Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Limhamn-Dragör 2017

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kapstans

• 11 803
Limhamn-Dragör 2017
« skrivet: 22 maj 2016, 13:44 »
Dragörs kommun har framskridna planer på att sätta upp en färjelinje mellan Limhamn och Dragör igen. Denna gången blir det en cykelfärja. Man vill ha gående och cyklister över sundet. Man ser ett turistiskt värde med en färja mellan orterna. Trafik maj-september. Läs saken här

http://lokaltidningen.se/ta-cykeln-fran-limhamn-till-dragor-/20160521/artikler/160529931
Fredrik Ahlman

SV: Limhamn-Dragör 2017
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2016, 17:46 »
Låter som en riktig bra grej. Samma problem finns vid Storebæltsbron.

kapstans

• 11 803
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2016, 18:51 »
Varje sjöfartssatsning är av godo på något vis. Bara det finns ett underlag av tillräcklig volym. Gång och cykeltrafikanter kan ju inte nyttja något fält på bron därtill skulle väl de 16 km vara lite väl långt över. Då man tittat på maj-september så finns ju också tillresta turister. Det kan nog fungera.
« Senast ändrad: 22 maj 2016, 19:03 av kapstans »
Fredrik Ahlman

Marre

• 842
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2016, 21:01 »
Så nu är det nytt ljud i skällan. På de gamla färjornas tid var det borgmästaren som bara såg problem med trafiken till och från dem, den trafik som var förutsättningen för att få ekonomi i den typen av färjor. Det gick ju till och med så långt att det fanns långtgående planer på att lägga ner linjen, speciellt när man körde Malmö-Tuborg.
Men frågan är om planerna är realistiska annat än möjligen under sommaren.
/ Marre

kapstans

• 11 803
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2016, 22:09 »
När uppgifterna kommer från kommunen så är det ju mer intressant än när "Reginaline" nyser ;)

Men visst väcker detta en rad frågor. Man skulle gärna veta lite mer om projektet och det är kanske inte osannolikt att Sjöfartstidningen eller Maritime Danmark förser oss med mer.

Man undrar ju lite vilken äldre färja man syftar på, är det en fd Sundsbuss eller någon än äldre DSB-förmåga? Den skall ju ha cykelkapacitet så lite lastförmåga måste ju finnas.

När man säger att man har OK på ekonomisk finansiering då har det nog nått rätt långt vilket då gör det intressant att se vilka som står bakom.

Likväl hur är kommunen engagerad här då man verkar ha varit initiativtagare, vilken är deras roll? Skall de äga fartyg och ta in operatör eller kommer man att backa projektet ekonomiskt osv. Man kommenterar ju dock att privata intressen skall driva det, men hur ser upplägget ut?

Finns det svenska intressen med?

Som sagt det väcker lite intresse.
Fredrik Ahlman

« Svar #5 skrivet: 23 maj 2016, 16:20 »
Ett mycket intressant förslag! Man tänker sig tydligen att trafiken skulle pågå mellan maj och september och det är då som det finns underlag. På vintern tror jag efterfrågan är dålig.

Jag tror det är vettigt att man går in för just gående och cyklister. Biltrafiken är verkligen förlorad. Det är nog svårt att konkurrera med Öresundsbron. Men bron saknar ju cykelväg, och detta skulle faktiskt kunna bli "cykelvägen" över Öresund.

Att det kommer väldigt lite svenska till Dragør idag är inte alls konstigt. Åker man tåg är det besvärligt att ta sig dit, för då får man stiga av någonstans på lämpligt ställe och byta till buss. Jag har inte provat, men troligen är det krångligt. Kommer man med bil så måste man svänga av i Tårnby och sedan åka ner mot sydost. Om man väl kör på motorvägen från Malmö och är på väg mot Köpenhamn eller kanske ska ännu längre ligger det inte precis lämpligt på vägen att svänga av mot Dragør. Man måste verkligen ha ett ärende dit för att vara motiverad att svänga av på den delen. Så svenska bilister har man helt klart förlorat.

Men en cykelfärja tror jag är väldigt vettigt och kan nog bli en väldigt trevlig sak. Jag tror inte att denna får folk att välja detta istället för bron. Däremot tror jag att detta får en ny grupp människor att ta sig över Öresund. En grupp människor som annars hade hållit sig på den svenska sidan, men som tack vare detta bestämmer sig för en tur över Öresund till Danmark :)
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)

kapstans

• 11 803
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2016, 22:09 »
De kommer köra några provturer med inhyrd färja 28-31 juli i år i samband med festival i Limhamn för att till nästa år köra riktig trafik. Sydsvenskan hängde på artikeln. Så ni som rör er i Malmöregionen se till att vara där då! Kul att någon tidning hängde på...med svenskt perspektiv.

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-23/dragorfarjan-kan-ga-pa-nytt
Fredrik Ahlman

« Svar #7 skrivet: 24 maj 2016, 03:45 »
De kommer köra några provturer med inhyrd färja 28-31 juli i år i samband med festival i Limhamn för att till nästa år köra riktig trafik. Sydsvenskan hängde på artikeln. Så ni som rör er i Malmöregionen se till att vara där då! Kul att någon tidning hängde på...med svenskt perspektiv.

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-23/dragorfarjan-kan-ga-pa-nytt

Vad för färja hyr man in? Någon som vet?

Sedan nämns det i artikeln att Dragør kommun erbjuds en äldre färja. Är det samma färja som man kommer hyra in som menas? Eller är det två olika?

Jag tror i alla fall att det är bra att man provar lite försiktigt redan i sommar för att se hur det går. Om det går bra så finns det ju underlag att fortsätta. Men blir det fiasko, ja då vet man det så slipper man kasta pengarna i sjön.
Inte har vi många fartyg i Uppsala där jag bor. Men vi har i alla fall Fyrisån ;)

kapstans

• 11 803
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2016, 08:52 »
Har tyvärr ingen aning om vilken färja kommunen talar om och om det är den man avser köra med eller om man hyr in färja från exempelvis Ventrafiken för specifika eventet/provturerna.

Trafikanalys har rapport över cykelanvändandet i Sverige och med all sannolikhet finns motsvarande statistiskt underlag i Danmark. I Sverige minskar det generellt men någon ökning i städerna. Samtidigt ökar MC/moped i Sverige. Minskningen i Sverige är störst bland unga vuxna. I storstäder är dock tvåhjulingar oslagbara i fråga om framkomlighet. Kortturerna på cykel minskar medan långturer ökar.

Man kan kanske dra paralleller med en sådan här verksamhet och Sundsbussarna som faktiskt överlever trots att det större alternativet finns. Litenheten säljer. Turandet har fått lite nytändning. Det finns säkert dem som kan mer om detta här inne.

Just att bron inte har någon gång/cykelbana talar ju för att det kan finnas behov att fylla.

Samtidigt kan många relatera till den historiska trafiken, därmed också någon form av nostalgiargument i botten.
Vi har säkert inte hört det sista om det här.
Fredrik Ahlman

Marre

• 842
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2016, 11:42 »
En trafik med en utflyktsbåt sommartid och kanske helger under för- och eftersäsong kan man kanske få att gå runt, men jag tror dock inte på någon större efterfrågan för cyklister, åtminstone från svensk sida. Man tar båten till Dragör och strosar runt i gränderna där, shoppar något prisvärt och sitter en stund på en servering. Kullerstensgränderna i Dragör är inget man tar sig fram med cykel i och i övrigt finns huvudvägen till Köpenhamn, visserligen med cykelbana, ca 15 km till centrum, lite för långt för "normalcyklisten", tror jag, som själv cyklat delar av sträckan.
/ Marre

kapstans

• 11 803
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2016, 00:33 »
Sydsvenskan har med ett video-reportage från Dragör om saken;

http://www.sydsvenskan.se/2016-05-24/tv-darfor-vill-dragor-ha-limhamnsfarjan-tillbaka
Fredrik Ahlman

« Svar #11 skrivet: 27 maj 2016, 11:05 »
Apropå Limhamn-Dragör kan man väl se en klar parallell till Kalmar-Färjestaden och cykelfärjan Dessi. I Kalmarfallet gäller att Ölandsbron är stängd sommartid för cyklister och Trafikverket därmed är med och finansierar trafiken med Dessi. Motsatt borde väl gälla för Limhamn-Dragör dvs att Öresundsbron är med och finansierar då bron är stängd för cyklister.

JayC

• 186
« Svar #12 skrivet: 27 maj 2016, 11:11 »
Apropå Limhamn-Dragör kan man väl se en klar parallell till Kalmar-Färjestaden och cykelfärjan Dessi. I Kalmarfallet gäller att Ölandsbron är stängd sommartid för cyklister och Trafikverket därmed är med och finansierar trafiken med Dessi. Motsatt borde väl gälla för Limhamn-Dragör dvs att Öresundsbron är med och finansierar då bron är stängd för cyklister.

Öresundstågen tar med cyklar.
http://www.oresundstag.se/information/cykel/

kapstans

• 11 803
« Svar #13 skrivet: 27 maj 2016, 11:13 »
Ja det var en intressant tanke faktiskt och bra parallell. "I mån av plats" finns utrymme för cykel på tåget så därmed borde man nog se det som att intresset inte är uppfyllt. Nu är detta iofs utrikes men man ser ju det hela som en egen region. Jag tycker det är kul att Dragörs Kommun är så drivande i saken. Sen finns det säkert en hel del som kommer utan cykel och förlitar sig på apostlahästarna.
Fredrik Ahlman

« Svar #14 skrivet: 30 maj 2016, 03:25 »
Jag tycker också att jämförelsen med Ölandsbron är bra. En cykelfärja mellan Limhamn och Dragør blir så att säga som en gång- och cykelväg över Öresund och en sådan saknas idag, trots tågen.

Jag tror dessutom att detta kan locka några att utöka sin cykelsemester även på andra sidan sundet, detta gäller alltså både svenskar och danskar. Svenskar som annars hade tänkt sig cykla runt Skåne kanske tar sig en tur över till Danmark och cyklar lite där. Även danskar som annars tänkt sig en cykelsemester runt Själland eller Amager kanske här tar sig över ett tag på den svenska sidan.

Så jag tror att detta kan bli riktigt bra.