Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Mols Linien har lagt anbud på Bornholm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« skrivet: 18 april 2016, 12:17 »
Mols Linien vill utveckla sitt linjenät i Danmark och har lagt anbud på trafiken till/från Bornholm. Det nya avtalet ska gälla från 1 september 2018 och 10 år framåt.

http://www.maritimedanmark.dk/?utm_source=dknyhedsbrev18-04-2016&utm_medium=email&utm_content=dknyhedsbrev2016&utm_campaign=dknyhedsbrev&Id=30096
« Senast ändrad: 18 april 2016, 14:37 av Kim Viktor »
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

MP

  • 2 706
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #1 skrivet: 18 april 2016, 14:01 »
2018 tar Gotlandsbolaget leverans av nybygge no2 från Kina. Skulle inte en SF1500 passa väldigt bra i trafiken till och från Bornholm?Gotlandsbolaget  lägger väl ut den 1500 som blir över till försäljning eller?

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #2 skrivet: 18 april 2016, 17:19 »
Nej, en SF1500 passer ikke til trafikken til Bornholm. Da turen mellem Rønne og Ystad må maks tage 80 minutter, så en SF1500 kan ikke sejle hurtig nok.

SF1500 opfylder nok kravene til Rønne – Køge, men har en alt for stor passagerkapacitet, da den rute maks kræver plads til 400 passagerer.

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2016, 12:53 »
Mols Linien vann upphandlingen och kommer att köra med två snabbfärjor mellan Ystad-Rönne och en nybyggd ropax på Köge-Rönne.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/324296/mols-linien_vinder_ruter_til_bornholm_-_aktien_brager_op.html
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

Mpba

  • 694
  • Birdie nam nam
    • http://www.faktaomfartyg.se
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2016, 14:25 »
Kul för Mols Linien

Risberg

  • 1 452
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2016, 14:32 »
Det kan jo se ud som om det måske også vil være til gavn for bornholmerne! Særlig det med nybygget ro/pax-færge for Køge - Rønne kan jo give håb om at ruten genopstår som reelt alternativ.
Oceangående passagerarfartyg
STEFAN BATORY, QUEEN ELIZABETH 2, ANTONINA NEZHDANOVA, XIN JIANG ZHEN, NORWAY, SILVER SHADOW, QUEEN MARY 2, CELEBRITY MILLENIUM, COSTA FAVOLOSA
Fraktfartyg
MAERSK COLOMBO, CCNI ANGOL, MONTEBELLO, GREY FOX, CMA CGM LA BOURDONNAISE, GRANDE ARGENTINA, WIKING, CP BOREALIS &c

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2016, 05:37 »
Færgen har gjort indsigelse mod Mols-Liniens bud, da de mener at det ikke opfylder kravene til udbuddet.

Kilde: http://tidende.dk/?Id=73453

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2016, 20:06 »
Med tanke på Molsliniens långa erfarenhet av katameraner.
Skulle det gå att få lönsamhet med en säsångslinje Köge-Rönne?
Det skulle ta 3h vs minst 2.5 via Öresundsbron och Ystad - altså konkurenskraftigt, tidsmässigt 

Man skulle kunna ta Ystad priset (som lägst DKK840/retur) + DKK 900/retur, motsvarande bropriset (DKK350x2) + DKK200 för bensinen, vilket är lågt (24mil retur. 0.75 lit mil, DKK11.25 liter). Jag antar att målgruppen, semesterfirare från "Väster/söder om Köge", sällan har brobiz. Linjen skulle vara positionerat åt semesterfirare som vill slippa köra.
Vad tror ni på Langdången finns kundunderlaget? Kan man få lönsamhet med biljettpriser på `minst DKK 1,740/retur? 

mkh

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2016, 23:31 »
TV2Bornholm har nu lagt Færgens fulde klageskrift op, dog uden bilag. Kan ses her: http://www.tv2bornholm.dk/?newsID=106478

- Michael
The ferry site: http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2016, 15:33 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
Forumregler| Något som behöver modereras? Tryck på Rapportera detta inlägg och ge en bra motivering. | Frågor om modereringen? Skicka ett PM eller ett email.

Emil G

  • 730
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2016, 15:42 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2016, 16:25 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

På vilket sätt då? Tre av dem går fortfarande i trafik på Korsika och Sardinia Vera såg riktigt fin ut när jag såg henne senast.
 

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2016, 22:02 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

På vilket sätt då? Tre av dem går fortfarande i trafik på Korsika och Sardinia Vera såg riktigt fin ut när jag såg henne senast.

Moby Vincent (Wasa Sun) som sattes in i Kvarkentrafiken sommaren 1993 var en första klassens skitbåt jämfört med både tidigare och senare fartyg i den trafiken, hon var i väldigt dåligt skick i passagerarutrymmena men förhoppningvis var hon rent tekniskt bättre underhållen även om man kan vara tveksam till detta.

SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2016, 09:50 »
Reservfärjan verkar vara en gammal Stenafärja. :)

http://tidende.dk/?Id=74025
De där färjorna sågs väl som undermåliga för trafik i Skandinavien redan för över 20 år sedan när Silja satte in en av dem på Kvarken...

På vilket sätt då? Tre av dem går fortfarande i trafik på Korsika och Sardinia Vera såg riktigt fin ut när jag såg henne senast.

Moby Vincent (Wasa Sun) som sattes in i Kvarkentrafiken sommaren 1993 var en första klassens skitbåt jämfört med både tidigare och senare fartyg i den trafiken, hon var i väldigt dåligt skick i passagerarutrymmena men förhoppningvis var hon rent tekniskt bättre underhållen även om man kan vara tveksam till detta.

Talade med en bekant som har hus på Korsika och reser med Sardinia Vera några gånger om året. Hen sade att hon "är som Stena Danica".
 

båtas

  • 1 063
SV: Mols Linien har lagt anbud på Bornholm
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2016, 21:36 »
Det är väl ändå en reservfärja vi talar om, så hon duger nog. Skulle till och med vara lite kul att åka med. Vad skall hända med Povl Anker förresten?