Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Limhamn-Dragör 2017

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #15 skrivet: 26 juni 2016, 12:06 »
Arrangøren håber på at kunne sejle prøvesejlads, under årets havnefestival.
http://lokaltidningen.se/arrangor-ger-sig-inte-om-limhamn-dragorfarjan-/20160623/artikler/160629804/1465


kapstans

  • 11 803
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #17 skrivet: 26 juni 2016, 12:34 »
Ja detta är en helt underbar idé, att man identifierar ett dolt behov och en möjlig nisch. Därtill roligt att se sådant intresse på båda sidorna. Måtte provturerna gå i lås och att de får de dispenser som krävs. Detta är sjöfartsutveckling i lite mindre skala men jag tror samtidigt att det finns en tillväxtpotential i liten sjöfart, rätt utnyttjad. Underbart.
Fredrik Ahlman

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #18 skrivet: 28 juni 2016, 00:26 »
Nogon som vet vilket fartyg/farjan Dragør har kontakt med?

Marre

  • 842
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #19 skrivet: 11 juli 2016, 18:33 »
Idag kom beskedet att det inte blir någon Dragörfärja i sommar.
Man har inte fått fatt i någon tillräckligt stor båt som är lämplig för linjen nu under högsäsongen.
Man planerar dock vidare för trafik nästa år.
/ Marre

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #20 skrivet: 12 juli 2016, 11:22 »
Idag kom beskedet att det inte blir någon Dragörfärja i sommar.
Man har inte fått fatt i någon tillräckligt stor båt som är lämplig för linjen nu under högsäsongen.
Man planerar dock vidare för trafik nästa år.
/ Marre
Tyvärr inte förvånande.../Ulf

kapstans

  • 11 803
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #21 skrivet: 15 mars 2017, 18:24 »
Det ser ut att bli en sommarlinje nu i alla fall. Kommunstyrelsen i Dragör har gett klartecken till en tre månaders försökstrafik under sommaren till Limhamn. Det blir trafik med färjan "Elephanten" som bara har kapacitet på 36 pax plus cyklar. Överfarten tar en timme. Färjan är en fd trålare. Så i år under juni, juli och augusti blir det tre t/r dagligen Limhamn-Dragör.

https://maritimedanmark.dk/?Id=34154
Fredrik Ahlman

kapstans

  • 11 803
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #22 skrivet: 15 mars 2017, 18:49 »
Vidare har initiativtagaren till projektet med cykelfärjan Rikke V. Stoltz redan belönats med Dragörs Kommuns näringslivspris 2017 för sina insatser som ledde fram till färjeetableringen. Priset är på 10.000 DKK ur borgmästarens hand. Rikke är en shippingkvinna med ett förflutet inom Maersk. Roligt med en kvinna bakom etableringen av vår nyaste utrikeslinje.

https://www.dragoer.dk/vores-kommune/nyt-fra-dragoer-kommune/nyheder/cykelfaerge-loeb-med-dragoers-ivaerksaetterpris/

Fredrik Ahlman

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #23 skrivet: 16 mars 2017, 04:05 »
Vidare har initiativtagaren till projektet med cykelfärjan Rikke V. Stoltz redan belönats med Dragörs Kommuns näringslivspris 2017 för sina insatser som ledde fram till färjeetableringen. Priset är på 10.000 DKK ur borgmästarens hand. Rikke är en shippingkvinna med ett förflutet inom Maersk. Roligt med en kvinna bakom etableringen av vår nyaste utrikeslinje.

https://www.dragoer.dk/vores-kommune/nyt-fra-dragoer-kommune/nyheder/cykelfaerge-loeb-med-dragoers-ivaerksaetterpris/


En nygammal utrikeslinje får man ju säga. Även om den inte återuppstår som bilfärjelinje, utan bara för fotgängare och cyklister.

Färjan "Elephanten" var intressant. Jag antar att det inte går att få ombord en enda bil på denna. Den verkar för liten. Men för det hänvisas man ju givetvis till att ta bron. Men det skulle vara intressant att få veta Elephantens förflutna. Vilket år är denna byggd? Vilket varv har byggt fartyget? Var har denna funnits innan det blev så här?

Finns det möjligheter att få reda på detta?
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)

Stefan S

  • 10 722
"Is this the right room for an argument?"

Marre

  • 842
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #25 skrivet: 16 mars 2017, 08:40 »
Sen när blev en gammal fiskebåt klassad som färja?
Tyvärr tror jag inte det är denna typ av båt som står på vår önskelista.
Antingen sitter man ute bland cyklarna och riskerat bli översköljd av blöjorna eller under däck som i en bunker.
Tyvärr, som limhamnsbo tror jag inte på detta.
/ Marre


kapstans

  • 11 803
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #26 skrivet: 16 mars 2017, 12:02 »
Det är inte storleken på fartyget som har någon betydelse, det som har betydelse är att man etablerar en linje. Detta är en försöksverksamhet och finns intresset kommer det säkert ett större fartyg på linjen längre fram. Cykelfärja ligger kanske i tiden. Låter som en rätt så charmig båt som är föremål för försöket. Faller det väl ut kan man nog tänka sig någon framtida båt likt någon sundsbuss eller liknande.
Fredrik Ahlman

AVR4000

  • 1 065
    • http://www.youtube.com/user/AVR4000
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #27 skrivet: 16 mars 2017, 12:28 »
Roligt att få igång linjen, dock vågar jag påstå att fiskebåt är nytt i den reguljära Öresundstrafiken om vi undantar epoken Confident Råå-Bäckviken.;)

Idealet är onekligen en Sundsbuss. Liten, komfortabel och ekonomisk i drift. Perfekt för passagerarlinjer som denna.


båtas

  • 1 063
SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #28 skrivet: 16 mars 2017, 12:58 »
Jag tycker det låter lite hippieaktigt. Finns det många före detta hippies i Limhamn som vill åka fiskebåt och cykel till Köpenhamn?

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2017, 13:09 »
http://www.lisahoyrup.dk/jk/hvem-vil-k%C3%B8be-en-elefant/


Där står det att Elephanten gick mellan Bornholm och Christiansø. Men det står ingenting om vilket år båten är byggd och inte av vilket varv. Går det att få tag på dessa uppgifter?
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)