Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Limhamn-Dragör 2017

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kapstans

• 11 803
Limhamn-Dragör 2017
« skrivet: 22 maj 2016, 13:44 »
Dragörs kommun har framskridna planer på att sätta upp en färjelinje mellan Limhamn och Dragör igen. Denna gången blir det en cykelfärja. Man vill ha gående och cyklister över sundet. Man ser ett turistiskt värde med en färja mellan orterna. Trafik maj-september. Läs saken här

http://lokaltidningen.se/ta-cykeln-fran-limhamn-till-dragor-/20160521/artikler/160529931
Fredrik Ahlman

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2016, 17:46 »
Låter som en riktig bra grej. Samma problem finns vid Storebæltsbron.

kapstans

• 11 803
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2016, 18:51 »
Varje sjöfartssatsning är av godo på något vis. Bara det finns ett underlag av tillräcklig volym. Gång och cykeltrafikanter kan ju inte nyttja något fält på bron därtill skulle väl de 16 km vara lite väl långt över. Då man tittat på maj-september så finns ju också tillresta turister. Det kan nog fungera.
« Senast ändrad: 22 maj 2016, 19:03 av kapstans »
Fredrik Ahlman

Marre

• 842
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2016, 21:01 »
Så nu är det nytt ljud i skällan. På de gamla färjornas tid var det borgmästaren som bara såg problem med trafiken till och från dem, den trafik som var förutsättningen för att få ekonomi i den typen av färjor. Det gick ju till och med så långt att det fanns långtgående planer på att lägga ner linjen, speciellt när man körde Malmö-Tuborg.
Men frågan är om planerna är realistiska annat än möjligen under sommaren.
/ Marre

kapstans

• 11 803
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2016, 22:09 »
När uppgifterna kommer från kommunen så är det ju mer intressant än när "Reginaline" nyser ;)

Men visst väcker detta en rad frågor. Man skulle gärna veta lite mer om projektet och det är kanske inte osannolikt att Sjöfartstidningen eller Maritime Danmark förser oss med mer.

Man undrar ju lite vilken äldre färja man syftar på, är det en fd Sundsbuss eller någon än äldre DSB-förmåga? Den skall ju ha cykelkapacitet så lite lastförmåga måste ju finnas.

När man säger att man har OK på ekonomisk finansiering då har det nog nått rätt långt vilket då gör det intressant att se vilka som står bakom.

Likväl hur är kommunen engagerad här då man verkar ha varit initiativtagare, vilken är deras roll? Skall de äga fartyg och ta in operatör eller kommer man att backa projektet ekonomiskt osv. Man kommenterar ju dock att privata intressen skall driva det, men hur ser upplägget ut?

Finns det svenska intressen med?

Som sagt det väcker lite intresse.
Fredrik Ahlman

« Svar #5 skrivet: 23 maj 2016, 16:20 »
Ett mycket intressant förslag! Man tänker sig tydligen att trafiken skulle pågå mellan maj och september och det är då som det finns underlag. På vintern tror jag efterfrågan är dålig.

Jag tror det är vettigt att man går in för just gående och cyklister. Biltrafiken är verkligen förlorad. Det är nog svårt att konkurrera med Öresundsbron. Men bron saknar ju cykelväg, och detta skulle faktiskt kunna bli "cykelvägen" över Öresund.

Att det kommer väldigt lite svenska till Dragør idag är inte alls konstigt. Åker man tåg är det besvärligt att ta sig dit, för då får man stiga av någonstans på lämpligt ställe och byta till buss. Jag har inte provat, men troligen är det krångligt. Kommer man med bil så måste man svänga av i Tårnby och sedan åka ner mot sydost. Om man väl kör på motorvägen från Malmö och är på väg mot Köpenhamn eller kanske ska ännu längre ligger det inte precis lämpligt på vägen att svänga av mot Dragør. Man måste verkligen ha ett ärende dit för att vara motiverad att svänga av på den delen. Så svenska bilister har man helt klart förlorat.

Men en cykelfärja tror jag är väldigt vettigt och kan nog bli en väldigt trevlig sak. Jag tror inte att denna får folk att välja detta istället för bron. Däremot tror jag att detta får en ny grupp människor att ta sig över Öresund. En grupp människor som annars hade hållit sig på den svenska sidan, men som tack vare detta bestämmer sig för en tur över Öresund till Danmark :)
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)

kapstans

• 11 803
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2016, 22:09 »
De kommer köra några provturer med inhyrd färja 28-31 juli i år i samband med festival i Limhamn för att till nästa år köra riktig trafik. Sydsvenskan hängde på artikeln. Så ni som rör er i Malmöregionen se till att vara där då! Kul att någon tidning hängde på...med svenskt perspektiv.

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-23/dragorfarjan-kan-ga-pa-nytt
Fredrik Ahlman

« Svar #7 skrivet: 24 maj 2016, 03:45 »
De kommer köra några provturer med inhyrd färja 28-31 juli i år i samband med festival i Limhamn för att till nästa år köra riktig trafik. Sydsvenskan hängde på artikeln. Så ni som rör er i Malmöregionen se till att vara där då! Kul att någon tidning hängde på...med svenskt perspektiv.

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-23/dragorfarjan-kan-ga-pa-nytt

Vad för färja hyr man in? Någon som vet?

Sedan nämns det i artikeln att Dragør kommun erbjuds en äldre färja. Är det samma färja som man kommer hyra in som menas? Eller är det två olika?

Jag tror i alla fall att det är bra att man provar lite försiktigt redan i sommar för att se hur det går. Om det går bra så finns det ju underlag att fortsätta. Men blir det fiasko, ja då vet man det så slipper man kasta pengarna i sjön.
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)

kapstans

• 11 803
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2016, 08:52 »
Har tyvärr ingen aning om vilken färja kommunen talar om och om det är den man avser köra med eller om man hyr in färja från exempelvis Ventrafiken för specifika eventet/provturerna.

Trafikanalys har rapport över cykelanvändandet i Sverige och med all sannolikhet finns motsvarande statistiskt underlag i Danmark. I Sverige minskar det generellt men någon ökning i städerna. Samtidigt ökar MC/moped i Sverige. Minskningen i Sverige är störst bland unga vuxna. I storstäder är dock tvåhjulingar oslagbara i fråga om framkomlighet. Kortturerna på cykel minskar medan långturer ökar.

Man kan kanske dra paralleller med en sådan här verksamhet och Sundsbussarna som faktiskt överlever trots att det större alternativet finns. Litenheten säljer. Turandet har fått lite nytändning. Det finns säkert dem som kan mer om detta här inne.

Just att bron inte har någon gång/cykelbana talar ju för att det kan finnas behov att fylla.

Samtidigt kan många relatera till den historiska trafiken, därmed också någon form av nostalgiargument i botten.
Vi har säkert inte hört det sista om det här.
Fredrik Ahlman

Marre

• 842
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2016, 11:42 »
En trafik med en utflyktsbåt sommartid och kanske helger under för- och eftersäsong kan man kanske få att gå runt, men jag tror dock inte på någon större efterfrågan för cyklister, åtminstone från svensk sida. Man tar båten till Dragör och strosar runt i gränderna där, shoppar något prisvärt och sitter en stund på en servering. Kullerstensgränderna i Dragör är inget man tar sig fram med cykel i och i övrigt finns huvudvägen till Köpenhamn, visserligen med cykelbana, ca 15 km till centrum, lite för långt för "normalcyklisten", tror jag, som själv cyklat delar av sträckan.
/ Marre

kapstans

• 11 803
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2016, 00:33 »
Sydsvenskan har med ett video-reportage från Dragör om saken;

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-24/tv-darfor-vill-dragor-ha-limhamnsfarjan-tillbaka
Fredrik Ahlman

« Svar #11 skrivet: 27 maj 2016, 11:05 »
Apropå Limhamn-Dragör kan man väl se en klar parallell till Kalmar-Färjestaden och cykelfärjan Dessi. I Kalmarfallet gäller att Ölandsbron är stängd sommartid för cyklister och Trafikverket därmed är med och finansierar trafiken med Dessi. Motsatt borde väl gälla för Limhamn-Dragör dvs att Öresundsbron är med och finansierar då bron är stängd för cyklister.

JayC

• 186
« Svar #12 skrivet: 27 maj 2016, 11:11 »
Apropå Limhamn-Dragör kan man väl se en klar parallell till Kalmar-Färjestaden och cykelfärjan Dessi. I Kalmarfallet gäller att Ölandsbron är stängd sommartid för cyklister och Trafikverket därmed är med och finansierar trafiken med Dessi. Motsatt borde väl gälla för Limhamn-Dragör dvs att Öresundsbron är med och finansierar då bron är stängd för cyklister.

Öresundstågen tar med cyklar.
http://www.oresundstag.se/information/cykel/

kapstans

• 11 803
« Svar #13 skrivet: 27 maj 2016, 11:13 »
Ja det var en intressant tanke faktiskt och bra parallell. "I mån av plats" finns utrymme för cykel på tåget så därmed borde man nog se det som att intresset inte är uppfyllt. Nu är detta iofs utrikes men man ser ju det hela som en egen region. Jag tycker det är kul att Dragörs Kommun är så drivande i saken. Sen finns det säkert en hel del som kommer utan cykel och förlitar sig på apostlahästarna.
Fredrik Ahlman

« Svar #14 skrivet: 30 maj 2016, 03:25 »
Jag tycker också att jämförelsen med Ölandsbron är bra. En cykelfärja mellan Limhamn och Dragør blir så att säga som en gång- och cykelväg över Öresund och en sådan saknas idag, trots tågen.

Jag tror dessutom att detta kan locka några att utöka sin cykelsemester även på andra sidan sundet, detta gäller alltså både svenskar och danskar. Svenskar som annars hade tänkt sig cykla runt Skåne kanske tar sig en tur över till Danmark och cyklar lite där. Även danskar som annars tänkt sig en cykelsemester runt Själland eller Amager kanske här tar sig över ett tag på den svenska sidan.

Så jag tror att detta kan bli riktigt bra.

« Svar #15 skrivet: 26 juni 2016, 12:06 »
Arrangøren håber på at kunne sejle prøvesejlads, under årets havnefestival.
http://lokaltidningen.se/arrangor-ger-sig-inte-om-limhamn-dragorfarjan-/20160623/artikler/160629804/1465

kapstans

• 11 803
« Svar #17 skrivet: 26 juni 2016, 12:34 »
Ja detta är en helt underbar idé, att man identifierar ett dolt behov och en möjlig nisch. Därtill roligt att se sådant intresse på båda sidorna. Måtte provturerna gå i lås och att de får de dispenser som krävs. Detta är sjöfartsutveckling i lite mindre skala men jag tror samtidigt att det finns en tillväxtpotential i liten sjöfart, rätt utnyttjad. Underbart.
Fredrik Ahlman

« Svar #18 skrivet: 28 juni 2016, 00:26 »
Nogon som vet vilket fartyg/farjan Dragør har kontakt med?

Marre

• 842
« Svar #19 skrivet: 11 juli 2016, 18:33 »
Idag kom beskedet att det inte blir någon Dragörfärja i sommar.
Man har inte fått fatt i någon tillräckligt stor båt som är lämplig för linjen nu under högsäsongen.
Man planerar dock vidare för trafik nästa år.
/ Marre

« Svar #20 skrivet: 12 juli 2016, 11:22 »
Idag kom beskedet att det inte blir någon Dragörfärja i sommar.
Man har inte fått fatt i någon tillräckligt stor båt som är lämplig för linjen nu under högsäsongen.
Man planerar dock vidare för trafik nästa år.
/ Marre
Tyvärr inte förvånande.../Ulf

kapstans

• 11 803
« Svar #21 skrivet: 15 mars 2017, 18:24 »
Det ser ut att bli en sommarlinje nu i alla fall. Kommunstyrelsen i Dragör har gett klartecken till en tre månaders försökstrafik under sommaren till Limhamn. Det blir trafik med färjan "Elephanten" som bara har kapacitet på 36 pax plus cyklar. Överfarten tar en timme. Färjan är en fd trålare. Så i år under juni, juli och augusti blir det tre t/r dagligen Limhamn-Dragör.

https://maritimedanmark.dk/?Id=34154
Fredrik Ahlman

kapstans

• 11 803
« Svar #22 skrivet: 15 mars 2017, 18:49 »
Vidare har initiativtagaren till projektet med cykelfärjan Rikke V. Stoltz redan belönats med Dragörs Kommuns näringslivspris 2017 för sina insatser som ledde fram till färjeetableringen. Priset är på 10.000 DKK ur borgmästarens hand. Rikke är en shippingkvinna med ett förflutet inom Maersk. Roligt med en kvinna bakom etableringen av vår nyaste utrikeslinje.

https://www.dragoer.dk/vores-kommune/nyt-fra-dragoer-kommune/nyheder/cykelfaerge-loeb-med-dragoers-ivaerksaetterpris/

Fredrik Ahlman

« Svar #23 skrivet: 16 mars 2017, 04:05 »
Vidare har initiativtagaren till projektet med cykelfärjan Rikke V. Stoltz redan belönats med Dragörs Kommuns näringslivspris 2017 för sina insatser som ledde fram till färjeetableringen. Priset är på 10.000 DKK ur borgmästarens hand. Rikke är en shippingkvinna med ett förflutet inom Maersk. Roligt med en kvinna bakom etableringen av vår nyaste utrikeslinje.

https://www.dragoer.dk/vores-kommune/nyt-fra-dragoer-kommune/nyheder/cykelfaerge-loeb-med-dragoers-ivaerksaetterpris/

En nygammal utrikeslinje får man ju säga. Även om den inte återuppstår som bilfärjelinje, utan bara för fotgängare och cyklister.

Färjan "Elephanten" var intressant. Jag antar att det inte går att få ombord en enda bil på denna. Den verkar för liten. Men för det hänvisas man ju givetvis till att ta bron. Men det skulle vara intressant att få veta Elephantens förflutna. Vilket år är denna byggd? Vilket varv har byggt fartyget? Var har denna funnits innan det blev så här?

Finns det möjligheter att få reda på detta?

Stefan S

• 10 722
"Is this the right room for an argument?"

Marre

• 842
« Svar #25 skrivet: 16 mars 2017, 08:40 »
Sen när blev en gammal fiskebåt klassad som färja?
Tyvärr tror jag inte det är denna typ av båt som står på vår önskelista.
Antingen sitter man ute bland cyklarna och riskerat bli översköljd av blöjorna eller under däck som i en bunker.
Tyvärr, som limhamnsbo tror jag inte på detta.
/ Marre

kapstans

• 11 803
« Svar #26 skrivet: 16 mars 2017, 12:02 »
Det är inte storleken på fartyget som har någon betydelse, det som har betydelse är att man etablerar en linje. Detta är en försöksverksamhet och finns intresset kommer det säkert ett större fartyg på linjen längre fram. Cykelfärja ligger kanske i tiden. Låter som en rätt så charmig båt som är föremål för försöket. Faller det väl ut kan man nog tänka sig någon framtida båt likt någon sundsbuss eller liknande.
Fredrik Ahlman

AVR4000

• 1 065
    • http://www.youtube.com/user/AVR4000
« Svar #27 skrivet: 16 mars 2017, 12:28 »
Roligt att få igång linjen, dock vågar jag påstå att fiskebåt är nytt i den reguljära Öresundstrafiken om vi undantar epoken Confident Råå-Bäckviken.;)

Idealet är onekligen en Sundsbuss. Liten, komfortabel och ekonomisk i drift. Perfekt för passagerarlinjer som denna.

båtas

• 1 063
« Svar #28 skrivet: 16 mars 2017, 12:58 »
Jag tycker det låter lite hippieaktigt. Finns det många före detta hippies i Limhamn som vill åka fiskebåt och cykel till Köpenhamn?

« Svar #29 skrivet: 16 mars 2017, 13:09 »
http://www.lisahoyrup.dk/jk/hvem-vil-k%C3%B8be-en-elefant/

Där står det att Elephanten gick mellan Bornholm och Christiansø. Men det står ingenting om vilket år båten är byggd och inte av vilket varv. Går det att få tag på dessa uppgifter?

kapstans

• 11 803
« Svar #30 skrivet: 16 mars 2017, 13:19 »
Här är dokumentationen från försäljningen 2012. Hur mycket hon är ombyggd idag vet jag ej. Men det är klart att hon fått anpassas efter regelverket. Statsfartyg har ju ofta egen "klassning".

https://www.retrade.eu/en/aitem/146156/Royal_Danish_Navy_vessel_%22Elephanten%22___Fl%C3%A5de_fart%C3%B8j_Elephanten
« Senast ändrad: 16 mars 2017, 13:22 av kapstans »
Fredrik Ahlman

ippi

« Svar #31 skrivet: 16 mars 2017, 13:39 »
Gång och cykelväg över Öresund? Fungerar inte tåget som en ypperlig sådan redan?

Risberg

• 1 452
« Svar #32 skrivet: 16 mars 2017, 13:52 »
Gång och cykelväg över Öresund? Fungerar inte tåget som en ypperlig sådan redan?
Jovisst! Och hvarför köra färjor mellan Kapellskär och Nådendal när det går färjor mellan Stockholm och Åbo?! ::)
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

« Svar #33 skrivet: 16 mars 2017, 13:53 »
Här är dokumentationen från försäljningen 2012. Hur mycket hon är ombyggd idag vet jag ej. Men det är klart att hon fått anpassas efter regelverket. Statsfartyg har ju ofta egen "klassning".

https://www.retrade.eu/en/aitem/146156/Royal_Danish_Navy_vessel_%22Elephanten%22___Fl%C3%A5de_fart%C3%B8j_Elephanten

Det var intressant! Byggd 1940 av Brd. Nipper i Skagen. Kunde inte tro att man valde något som var så gammalt som från 1940. Den har ju upplevt andra världskriget och allt.

Motorn är tydligen från Scania. Men denna verkar vara betydligt yngre än fartyget, så detta är naturligtvis utbytt någon gång.

Vad jag funderar över när jag ser bilderna är om det finns möjlighet för passagerarna att ta sig inomhus om det skulle ösregna under färd? Om de kan komma under tak någonstans? Och en annan sak som jag undrar är om det finns toalett tillgänglig för passagerarna?

Risberg

• 1 452
« Svar #34 skrivet: 16 mars 2017, 13:57 »
Och en annan sak som jag undrar är om det finns toalett tillgänglig för passagerarna?
Har den gått på Bornholm - Christiansø gör det nog det.
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

kapstans

• 11 803
« Svar #35 skrivet: 16 mars 2017, 14:00 »
Ja helt klart i den versionen den visas på bilderna är den anpassad för statstjänst. När den klassas in som passagerarfartyg så finns wc och passagerarutrymmen. Troligt är väl också någon form av ombordförsäljning café/kiosk eftersom man har ju en timme på sig att få passagerarna att spendera lite pengar ombord.

Det skulle vara intressant att höra lite mer om projektet från den svenska delen, Limhamn också. Vem vet kanske Sjöfartstidningen undersöker detta?
Fredrik Ahlman

Risberg

• 1 452
« Svar #36 skrivet: 16 mars 2017, 14:05 »
Jovisst! Och hvarför köra färjor mellan Kapellskär och Nådendal när det går färjor mellan Stockholm och Åbo?! ::)
Malmö-Limhamns Järnväg är för övrigt nerlagd.
Fraktfartyg

kapstans

• 11 803
« Svar #37 skrivet: 16 mars 2017, 14:12 »
Det finns ju ingen cykelväg över Öresundsbron och det är ju heller ej tillåtet att cykla på en motorväg så bron går bort som alternativ. På Öresundståget kan du köpa cykelbiljett "i mån av plats" för tvåhjulig normalcykel, vilket också utgör en begränsning. Därmed under turistsäsong kanske båten fyller en funktion. Att det finns en primär målgrupp.
Fredrik Ahlman

Kevpa92

• Båtis. (Kevpa)
  • 150
  • Tjenare! Jag är 14 år och älskar båtar i allmänhet
« Svar #38 skrivet: 16 mars 2017, 18:22 »

Det är väl som att jämföra äpplen och päron? Sthlm - Åbo drivs av kryssingfartyg. Kappelskär - nådendal drivs av fraktfartyg :)
« Senast ändrad: 16 mars 2017, 18:27 av Kim Viktor »
Kommande kryssningar:
1. silja symphony 2017/04/08
2. Birka stockholm 2017--/--
3. Baltic queen 2017--/--

Länk till min fartygs kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ?&ab_channel=Kevpa
Prenumerera så missar ni inget nytt ;)

kapstans

• 11 803
« Svar #39 skrivet: 16 mars 2017, 18:45 »
Förra året var det ju tänkt att man skulle prova trafik under hamnfestivaldagarna i Limhamn men då var det ju gränskontrollen som satte stopp för detta. Det kändes ju lite snöpligt samtidigt som det kanske var lite kort förberedelsetid man haft på sig. Till i år har man säkert löst den detaljen,-utgår jag ifrån.
Fredrik Ahlman

Risberg

• 1 452
« Svar #40 skrivet: 17 mars 2017, 07:40 »

Det är väl som att jämföra äpplen och päron? Sthlm - Åbo drivs av kryssingfartyg. Kappelskär - nådendal drivs av fraktfartyg :)
Just precis! Precis som att det är som att jämföra äpplen och päron när man jämför en båt som tar cyklar från Limhamn till Dragør med att cykla till Hyllie, så ta cykeln om bord på tåget (i mån av plats) och så cykla från Kastrup till Dragør. ::)
Fraktfartyg

AVR4000

• 1 065
    • http://www.youtube.com/user/AVR4000
« Svar #41 skrivet: 17 mars 2017, 11:58 »
Det måste också påpekas att redan före bron var Dragör ett annat resmål än Köpenhamn - d.v.s det gick utmärkt bra att driva färjetrafik dit trots att Malmö-Köpenhamn var en tättrafikerad linje med flera rederier. Då syftar jag inte bara på bilsegmentet utan rent generellt.

Så argumentet "man kan ta cykeln på tåget" fungerar inte riktigt, det är som att säga "varför åka till Dragör när man kan ta Flygbåten till Köpenhamn?"

En anledning till att åka till Dragör istället för Köpenhamn är att det är trevligt och helt annan miljö än storstaden. En fungerande färjelinje trafikerad med Sundsbussar (vilket får betraktas som den optimala fartygstypen för linjen då de dels är ytterst ekonomiska att driva, dels har behändig storlek och samtidigt kan erbjuda café med smørrebrød och ett litet snabbköp) skulle absolut vara bärkraftig och en liten terminal kunna anordnas på båda sidor.

Bron "ersätter" inte detta koncept.

Jag vågar nog även påstå att om Limhamn haft sin egen administration hade sådan trafik troligen kommit till stånd tidigare och då i samarbete med Dragör och någon existerande redare.

Risberg

• 1 452
« Svar #42 skrivet: 17 mars 2017, 12:45 »
Det måste också påpekas att redan före bron var Dragör ett annat resmål än Köpenhamn - d.v.s det gick utmärkt bra att driva färjetrafik dit trots att Malmö-Köpenhamn var en tättrafikerad linje med flera rederier. Då syftar jag inte bara på bilsegmentet utan rent generellt.
Ja, för bilsegmentet fanns ju i stort sett inte på København-Malmö. Visserligen kunde man köra in och ut av några sidoluckor på ABSALON, GRIPEN, ÖRESUND och ØRNEN, men bilfärjor var det inte. Och så flyttades Landskrona-Tuborg-leden en kort period till Malmö-Tuborg, men det varade inte länge.

Så argumentet "man kan ta cykeln på tåget" fungerar inte riktigt, det är som att säga "varför åka till Dragör när man kan ta Flygbåten till Köpenhamn?"
Som man ju heller inte kan längre.
En anledning till att åka till Dragör istället för Köpenhamn är att det är trevligt och helt annan miljö än storstaden. En fungerande färjelinje trafikerad med Sundsbussar (vilket får betraktas som den optimala fartygstypen för linjen då de dels är ytterst ekonomiska att driva, dels har behändig storlek och samtidigt kan erbjuda café med smørrebrød och ett litet snabbköp) skulle absolut vara bärkraftig och en liten terminal kunna anordnas på båda sidor.

Bron "ersätter" inte detta koncept.

Jag vågar nog även påstå att om Limhamn haft sin egen administration hade sådan trafik troligen kommit till stånd tidigare och då i samarbete med Dragör och någon existerande redare.
Annars håller jag helt med Dig! ;)
Fraktfartyg

kapstans

• 11 803
« Svar #43 skrivet: 17 mars 2017, 20:10 »
Det skall bli intressant att se hur det går. Man funderar ju på om det finns nog intresse i båda färdriktningarna dvs både från svenskar och danskar för linjen.
Fredrik Ahlman

« Svar #44 skrivet: 18 mars 2017, 01:39 »
Jag fick lite funderingar kring Limhamn-Dragör eller Dragør på danska.

Vilket år öppnades denna färjeled? Och när blev den bilfärjeled? Var den kanske det från början?

Under en tid gick ju E20 där, men den har inte alls alltid varit Europaväg. Det verkar snarare ha blivit Europaväg över Limhamn-Dragör genom att vissa tycks ha drivit frågan hårt att till varje pris få en ny Europaväg i Sverige. Vägen mellan Malmö, Lund, Kristianstad, Karlskrona. Kalmar och Norrköping hette bara riksväg 15 före 1980. Och längs med Limhamn-Dragör var det inget vägnummer alls. Jag tvivlar på att de gator som man körde på under den tiden i Limhamn och i Dragör heller hade vägnummer på den tiden.

Det var 1980 som någon kom på att förlänga danska Europavägen E66 till Sverige och ta över sträckan från riksväg 15. Och att de då satte tvingades dra E66 även på gatorna i Dragör och i Limhamn för att "tvinga ihop" den danska och den då nya svenska E66 med varandra.

I början på 1990-talet omstrukturerades Europavägarna. Delar av svenska E66 blev E22 medan delen bland annat som gick Limhamn-Dragör blev E20. Sedan har E20 flyttats till Öresundsbron när den öppnades.

Men E20 var bruten under några månader. Limhamn-Dragör stängdes 31 oktober 1999 och Öresundsbron öppnades 1 juli 2000. Så under några månades fick alla som skulle mellan Skåne och Danmark med bil tvingas ta sig upp till Helsingborg för att ta sig över därifrån, innan bron öppnades.

Men göre 1980 var det bara Europaväg över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör.

Men som sagt var, när öppnades Limhamn-Dragör?

Stefan S

• 10 722
« Svar #45 skrivet: 18 mars 2017, 09:35 »
I Christer Janssons bok, Malmö och dess färjor finn ett helt kapitel om just Limhamn-Dragör linjen. Startade 1933 med ångfartyget Alexandra som året därå byttes ut mot den fd postbåten Dragör som kunde ta 5 bilar. Trafiken upphörde under kriget och startade på nytt 1960 med nybyggda bilfärjor.

http://www.faktaomfartyg.se/dragor_1960.htm

Risberg

• 1 452
« Svar #46 skrivet: 18 mars 2017, 17:24 »
Jag fick lite funderingar kring Limhamn-Dragör eller Dragør på danska.

Vilket år öppnades denna färjeled? Och när blev den bilfärjeled? Var den kanske det från början?

Under en tid gick ju E20 där, men den har inte alls alltid varit Europaväg. Det verkar snarare ha blivit Europaväg över Limhamn-Dragör genom att vissa tycks ha drivit frågan hårt att till varje pris få en ny Europaväg i Sverige. Vägen mellan Malmö, Lund, Kristianstad, Karlskrona. Kalmar och Norrköping hette bara riksväg 15 före 1980. Och längs med Limhamn-Dragör var det inget vägnummer alls. Jag tvivlar på att de gator som man körde på under den tiden i Limhamn och i Dragör heller hade vägnummer på den tiden.

Det var 1980 som någon kom på att förlänga danska Europavägen E66 till Sverige och ta över sträckan från riksväg 15. Och att de då satte tvingades dra E66 även på gatorna i Dragör och i Limhamn för att "tvinga ihop" den danska och den då nya svenska E66 med varandra.

I början på 1990-talet omstrukturerades Europavägarna. Delar av svenska E66 blev E22 medan delen bland annat som gick Limhamn-Dragör blev E20. Sedan har E20 flyttats till Öresundsbron när den öppnades.

Men E20 var bruten under några månader. Limhamn-Dragör stängdes 31 oktober 1999 och Öresundsbron öppnades 1 juli 2000. Så under några månades fick alla som skulle mellan Skåne och Danmark med bil tvingas ta sig upp till Helsingborg för att ta sig över därifrån, innan bron öppnades.

Men göre 1980 var det bara Europaväg över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör.

Men som sagt var, när öppnades Limhamn-Dragör?
Som inlägget ovanför nämner så (ny)invigdes den 1960 med de pyttesmå färjorna LIMHAMN och DRAGØR. Sen kom DROGDEN och SALTHOLM, så HAMLET och OFELIA och tll slut SCANIA. Leden lades ner høsten 1999. (Jag åkte ganska ofta med LIMHAMN och DRAGØR som barn. 1991 åkte jag med SALTHOLM som MGARR mellan Cirkewwar och Victoria (Malta-Gozo) - skyltar på danska och svenska fanns kvar).

Intressant att Du frågar om den var bilfärjeled från början. Ja, den var det, men någonstans menar jag att ha läst eller hört om att det var planer om att ersätta tågfärjeldeden København-Malmö med just Dragør-Limhamn. Det hade ju emellertid krävt en hel del järnvägsbyggande på båda sidor.

Öresundstrafiken var efter andra världskriget en samarbetstrafik mellan DSB och SJ, med delade utgifter och inkomster. Inblandad i denna samarbetstrafik var också dotterbolagen Dampskibsselskabet Øresund och Svenska Rederi-ab Öresund.

Tågfärjeleden Helsingør-Heldsingborg bestod uteslutande, innan Scandlines bildades, av DSB-färjor. Bärplansbåtarna mellan Nyhavn och Malmö var hälften danska (DSØ) och hälften svenska (SRÖ), så också "De stora båtarna" mellan Havnegade och Malmö ABSALON, GRIPEN, ÖRESUND och ØRNEN. På tågfärjeleden Frihavnen-Malmö var MALMÖHUS fast färja efter 1945, med Trelleborgsångfärjorna och en rad Storebæltsfärjor som reservfärjor.

Dragør-Limhamn-färjorna tillhörde alla SRÖ.
Fraktfartyg

Marre

• 842
« Svar #47 skrivet: 18 mars 2017, 19:10 »
Citera
de pyttesmå färjorna LIMHAMN och DRAGØR

Så pyttesmå var de väl ändå inte. De kunde ta ombord 35 personbilar, alternativt ett antal lastbilar och några hundra passagerare.
Den båt som finns i planerna för 2017 kan ta 37 passagerare!

Citera
men någonstans menar jag att ha läst eller hört om att det var planer om att ersätta tågfärjeldeden København-Malmö med just Dragør-Limhamn.

Skulle vara intressant att veta var de uppgifterna kommer från. I alla fall inget som varit på tal efter färjetrafiken inleddes 1960. Logistiskt känns det otänkbart. Bangården i Malmö fanns i centrum, i anslutning till Malmöhus läge. Spåren i Limhamn var reserverade för cementfabriken och ägdes säkert av den också. Fanns det några järnvägsspår överhuvudtaget på Amager, mer än möjligen pendelspår från Huvudbangården till Kastrup flygplats?

Vill komplettera din skeppslista med den största färjan av dem alla, Felix, som kom -96 och seglade parallellt med Scania till slutet. Dessutom har åtminstone ytterligare en färja periodvis gått på linjen som ersättningsfärja, nämligen Dana Scarlett.

För er som har vägarna förbi så pågår en utställning på Limhamns museum om just färjetrafiken Limhamn-Dragör. Öppet några timmar på helgerna och om jag minns rätt fram till i maj.

/ Marre

kehinde

• 1 472
« Svar #48 skrivet: 18 mars 2017, 20:48 »
Det finns faktiskt de som tycker, att en färja med en längd av drygt 200 meter och som tar 800 bilar, är en pytteliten färja. Förresten tar nämnda färja dessutom nästan 3000 passagerare också.
Så ta inte det där med pytteliten färja alltför allvarligt Marre.

Marre

• 842
« Svar #49 skrivet: 19 mars 2017, 12:27 »
Så rätt så rätt. Det beror förstås vad man jämför med.

På just Limhamn-Dragör har man haft svårt med vad som är stort och smått.
När Drogden och Saltholm kom markerade man deras avgångar i turlistad med en asterisk med förklaringen stor färja.
Dessa färjor hade plats för 7 personbilar och ett hundratal passagerare mer än Limhamn och Dragör. Det var stort.
Några år senare kom Hamlet och Ofelia. De turer som då var markerade med stor färja var samtliga, utom de som gick med Drogden och Saltholm.

/ Marre

Risberg

• 1 452
« Svar #50 skrivet: 20 mars 2017, 08:07 »
Citera
de pyttesmå färjorna LIMHAMN och DRAGØR

Så pyttesmå var de väl ändå inte. De kunde ta ombord 35 personbilar, alternativt ett antal lastbilar och några hundra passagerare.
Den båt som finns i planerna för 2017 kan ta 37 passagerare!

Citera
men någonstans menar jag att ha läst eller hört om att det var planer om att ersätta tågfärjeldeden København-Malmö med just Dragør-Limhamn.

Skulle vara intressant att veta var de uppgifterna kommer från. I alla fall inget som varit på tal efter färjetrafiken inleddes 1960. Logistiskt känns det otänkbart. Bangården i Malmö fanns i centrum, i anslutning till Malmöhus läge. Spåren i Limhamn var reserverade för cementfabriken och ägdes säkert av den också. Fanns det några järnvägsspår överhuvudtaget på Amager, mer än möjligen pendelspår från Huvudbangården till Kastrup flygplats?

Vill komplettera din skeppslista med den största färjan av dem alla, Felix, som kom -96 och seglade parallellt med Scania till slutet. Dessutom har åtminstone ytterligare en färja periodvis gått på linjen som ersättningsfärja, nämligen Dana Scarlett.

För er som har vägarna förbi så pågår en utställning på Limhamns museum om just färjetrafiken Limhamn-Dragör. Öppet några timmar på helgerna och om jag minns rätt fram till i maj.

/ Marre
Nej, planerna, eller det var väl inte det ens, utan övervägningarna om tågfärjeled var innan man till slut bestämde sig för att öppna den som bilfärjeled. Orsakerna till att iden (det går inte att skriva apostrof i detta forum) överhuvudtaget kom upp var nog den kortare överfartstiden över Öresund.

Amagerbanen fanns och gick til Dragør. Privatbana. Pendelspåren till Kastrup kom inte förrän 1998.
Fraktfartyg

« Svar #51 skrivet: 20 mars 2017, 19:55 »

Stefan S

• 10 722
« Svar #52 skrivet: 20 mars 2017, 21:33 »
En artikel med billede, af omtalte kutter.
http://www.tv2lorry.dk/artikel/tag-cyklen-til-sverige-cykelfaerge-i-dragoer-er-en-realitet

När jag läste om hennes historia upptäckte jag ett potentiellt problem....... ::)

kapstans

• 11 803
« Svar #53 skrivet: 20 mars 2017, 22:41 »
Vilket är problemet du tänker på kopplat till artikelns historik?
Fredrik Ahlman

kehinde

• 1 472
« Svar #54 skrivet: 21 mars 2017, 00:48 »

Nej, planerna, eller det var väl inte det ens, utan övervägningarna om tågfärjeled var innan man till slut bestämde sig för att öppna den som bilfärjeled. Orsakerna till att iden (det går inte att skriva apostrof i detta forum) överhuvudtaget kom upp var nog den kortare överfartstiden över Öresund.

Amagerbanen fanns och gick til Dragør. Privatbana. Pendelspåren till Kastrup kom inte förrän 1998.
Jag har alltid trott, att överväganden/övervägningar och planer är samma sak ???