Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Mols Linien har lagt anbud på Bornholm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« skrivet: 18 april 2016, 12:17 »
Mols Linien vill utveckla sitt linjenät i Danmark och har lagt anbud på trafiken till/från Bornholm. Det nya avtalet ska gälla från 1 september 2018 och 10 år framåt.

http://www.maritimedanmark.dk/?utm_source=dknyhedsbrev18-04-2016&utm_medium=email&utm_content=dknyhedsbrev2016&utm_campaign=dknyhedsbrev&Id=30096
« Senast ändrad: 18 april 2016, 14:37 av Kim Viktor »
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

MP

  • 2 706
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #1 skrivet: 18 april 2016, 14:01 »
2018 tar Gotlandsbolaget leverans av nybygge no2 från Kina. Skulle inte en SF1500 passa väldigt bra i trafiken till och från Bornholm?Gotlandsbolaget  lägger väl ut den 1500 som blir över till försäljning eller?

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #2 skrivet: 18 april 2016, 17:19 »
Nej, en SF1500 passer ikke til trafikken til Bornholm. Da turen mellem Rønne og Ystad må maks tage 80 minutter, så en SF1500 kan ikke sejle hurtig nok.

SF1500 opfylder nok kravene til Rønne – Køge, men har en alt for stor passagerkapacitet, da den rute maks kræver plads til 400 passagerer.

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2016, 12:53 »
Mols Linien vann upphandlingen och kommer att köra med två snabbfärjor mellan Ystad-Rönne och en nybyggd ropax på Köge-Rönne.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/324296/mols-linien_vinder_ruter_til_bornholm_-_aktien_brager_op.html
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

Mpba

  • 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2016, 14:25 »
Kul för Mols Linien

Risberg

  • 1 452
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2016, 14:32 »
Det kan jo se ud som om det måske også vil være til gavn for bornholmerne! Særlig det med nybygget ro/pax-færge for Køge - Rønne kan jo give håb om at ruten genopstår som reelt alternativ.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2016, 05:37 »
Færgen har gjort indsigelse mod Mols-Liniens bud, da de mener at det ikke opfylder kravene til udbuddet.

Kilde: http://tidende.dk/?Id=73453

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2016, 20:06 »
Med tanke på Molsliniens långa erfarenhet av katameraner.
Skulle det gå att få lönsamhet med en säsångslinje Köge-Rönne?
Det skulle ta 3h vs minst 2.5 via Öresundsbron och Ystad - altså konkurenskraftigt, tidsmässigt 

Man skulle kunna ta Ystad priset (som lägst DKK840/retur) + DKK 900/retur, motsvarande bropriset (DKK350x2) + DKK200 för bensinen, vilket är lågt (24mil retur. 0.75 lit mil, DKK11.25 liter). Jag antar att målgruppen, semesterfirare från "Väster/söder om Köge", sällan har brobiz. Linjen skulle vara positionerat åt semesterfirare som vill slippa köra.
Vad tror ni på Langdången finns kundunderlaget? Kan man få lönsamhet med biljettpriser på `minst DKK 1,740/retur? 

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2016, 23:31 »
TV2Bornholm har nu lagt Færgens fulde klageskrift op, dog uden bilag. Kan ses her: http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=106478

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2016, 15:33 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

Emil G

  • 730
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2016, 15:42 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2016, 16:25 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

På vilket sätt då? Tre av dem går fortfarande i trafik på Korsika och Sardinia Vera såg riktigt fin ut när jag såg henne senast.
 

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2016, 22:02 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

På vilket sätt då? Tre av dem går fortfarande i trafik på Korsika och Sardinia Vera såg riktigt fin ut när jag såg henne senast.

Moby Vincent (Wasa Sun) som sattes in i Kvarkentrafiken sommaren 1993 var en första klassens skitbåt jämfört med både tidigare och senare fartyg i den trafiken, hon var i väldigt dåligt skick i passagerarutrymmena men förhoppningvis var hon rent tekniskt bättre underhållen även om man kan vara tveksam till detta.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2016, 09:50 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

På vilket sätt då? Tre av dem går fortfarande i trafik på Korsika och Sardinia Vera såg riktigt fin ut när jag såg henne senast.

Moby Vincent (Wasa Sun) som sattes in i Kvarkentrafiken sommaren 1993 var en första klassens skitbåt jämfört med både tidigare och senare fartyg i den trafiken, hon var i väldigt dåligt skick i passagerarutrymmena men förhoppningvis var hon rent tekniskt bättre underhållen även om man kan vara tveksam till detta.

Talade med en bekant som har hus på Korsika och reser med Sardinia Vera några gånger om året. Hen sade att hon "är som Stena Danica".
 

båtas

  • 1 063
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2016, 21:36 »
Det är väl ändå en reservfärja vi talar om, så hon duger nog. Skulle till och med vara lite kul att åka med. Vad skall hända med Povl Anker förresten?


eldani

  • 605
Bornholmsfärja byggs i Raumo
« Svar #16 skrivet: 22 juni 2016, 17:18 »
Rauma Marine Constructions Oy (RMC) har fått sin första beställning på ett nybygge.

http://www.sjofartstidningen.se/efterlangtad-order-till-raumo/

SV: Bornholmsfärja byggs i Raumo
« Svar #17 skrivet: 22 juni 2016, 20:21 »
Rauma Marine Constructions Oy (RMC) har fått sin första beställning på ett nybygge.

http://www.sjofartstidningen.se/efterlangtad-order-till-raumo/
Vilken liten helikopterplatta;)/Ulf

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #18 skrivet: 22 juni 2016, 22:45 »
Citat
"Det är väl ändå en reservfärja vi talar om, så hon duger nog. Skulle till och med vara lite kul att åka med. Vad skall hända med Povl Anker förresten?"

Kan det här vara lite förhandlings taktik med Sardinia Vera?
Min tanke är att Mols Linien behöver en färja, samtidigt som Bornholmerfaergen  har Povl Anker som dom inte behöver, och tillika är en inkomstkälla i et läge som där dom förlorar inkomster.
Jag tycker det ligger nära till hands Mols Linien helt enkelt köper eller chartrar Povl Anker (eller för den skull Hammerodde).  Jag förmodar att Povl Anker inte är helt lättsåld heller så det blir en win-win.   Man kan dra en parallell till Gotlandstrafiken då N&T chartrade Visby av RAB Gotland dom första två åren.

För övrigt vad skall ske med Villum Claussen och Christina Leonora, skall Mols Linien överta dem?





mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #19 skrivet: 26 juni 2016, 19:22 »
För övrigt vad skall ske med Villum Claussen och Christina Leonora, skall Mols Linien överta dem?

De skal sælges eller chartreres ud, da Mols-Linien har meddelt at de vil bruge KatExpress 1 og Max Mols. Der er nemlig ikke noget krav om at Færgen skal sælge deres færger til Mols-Linien i udbuddet.

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #20 skrivet: 29 juni 2016, 07:45 »
Så har Færgen kapituleret.

http://tidende.dk/?Id=74338

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

OveH

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #21 skrivet: 06 juli 2016, 17:00 »
Citat
"Det är väl ändå en reservfärja vi talar om, så hon duger nog. Skulle till och med vara lite kul att åka med. Vad skall hända med Povl Anker förresten?"

Kan det här vara lite förhandlings taktik med Sardinia Vera?
Min tanke är att Mols Linien behöver en färja, samtidigt som Bornholmerfaergen  har Povl Anker som dom inte behöver, och tillika är en inkomstkälla i et läge som där dom förlorar inkomster.
Jag tycker det ligger nära till hands Mols Linien helt enkelt köper eller chartrar Povl Anker (eller för den skull Hammerodde).  Jag förmodar att Povl Anker inte är helt lättsåld heller så det blir en win-win.   Man kan dra en parallell till Gotlandstrafiken då N&T chartrade Visby av RAB Gotland dom första två åren.

För övrigt vad skall ske med Villum Claussen och Christina Leonora, skall Mols Linien överta dem?

du fik ret! mols-linien har købt Povl Anker! :D :D :D

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=30797


Mpba

  • 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2016, 13:12 »
Då har Mols-Linjen köpt Povl Anker och kommer ha henne som reservfärja.
Så ingen "skokartong" till Bornholm

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2016, 14:07 »
Attans då. Hade sett fram mot att åka Sardinia Vera till Bornholm. Men lösningen som blev är logisk och ändå inte helt oväntad. Jaja, har ändå tänkt att åka till Korsika nästa vår så...

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #24 skrivet: 07 juli 2016, 22:54 »
 du fik ret! mols-linien har købt Povl Anker! :D :D :D

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=30797
[/quote]

Jättekul - det gjorde verkligen min dag! Tackar! 
Naturligtvis grattulerar till bägge rederier för en bra affär också.

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #25 skrivet: 13 september 2016, 16:53 »
Mols-Linien har været på tur til Bornholm og fortalt lidt mere om deres planner, når de overtager trafikken til Bornholm i september 2018.

Den nye RoPax vil kunne medtage 600 passagerer i stedet for 400 som oprindelig planlagt: http://tidende.dk/?Id=75732

”Povl Anker” vil få den store makeover, hvor bl.a. catering faciliteterne vil blive opgraderet. Det samme gælder motorerne, og den vil få nye større propeller. Som tidligere gættet var det ”Sardinia Vera” som Mols-Linien bød ind med: http://tidende.dk/?Id=75713

Pris for en bil + 5 passagerer på Ystad ruten vil starte fra 199 kr., og gennemsnitsprisen vil være 318 Kr.: http://tidende.dk/?Id=75711

Pris for en bil + 5 passagerer på Køge ruten vil også starte fra 199 kr., og gennemsnitsprisen vil være 366 Kr.: http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=118458

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

aries

  • 1 200
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #26 skrivet: 13 september 2016, 19:07 »
Mols-Linien har været på tur til Bornholm og fortalt lidt mere om deres planner, når de overtager trafikken til Bornholm i september 2018.

Den nye RoPax vil kunne medtage 600 passagerer i stedet for 400 som oprindelig planlagt: http://tidende.dk/?Id=75732

”Povl Anker” vil få den store makeover, hvor bl.a. catering faciliteterne vil blive opgraderet. Det samme gælder motorerne, og den vil få nye større propeller. Som tidligere gættet var det ”Sardinia Vera” som Mols-Linien bød ind med: http://tidende.dk/?Id=75713

Pris for en bil + 5 passagerer på Ystad ruten vil starte fra 199 kr., og gennemsnitsprisen vil være 318 Kr.: http://tidende.dk/?Id=75711

Pris for en bil + 5 passagerer på Køge ruten vil også starte fra 199 kr., og gennemsnitsprisen vil være 366 Kr.: http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=118458

- Michael

Har inte Povl Anker fått nytt maskineri för inte så längesen?
Unity Line <3 <3

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #27 skrivet: 14 september 2016, 16:43 »
Har inte Povl Anker fått nytt maskineri för inte så längesen?

Povl Anker havde et stort motorhavari på 2 ud af 4 motorer i starten af 2013. Den ene blev repareret igen i 2013, mens den anden blev udskiftet med en renoveret brugt motor af samme type som dem som sider i Povl Anker.

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #28 skrivet: 08 mars 2017, 09:11 »
Mols-Linien har meddelt at ruterne til Bornholm vil blive markedsført under navnet Bornholmslinjen, mens ruterne over Kattegat vil blive markedsført under navnet Molslinjen: https://bornholm.nu/?Id=75790

Desuden er bygningen af den nye RoPax til Bornholmslinjen startet. I går blev den første stålplade skåret oppe på værftet i Finland: https://bornholm.nu/?Id=75826

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

Risberg

  • 1 452
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #29 skrivet: 08 mars 2017, 09:35 »
Mols-Linien har meddelt at ruterne til Bornholm vil blive markedsført under navnet Bornholmslinjen, mens ruterne over Kattegat vil blive markedsført under navnet Molslinjen: https://bornholm.nu/?Id=75790

Desuden er bygningen af den nye RoPax til Bornholmslinjen startet. I går blev den første stålplade skåret oppe på værftet i Finland: https://bornholm.nu/?Id=75826

- Michael
Den nye færge ser jo traditionelt smuk ud. Skal den kun gå på Rønne - Køge?
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #30 skrivet: 08 mars 2017, 10:02 »
Mols-Linien har meddelt at ruterne til Bornholm vil blive markedsført under navnet Bornholmslinjen, mens ruterne over Kattegat vil blive markedsført under navnet Molslinjen: https://bornholm.nu/?Id=75790

Desuden er bygningen af den nye RoPax til Bornholmslinjen startet. I går blev den første stålplade skåret oppe på værftet i Finland: https://bornholm.nu/?Id=75826

- Michael
Den nye færge ser jo traditionelt smuk ud. Skal den kun gå på Rønne - Køge?

Primært Rønne – Køge. Men den vil også blive brugt på Rønne – Sassnitz.

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

Risberg

  • 1 452
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #31 skrivet: 08 mars 2017, 10:35 »
Lidt uvanligt med en fuld helikopterplatform på en færge. Hidtil har man jo hovedsagelig seet areal for at kunne vinsche ned ting fra helikopter, ikke for at faktisk kunne lande ombord. Mon det er en ny trend?
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #32 skrivet: 08 mars 2017, 11:12 »
Lidt uvanligt med en fuld helikopterplatform på en færge. Hidtil har man jo hovedsagelig seet areal for at kunne vinsche ned ting fra helikopter, ikke for at faktisk kunne lande ombord. Mon det er en ny trend?

Stavangerfjord och Bergensfjord har det.
 

Risberg

  • 1 452
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #33 skrivet: 08 mars 2017, 11:19 »
Lidt uvanligt med en fuld helikopterplatform på en færge. Hidtil har man jo hovedsagelig seet areal for at kunne vinsche ned ting fra helikopter, ikke for at faktisk kunne lande ombord. Mon det er en ny trend?

Stavangerfjord och Bergensfjord har det.
Intressant! Då är det kanske en begynnande trend.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #34 skrivet: 08 mars 2017, 13:16 »
Lidt uvanligt med en fuld helikopterplatform på en færge. Hidtil har man jo hovedsagelig seet areal for at kunne vinsche ned ting fra helikopter, ikke for at faktisk kunne lande ombord. Mon det er en ny trend?

Stavangerfjord och Bergensfjord har det.
Intressant! Då är det kanske en begynnande trend.

Det er et lovkrav.

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

Risberg

  • 1 452
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #35 skrivet: 08 mars 2017, 15:05 »
Lidt uvanligt med en fuld helikopterplatform på en færge. Hidtil har man jo hovedsagelig seet areal for at kunne vinsche ned ting fra helikopter, ikke for at faktisk kunne lande ombord. Mon det er en ny trend?

Stavangerfjord och Bergensfjord har det.
Intressant! Då är det kanske en begynnande trend.

Det er et lovkrav.

- Michael
Hold da kæft, mand, det må da være nogenlunde nyt? ??? Ja, og Fjord Lines færger er jo registreret i Danmark. Nu ser jeg i tråden "Nybygge till Polferries?" at også de nye færger til Ystad - Swinoujscie-overfarten vil få det. Så er det måske et lovkrav som alle Østersølandene er blevet enige om?
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c