill ingå i samarbete.
Personalen är för övrigt mycket trevligare ombord på Polferries!!

Mpba

• 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
« Svar #33 skrivet: 08 januari 2017, 09:13 »
Man skrev en avsiktsförhandling om att slå ihop Unity Lines och Polferries, men där hände det inte mycket.

aries

• 1 200
« Svar #34 skrivet: 10 januari 2017, 10:33 »
I den takten som Polferries ökar är det väl snarare som så att det snart blir tvärtom
Att Unity Line vill ingå i samarbete.
Personalen är för övrigt mycket trevligare ombord på Polferries!!
Efter incidenten på Mazovia har jag tappat mitt goda ord om personalen på Polferries...
Unity Line <3 <3

« Svar #35 skrivet: 10 januari 2017, 15:25 »
Jag vet inte heller varför jag har en så negativ synpunkt på Polferries.
Har under årens lopp rest bara sex gånger, men alla gånger har jag tyckt
att allt inte är som det skall!
Jag antydde redan tidigare på hösten, att Mazovia är ju bra, i fall de nya
ägarna inte lyckas med att vansköta fartyget.

SL

« Svar #36 skrivet: 10 januari 2017, 20:09 »
Åker själv med Polferries ett par gånger per år och har alltid varit ganska nöjd. Dock så åker jag nästan alltid på Nynäshamn-Gdansk. Tycker det känns beklagligt, ur resenärsperspektiv, att Scandinavia har ersatts av Wawel, även om den är ganska ok också. Värre är att det, sedan Baltivia försvann från rutten, det numera bara finns en avgång varannan dag. Turerna brukar dock vara helt knökfulla, så behov verkar ju finnas. Kan det inte vara så att ett eventuellt nybygge, alt begagnatköp, kan vara avsett just för Nynäshamnslinjen? Åtminstone jag skulle bli storförtjust, helt oavsett vilket fartyg det blir!

båtas

• 1 063
« Svar #37 skrivet: 10 januari 2017, 22:08 »
Hade man köpt Finneagle hade hon nog hamnar på Nynäshamn. Men det beror väl på vilket fartyg man till slut köper.

« Svar #38 skrivet: 31 januari 2017, 19:19 »

Oskari

• 3 052
« Svar #39 skrivet: 01 februari 2017, 06:27 »
Man kan ju köpa Amorella och sätta in till Gdansk, borde väl passa? Åldern är ju en nackdel dock.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

« Svar #40 skrivet: 01 februari 2017, 09:54 »
Man kan ju köpa Amorella och sätta in till Gdansk, borde väl passa? Åldern är ju en nackdel dock.
Nja problemet är nog fraktkapaciteten. Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Amorella. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
« Senast ändrad: 01 februari 2017, 11:18 av Kim Viktor »

Risberg

• 1 452
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2017, 11:01 »
Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Wawel. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
Hvilken av dem har dubbelt så många lastmeter som hvilken av dem? :o
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #42 skrivet: 01 februari 2017, 11:40 »
Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Wawel. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.

Wawel o Amorella

Risberg

• 1 452
« Svar #43 skrivet: 01 februari 2017, 12:02 »

Wawel o Amorella
;D De nämnda färjorna ovanför var WAWEL och WAWEL! ;)
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Oskari

• 3 052
« Svar #44 skrivet: 01 februari 2017, 16:53 »
Jaha hade Wawel så mycket, det visste man inte.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

aries

• 1 200
« Svar #45 skrivet: 01 februari 2017, 18:57 »
Nja problemet är nog fraktkapaciteten. Wawel har ungefär dubbelt så många lastmeter som Amorella. Dessa nya färjor kommer att kunna ta 1000 passagerare och ha cirka 3000 lm.
1000 passagerare och cirka 3000 lastmeter?? Låter som nånting i Polonias storlek/typ.. Nyfiken på dimensioner.
Unity Line <3 <3

« Svar #46 skrivet: 01 februari 2017, 19:24 »
1000 passagerare och cirka 3000 lastmeter?? Låter som nånting i Polonias storlek/typ.. Nyfiken på dimensioner.
224 meter långa var det snack om när LOI skrevs.

« Svar #47 skrivet: 08 mars 2017, 13:49 »

Risberg

• 1 452
« Svar #48 skrivet: 08 mars 2017, 15:07 »
Mer om nybyggena, ser väldigt trevliga ut. :)

Fin video! Men fartygsdesignen, med skorstenen så lågt i förhållande till överbygget framför, tilltalar mig inte så väldigt mycket. Och så helikopterplattform, jfr. tråden "Mols Linien har lagt anbud på Bornholm"
Fraktfartyg

aries

• 1 200
« Svar #49 skrivet: 08 mars 2017, 16:30 »

Fin video! Men fartygsdesignen, med skorstenen så lågt i förhållande till överbygget framför, tilltalar mig inte så väldigt mycket. Och så helikopterplattform, jfr. tråden "Mols Linien har lagt anbud på Bornholm"
Skorstenen fick mig först tänka på Mont St Michel innan jag har kollat noga :)
Unity Line <3 <3

« Svar #50 skrivet: 08 mars 2017, 18:18 »
Ser inte så dumt ut.

Hoppas bara att Polferries inte väljer att bekvämlighetsflagga sitt nya fartyg.
Har inte åkt med pga det.
S/Y Biscaya - drottningen av Östersjöns alla fartyg

« Svar #51 skrivet: 08 mars 2017, 18:59 »
Ser inte så dumt ut.

Det får du nog räkna med...

//R

Risberg

• 1 452
« Svar #52 skrivet: 09 mars 2017, 09:05 »
Ser inte så dumt ut.

Det får du nog räkna med...

//R
Jag undrar hvad det är som gör att alla färjor till just Polen har bekvämlighetsflagga? TT-Line, som annars har tysk eller svensk flagga på sina färjor, flaggade ju om NILS DACKE från svensk till polsk flagga (och sedan till tysk när hon bytte namn till ROBIN HOOD), men när ombyggda ROBIN HOOD bytte namn till NILS DACKE och sattes in på Swinoujscie flaggades hon från tysk till cypriotisk flagga!
Fraktfartyg

Risberg

• 1 452
« Svar #53 skrivet: 10 mars 2017, 09:48 »
Och så helikopterplattform, jfr. tråden "Mols Linien har lagt anbud på Bornholm"
GRYF har ju faktiskt också helikopterplattform.
Fraktfartyg

« Svar #54 skrivet: 15 mars 2017, 23:00 »
http://www.ned-project.eu/reconstruction-of-the-polish-shipbuilding-industry/

Jag får tacka för en trevlig och detaljerad Youtube länk.

Två funderingar.
Vid fartygspresentationen, minut 3.23 visar man Deck 1 "platform"  Vad är detta?  Någon slags undre bildeck?

Jag blev förvånad över det begränsade serverings utbudet.  Det ser ut att endast bestå av en lokal som benäms cafeteria med ca 400 platser?
Jag är på det klara med att detta är en transportlinje, där kanske tom största delen av passagerarna kommer att använda tiden till att vila up inför fortsatt färd i land.  Så utbudet kommer att anpassas därefter. Således är jag
inte helt förvånade att det inte kommer att finnas en restaurant med bordsservering. Men det är ändå en sjutimmars resa så bara en cafeteria? (aven om denna att döma av videon kan delas up i olika lokaler) Hade väntat mig åt minstone
en separat pub och en kaffebar samt en dedikerad chaufförs matsal.

« Senast ändrad: 15 mars 2017, 23:02 av Alexander Göransson »