Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Limhamn-Dragör 2017

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kapstans

• 11 803
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #30 skrivet: 16 mars 2017, 13:19 »
Här är dokumentationen från försäljningen 2012. Hur mycket hon är ombyggd idag vet jag ej. Men det är klart att hon fått anpassas efter regelverket. Statsfartyg har ju ofta egen "klassning".

https://www.retrade.eu/en/aitem/146156/Royal_Danish_Navy_vessel_%22Elephanten%22___Fl%C3%A5de_fart%C3%B8j_Elephanten
« Senast ändrad: 16 mars 2017, 13:22 av kapstans »
Fredrik Ahlman

ippi

« Svar #31 skrivet: 16 mars 2017, 13:39 »
Gång och cykelväg över Öresund? Fungerar inte tåget som en ypperlig sådan redan?

Risberg

• 1 452
« Svar #32 skrivet: 16 mars 2017, 13:52 »
Gång och cykelväg över Öresund? Fungerar inte tåget som en ypperlig sådan redan?
Jovisst! Och hvarför köra färjor mellan Kapellskär och Nådendal när det går färjor mellan Stockholm och Åbo?! ::)
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #33 skrivet: 16 mars 2017, 13:53 »
Här är dokumentationen från försäljningen 2012. Hur mycket hon är ombyggd idag vet jag ej. Men det är klart att hon fått anpassas efter regelverket. Statsfartyg har ju ofta egen "klassning".

https://www.retrade.eu/en/aitem/146156/Royal_Danish_Navy_vessel_%22Elephanten%22___Fl%C3%A5de_fart%C3%B8j_Elephanten

Det var intressant! Byggd 1940 av Brd. Nipper i Skagen. Kunde inte tro att man valde något som var så gammalt som från 1940. Den har ju upplevt andra världskriget och allt.

Motorn är tydligen från Scania. Men denna verkar vara betydligt yngre än fartyget, så detta är naturligtvis utbytt någon gång.

Vad jag funderar över när jag ser bilderna är om det finns möjlighet för passagerarna att ta sig inomhus om det skulle ösregna under färd? Om de kan komma under tak någonstans? Och en annan sak som jag undrar är om det finns toalett tillgänglig för passagerarna?
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)

Risberg

• 1 452
« Svar #34 skrivet: 16 mars 2017, 13:57 »
Och en annan sak som jag undrar är om det finns toalett tillgänglig för passagerarna?
Har den gått på Bornholm - Christiansø gör det nog det.
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

kapstans

• 11 803
« Svar #35 skrivet: 16 mars 2017, 14:00 »
Ja helt klart i den versionen den visas på bilderna är den anpassad för statstjänst. När den klassas in som passagerarfartyg så finns wc och passagerarutrymmen. Troligt är väl också någon form av ombordförsäljning café/kiosk eftersom man har ju en timme på sig att få passagerarna att spendera lite pengar ombord.

Det skulle vara intressant att höra lite mer om projektet från den svenska delen, Limhamn också. Vem vet kanske Sjöfartstidningen undersöker detta?
Fredrik Ahlman

Risberg

• 1 452
« Svar #36 skrivet: 16 mars 2017, 14:05 »
Jovisst! Och hvarför köra färjor mellan Kapellskär och Nådendal när det går färjor mellan Stockholm och Åbo?! ::)
Malmö-Limhamns Järnväg är för övrigt nerlagd.
Fraktfartyg

kapstans

• 11 803
« Svar #37 skrivet: 16 mars 2017, 14:12 »
Det finns ju ingen cykelväg över Öresundsbron och det är ju heller ej tillåtet att cykla på en motorväg så bron går bort som alternativ. På Öresundståget kan du köpa cykelbiljett "i mån av plats" för tvåhjulig normalcykel, vilket också utgör en begränsning. Därmed under turistsäsong kanske båten fyller en funktion. Att det finns en primär målgrupp.
Fredrik Ahlman

Kevpa92

• Båtis. (Kevpa)
  • 150
  • Tjenare! Jag är 14 år och älskar båtar i allmänhet
« Svar #38 skrivet: 16 mars 2017, 18:22 »

Det är väl som att jämföra äpplen och päron? Sthlm - Åbo drivs av kryssingfartyg. Kappelskär - nådendal drivs av fraktfartyg :)
« Senast ändrad: 16 mars 2017, 18:27 av Kim Viktor »
Kommande kryssningar:
1. silja symphony 2017/04/08
2. Birka stockholm 2017--/--
3. Baltic queen 2017--/--

Länk till min fartygs kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ?&ab_channel=Kevpa
Prenumerera så missar ni inget nytt ;)

kapstans

• 11 803
« Svar #39 skrivet: 16 mars 2017, 18:45 »
Förra året var det ju tänkt att man skulle prova trafik under hamnfestivaldagarna i Limhamn men då var det ju gränskontrollen som satte stopp för detta. Det kändes ju lite snöpligt samtidigt som det kanske var lite kort förberedelsetid man haft på sig. Till i år har man säkert löst den detaljen,-utgår jag ifrån.
Fredrik Ahlman

Risberg

• 1 452
« Svar #40 skrivet: 17 mars 2017, 07:40 »

Det är väl som att jämföra äpplen och päron? Sthlm - Åbo drivs av kryssingfartyg. Kappelskär - nådendal drivs av fraktfartyg :)
Just precis! Precis som att det är som att jämföra äpplen och päron när man jämför en båt som tar cyklar från Limhamn till Dragør med att cykla till Hyllie, så ta cykeln om bord på tåget (i mån av plats) och så cykla från Kastrup till Dragør. ::)
Fraktfartyg

AVR4000

• 1 065
    • http://www.youtube.com/user/AVR4000
« Svar #41 skrivet: 17 mars 2017, 11:58 »
Det måste också påpekas att redan före bron var Dragör ett annat resmål än Köpenhamn - d.v.s det gick utmärkt bra att driva färjetrafik dit trots att Malmö-Köpenhamn var en tättrafikerad linje med flera rederier. Då syftar jag inte bara på bilsegmentet utan rent generellt.

Så argumentet "man kan ta cykeln på tåget" fungerar inte riktigt, det är som att säga "varför åka till Dragör när man kan ta Flygbåten till Köpenhamn?"

En anledning till att åka till Dragör istället för Köpenhamn är att det är trevligt och helt annan miljö än storstaden. En fungerande färjelinje trafikerad med Sundsbussar (vilket får betraktas som den optimala fartygstypen för linjen då de dels är ytterst ekonomiska att driva, dels har behändig storlek och samtidigt kan erbjuda café med smørrebrød och ett litet snabbköp) skulle absolut vara bärkraftig och en liten terminal kunna anordnas på båda sidor.

Bron "ersätter" inte detta koncept.

Jag vågar nog även påstå att om Limhamn haft sin egen administration hade sådan trafik troligen kommit till stånd tidigare och då i samarbete med Dragör och någon existerande redare.

Risberg

• 1 452
« Svar #42 skrivet: 17 mars 2017, 12:45 »
Det måste också påpekas att redan före bron var Dragör ett annat resmål än Köpenhamn - d.v.s det gick utmärkt bra att driva färjetrafik dit trots att Malmö-Köpenhamn var en tättrafikerad linje med flera rederier. Då syftar jag inte bara på bilsegmentet utan rent generellt.
Ja, för bilsegmentet fanns ju i stort sett inte på København-Malmö. Visserligen kunde man köra in och ut av några sidoluckor på ABSALON, GRIPEN, ÖRESUND och ØRNEN, men bilfärjor var det inte. Och så flyttades Landskrona-Tuborg-leden en kort period till Malmö-Tuborg, men det varade inte länge.

Så argumentet "man kan ta cykeln på tåget" fungerar inte riktigt, det är som att säga "varför åka till Dragör när man kan ta Flygbåten till Köpenhamn?"
Som man ju heller inte kan längre.
En anledning till att åka till Dragör istället för Köpenhamn är att det är trevligt och helt annan miljö än storstaden. En fungerande färjelinje trafikerad med Sundsbussar (vilket får betraktas som den optimala fartygstypen för linjen då de dels är ytterst ekonomiska att driva, dels har behändig storlek och samtidigt kan erbjuda café med smørrebrød och ett litet snabbköp) skulle absolut vara bärkraftig och en liten terminal kunna anordnas på båda sidor.

Bron "ersätter" inte detta koncept.

Jag vågar nog även påstå att om Limhamn haft sin egen administration hade sådan trafik troligen kommit till stånd tidigare och då i samarbete med Dragör och någon existerande redare.
Annars håller jag helt med Dig! ;)
Fraktfartyg

kapstans

• 11 803
« Svar #43 skrivet: 17 mars 2017, 20:10 »
Det skall bli intressant att se hur det går. Man funderar ju på om det finns nog intresse i båda färdriktningarna dvs både från svenskar och danskar för linjen.
Fredrik Ahlman

« Svar #44 skrivet: 18 mars 2017, 01:39 »
Jag fick lite funderingar kring Limhamn-Dragör eller Dragør på danska.

Vilket år öppnades denna färjeled? Och när blev den bilfärjeled? Var den kanske det från början?

Under en tid gick ju E20 där, men den har inte alls alltid varit Europaväg. Det verkar snarare ha blivit Europaväg över Limhamn-Dragör genom att vissa tycks ha drivit frågan hårt att till varje pris få en ny Europaväg i Sverige. Vägen mellan Malmö, Lund, Kristianstad, Karlskrona. Kalmar och Norrköping hette bara riksväg 15 före 1980. Och längs med Limhamn-Dragör var det inget vägnummer alls. Jag tvivlar på att de gator som man körde på under den tiden i Limhamn och i Dragör heller hade vägnummer på den tiden.

Det var 1980 som någon kom på att förlänga danska Europavägen E66 till Sverige och ta över sträckan från riksväg 15. Och att de då satte tvingades dra E66 även på gatorna i Dragör och i Limhamn för att "tvinga ihop" den danska och den då nya svenska E66 med varandra.

I början på 1990-talet omstrukturerades Europavägarna. Delar av svenska E66 blev E22 medan delen bland annat som gick Limhamn-Dragör blev E20. Sedan har E20 flyttats till Öresundsbron när den öppnades.

Men E20 var bruten under några månader. Limhamn-Dragör stängdes 31 oktober 1999 och Öresundsbron öppnades 1 juli 2000. Så under några månades fick alla som skulle mellan Skåne och Danmark med bil tvingas ta sig upp till Helsingborg för att ta sig över därifrån, innan bron öppnades.

Men göre 1980 var det bara Europaväg över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör.

Men som sagt var, när öppnades Limhamn-Dragör?
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)