Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Limhamn-Dragör 2017

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan S

• 10 723
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #45 skrivet: 18 mars 2017, 09:35 »
I Christer Janssons bok, Malmö och dess färjor finn ett helt kapitel om just Limhamn-Dragör linjen. Startade 1933 med ångfartyget Alexandra som året därå byttes ut mot den fd postbåten Dragör som kunde ta 5 bilar. Trafiken upphörde under kriget och startade på nytt 1960 med nybyggda bilfärjor.

http://www.faktaomfartyg.se/dragor_1960.htm
"Is this the right room for an argument?"

Risberg

• 1 452
« Svar #46 skrivet: 18 mars 2017, 17:24 »
Jag fick lite funderingar kring Limhamn-Dragör eller Dragør på danska.

Vilket år öppnades denna färjeled? Och när blev den bilfärjeled? Var den kanske det från början?

Under en tid gick ju E20 där, men den har inte alls alltid varit Europaväg. Det verkar snarare ha blivit Europaväg över Limhamn-Dragör genom att vissa tycks ha drivit frågan hårt att till varje pris få en ny Europaväg i Sverige. Vägen mellan Malmö, Lund, Kristianstad, Karlskrona. Kalmar och Norrköping hette bara riksväg 15 före 1980. Och längs med Limhamn-Dragör var det inget vägnummer alls. Jag tvivlar på att de gator som man körde på under den tiden i Limhamn och i Dragör heller hade vägnummer på den tiden.

Det var 1980 som någon kom på att förlänga danska Europavägen E66 till Sverige och ta över sträckan från riksväg 15. Och att de då satte tvingades dra E66 även på gatorna i Dragör och i Limhamn för att "tvinga ihop" den danska och den då nya svenska E66 med varandra.

I början på 1990-talet omstrukturerades Europavägarna. Delar av svenska E66 blev E22 medan delen bland annat som gick Limhamn-Dragör blev E20. Sedan har E20 flyttats till Öresundsbron när den öppnades.

Men E20 var bruten under några månader. Limhamn-Dragör stängdes 31 oktober 1999 och Öresundsbron öppnades 1 juli 2000. Så under några månades fick alla som skulle mellan Skåne och Danmark med bil tvingas ta sig upp till Helsingborg för att ta sig över därifrån, innan bron öppnades.

Men göre 1980 var det bara Europaväg över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör.

Men som sagt var, när öppnades Limhamn-Dragör?
Som inlägget ovanför nämner så (ny)invigdes den 1960 med de pyttesmå färjorna LIMHAMN och DRAGØR. Sen kom DROGDEN och SALTHOLM, så HAMLET och OFELIA och tll slut SCANIA. Leden lades ner høsten 1999. (Jag åkte ganska ofta med LIMHAMN och DRAGØR som barn. 1991 åkte jag med SALTHOLM som MGARR mellan Cirkewwar och Victoria (Malta-Gozo) - skyltar på danska och svenska fanns kvar).

Intressant att Du frågar om den var bilfärjeled från början. Ja, den var det, men någonstans menar jag att ha läst eller hört om att det var planer om att ersätta tågfärjeldeden København-Malmö med just Dragør-Limhamn. Det hade ju emellertid krävt en hel del järnvägsbyggande på båda sidor.

Öresundstrafiken var efter andra världskriget en samarbetstrafik mellan DSB och SJ, med delade utgifter och inkomster. Inblandad i denna samarbetstrafik var också dotterbolagen Dampskibsselskabet Øresund och Svenska Rederi-ab Öresund.

Tågfärjeleden Helsingør-Heldsingborg bestod uteslutande, innan Scandlines bildades, av DSB-färjor. Bärplansbåtarna mellan Nyhavn och Malmö var hälften danska (DSØ) och hälften svenska (SRÖ), så också "De stora båtarna" mellan Havnegade och Malmö ABSALON, GRIPEN, ÖRESUND och ØRNEN. På tågfärjeleden Frihavnen-Malmö var MALMÖHUS fast färja efter 1945, med Trelleborgsångfärjorna och en rad Storebæltsfärjor som reservfärjor.

Dragør-Limhamn-färjorna tillhörde alla SRÖ.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

Marre

• 842
« Svar #47 skrivet: 18 mars 2017, 19:10 »
Citera
de pyttesmå färjorna LIMHAMN och DRAGØR

Så pyttesmå var de väl ändå inte. De kunde ta ombord 35 personbilar, alternativt ett antal lastbilar och några hundra passagerare.
Den båt som finns i planerna för 2017 kan ta 37 passagerare!

Citera
men någonstans menar jag att ha läst eller hört om att det var planer om att ersätta tågfärjeldeden København-Malmö med just Dragør-Limhamn.

Skulle vara intressant att veta var de uppgifterna kommer från. I alla fall inget som varit på tal efter färjetrafiken inleddes 1960. Logistiskt känns det otänkbart. Bangården i Malmö fanns i centrum, i anslutning till Malmöhus läge. Spåren i Limhamn var reserverade för cementfabriken och ägdes säkert av den också. Fanns det några järnvägsspår överhuvudtaget på Amager, mer än möjligen pendelspår från Huvudbangården till Kastrup flygplats?

Vill komplettera din skeppslista med den största färjan av dem alla, Felix, som kom -96 och seglade parallellt med Scania till slutet. Dessutom har åtminstone ytterligare en färja periodvis gått på linjen som ersättningsfärja, nämligen Dana Scarlett.

För er som har vägarna förbi så pågår en utställning på Limhamns museum om just färjetrafiken Limhamn-Dragör. Öppet några timmar på helgerna och om jag minns rätt fram till i maj.

/ Marre

kehinde

• 1 474
« Svar #48 skrivet: 18 mars 2017, 20:48 »
Det finns faktiskt de som tycker, att en färja med en längd av drygt 200 meter och som tar 800 bilar, är en pytteliten färja. Förresten tar nämnda färja dessutom nästan 3000 passagerare också.
Så ta inte det där med pytteliten färja alltför allvarligt Marre.

Marre

• 842
« Svar #49 skrivet: 19 mars 2017, 12:27 »
Så rätt så rätt. Det beror förstås vad man jämför med.

På just Limhamn-Dragör har man haft svårt med vad som är stort och smått.
När Drogden och Saltholm kom markerade man deras avgångar i turlistad med en asterisk med förklaringen stor färja.
Dessa färjor hade plats för 7 personbilar och ett hundratal passagerare mer än Limhamn och Dragör. Det var stort.
Några år senare kom Hamlet och Ofelia. De turer som då var markerade med stor färja var samtliga, utom de som gick med Drogden och Saltholm.

/ Marre

Risberg

• 1 452
« Svar #50 skrivet: 20 mars 2017, 08:07 »
Citera
de pyttesmå färjorna LIMHAMN och DRAGØR

Så pyttesmå var de väl ändå inte. De kunde ta ombord 35 personbilar, alternativt ett antal lastbilar och några hundra passagerare.
Den båt som finns i planerna för 2017 kan ta 37 passagerare!

Citera
men någonstans menar jag att ha läst eller hört om att det var planer om att ersätta tågfärjeldeden København-Malmö med just Dragør-Limhamn.

Skulle vara intressant att veta var de uppgifterna kommer från. I alla fall inget som varit på tal efter färjetrafiken inleddes 1960. Logistiskt känns det otänkbart. Bangården i Malmö fanns i centrum, i anslutning till Malmöhus läge. Spåren i Limhamn var reserverade för cementfabriken och ägdes säkert av den också. Fanns det några järnvägsspår överhuvudtaget på Amager, mer än möjligen pendelspår från Huvudbangården till Kastrup flygplats?

Vill komplettera din skeppslista med den största färjan av dem alla, Felix, som kom -96 och seglade parallellt med Scania till slutet. Dessutom har åtminstone ytterligare en färja periodvis gått på linjen som ersättningsfärja, nämligen Dana Scarlett.

För er som har vägarna förbi så pågår en utställning på Limhamns museum om just färjetrafiken Limhamn-Dragör. Öppet några timmar på helgerna och om jag minns rätt fram till i maj.

/ Marre
Nej, planerna, eller det var väl inte det ens, utan övervägningarna om tågfärjeled var innan man till slut bestämde sig för att öppna den som bilfärjeled. Orsakerna till att iden (det går inte att skriva apostrof i detta forum) överhuvudtaget kom upp var nog den kortare överfartstiden över Öresund.

Amagerbanen fanns och gick til Dragør. Privatbana. Pendelspåren till Kastrup kom inte förrän 1998.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #51 skrivet: 20 mars 2017, 19:55 »

Stefan S

• 10 723
« Svar #52 skrivet: 20 mars 2017, 21:33 »
En artikel med billede, af omtalte kutter.
http://www.tv2lorry.dk/artikel/tag-cyklen-til-sverige-cykelfaerge-i-dragoer-er-en-realitet

När jag läste om hennes historia upptäckte jag ett potentiellt problem....... ::)
"Is this the right room for an argument?"

kapstans

• 11 803
« Svar #53 skrivet: 20 mars 2017, 22:41 »
Vilket är problemet du tänker på kopplat till artikelns historik?
Fredrik Ahlman

kehinde

• 1 474
« Svar #54 skrivet: 21 mars 2017, 00:48 »

Nej, planerna, eller det var väl inte det ens, utan övervägningarna om tågfärjeled var innan man till slut bestämde sig för att öppna den som bilfärjeled. Orsakerna till att iden (det går inte att skriva apostrof i detta forum) överhuvudtaget kom upp var nog den kortare överfartstiden över Öresund.

Amagerbanen fanns och gick til Dragør. Privatbana. Pendelspåren till Kastrup kom inte förrän 1998.
Jag har alltid trott, att överväganden/övervägningar och planer är samma sak ???