Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Nybygge till Polferries?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nybygge till Polferries?
« skrivet: 09 juni 2016, 18:40 »
Hämtat från en facebookgrupp:

Citera
Polferries have signed a letter of intent for 2 new 3000lm ropax's to be built in Poland, according to shippax. Details are a bit sketchy, but it appears that more than one yard may be involved in the order. Local media reporting a cost of around €100m each, and that they will be some 224m long and dual-fuelled.

Enligt rykten ska även ett fartyg byggas till Unity Line?
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2016, 20:02 »
Hämtat från en facebookgrupp:

Citera
Polferries have signed a letter of intent for 2 new 3000lm ropax's to be built in Poland, according to shippax. Details are a bit sketchy, but it appears that more than one yard may be involved in the order. Local media reporting a cost of around €100m each, and that they will be some 224m long and dual-fuelled.



Enligt rykten ska även ett fartyg byggas till Unity Line?
Vad!

Detta är ju en verklig nyhet!
Korrigera om jag har fel, det är väl bara Unity-Line som än så länge överhuvudtaget mottagit ett nybygge?!

Det fanns visserligen för några år sedan ett försök - två färjor som av någon orsak avbeställdes.

SL
« Senast ändrad: 09 juni 2016, 21:45 av Kim Viktor »

Stefan S

  • 10 723
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2016, 20:13 »
Hämtat från en facebookgrupp:

Citera
Polferries have signed a letter of intent for 2 new 3000lm ropax's to be built in Poland, according to shippax. Details are a bit sketchy, but it appears that more than one yard may be involved in the order. Local media reporting a cost of around €100m each, and that they will be some 224m long and dual-fuelled.


Vad!

Detta är ju en verklig nyhet!
Korrigera om jag har fel, det är väl bara Unity-Line som än så länge överhuvudtaget mottagit ett nybygge?!

Det fanns visserligen för några år sedan ett försök - två färjor som av någon orsak avbeställdes.

SL

Enligt rykten ska även ett fartyg byggas till Unity Line?

Polferries beställde ju en bilfärja i Argentina för ett antal år sedan (90-talet?) som också avbeställdes. Såg enl skissen i Shippax Guide lite speciell ut....
"Is this the right room for an argument?"

aries

  • 1 201
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2016, 22:07 »
Till Ystad lär de nog inte gå. Kanske är det snart dags för Wawel att lämna flottan. Jag tror det blir Gdansk-Nynäshamn.
Unity Line <3 <3

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2016, 15:17 »
På portalmorski.pl som är en sida kring polska fartyg och rederier så finns en intervju med polferries VD Piotr Redmerski som bekräftar att man skrivit ett "letter of intent" för att bygga 2 stora färjor för att tillgodose marknaden som ökar varje år. Redmerski säger också att hela Polferries flotta bör bytas ut inom 5-10 år då dessa fartyg borde gå till skroten då åldern börjar ta ut sin rätt! Kan tänka mig att han menar Wawel och Baltivia som börjar ha gjort sitt.

Dessa 2 byggen ska då också byggas i Polen!

Sen nämner han att det inte finns någon form av intresse för att sälja av Polferries då företaget går extremt bra. Typ första gången sen början på 90-talet....

Kanske får vi 2st större ropax färjor med betydligt fler hytter på linjerna


SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2016, 16:01 »
Till Ystad lär de nog inte gå. Kanske är det snart dags för Wawel att lämna flottan. Jag tror det blir Gdansk-Nynäshamn.

Nej det blir Ystad-Swnj.

http://www.sjofartstidningen.se/nya-farjor-till-polferries/

Citera
Det polska färjerederiet Polferries planerar att beställa två nya ropax-fartyg för linjen Ystad–Swinoujscie. Dagens kapacitet uppges inte kunna
 svara mot framtidens  behov på färjelinjen Ystad-Swinoujscie och därför planerar Ystad Hamn, Swinoujscie Hamn och Polferries att
investera för framtiden i nya färjelägen och ropax-fartyg. En avsiktsförklaring kommer att undertecknas i Ystad den 29 augusti 2016.
« Senast ändrad: 22 augusti 2016, 16:04 av Desdichado »
HD video S/S Gerda
http://youtu.be/bIa72OLy8WU

SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2016, 06:33 »
Man undrar dock om någon av de befintliga färjorna flyttas till Nynäshamn-Gdansk. Bokade igår t/r resa på Wawel den 22/12 resp 8/1 och lyckades precis lägga beslag på sista hytten! Inte första gången, dessutom som man får boka ett halvår i förväg för att ens få plats. Samma fenomen också då man inte rest just i juletider... Måste väl innebära att det borde finnas ett skriande behov av ytterligare en färja även på den linjen!?

aries

  • 1 201
SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2016, 19:12 »
Till Ystad lär de nog inte gå. Kanske är det snart dags för Wawel att lämna flottan. Jag tror det blir Gdansk-Nynäshamn.

Nej det blir Ystad-Swnj.

http://www.sjofartstidningen.se/nya-farjor-till-polferries/

Citera
Det polska färjerederiet Polferries planerar att beställa två nya ropax-fartyg för linjen Ystad–Swinoujscie. Dagens kapacitet uppges inte kunna
 svara mot framtidens  behov på färjelinjen Ystad-Swinoujscie och därför planerar Ystad Hamn, Swinoujscie Hamn och Polferries att
investera för framtiden i nya färjelägen och ropax-fartyg. En avsiktsförklaring kommer att undertecknas i Ystad den 29 augusti 2016.
Polferries börjar överraska men då måste hamnbassängen i Ystad göras större. I dagsläget tvekar jag på att till exempel Wolin skulle få plats i Ystad. Imponerande att Birka fick plats där.
Unity Line <3 <3


SV: Nybygge till Polferries?
« Svar #9 skrivet: 01 september 2016, 15:38 »
DI använder en bild av en färja som skrotats redan 2004!
Sedan säger man att Ropax-traden börjar 2019!
Är inte Mazovia, som nu går på leden en klar RoPax färja?

Tidningsfolk är tidningsfolk!

SL

Polferries
« Svar #10 skrivet: 28 december 2016, 10:22 »
Hejsan
Någon här som vet något om Polferies 'nya' inköp????
Enligt besättningen på Mazovia har dom tydligen köpt en färja byggd 2003 som snarast skall ersätta Baltivia.
Vidare är jag även nyfiken på dras 2 nybyggen om npgon vet mer.
Tacksam för svar
Mvh Martin

SV: Polferries
« Svar #11 skrivet: 28 december 2016, 10:48 »
Spännande!
Det har varit väldigt tyst om nybyggena. Om de ska levereras 2019 som tänkt, så borde de beställas snart. Jag vet att de har varit och tittat på Finneagle tidigare i höst, men hon är ju lite äldre.

http://radioszczecin.pl/1,342292,pzb-szuka-promow-na-linie-do-szwecji
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

MP

  • 2 706
SV: Polferries
« Svar #12 skrivet: 28 december 2016, 13:01 »
Kan det handla om någon av Tallinks Superfast som ersättare av Baltivia? Hur ser avtalen ut med Stena respektive Atlantic för dessa färjor?

MP

  • 2 706
SV: Polferries
« Svar #13 skrivet: 28 december 2016, 13:09 »
SF-1500 MS Gotland är byggd 2003?? Polferries har köpt gamla Gotlandsfärjan förr. Om Polferries har för avsikt att köra en gammal SF-1500 mellan Nynäshamn-Polen så lär detbehövas byggas om ombord men större under har ju skett.

eldani

  • 605
SV: Polferries
« Svar #14 skrivet: 28 december 2016, 19:13 »
Kan det handla om någon av Tallinks Superfast som ersättare av Baltivia? Hur ser avtalen ut med Stena respektive Atlantic för dessa färjor?
Tallinks Superfast fartygen Superfast VIII och Superfast VII är byggd 2001 och Superfast IX är byggd 2002 så om den ska var byggd 2003 så är det inte Tallinks Superfast fartyg det gäller. Sedan vad jag vet så för längde Stena avtalet med Tallink hur länge kommer jag inte i håg nu tyvärr och hur det är med Atlantic vet jag ej.