Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Rosella varvsbesök, "Graceified"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FEA

• 5 727
Re: Viking uppmärksammar kritiken mot Rosellas ommålning.
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2015, 20:00 »
Citat från: "markmeister"
Nu har Viking Line kommenterat kritikstormen som blev efter ommålningen av Rosella som blev allt annat än lyckad. Såhär skriver Viking Line på en kommentar på Facebook:

"Hej, Rosellas ommålning utfördes i en torrdocka som omöjliggjorde granskning av resultatet på avstånd före utdockningen. Vi ska se över vad vi kan göra åt detta, men målningsarbeten måste vänta till senare i vår. Vi är glada över och tackar för ert visade intresse och engagemang!"

Bra att dem tar saker som detta seriöst! :)

Mycket snabbt reagerat - bra där Viking Line, så jobbar ett seriöst företag :-)
Mina bilder hos pb & mina bilder hos flickr
Var vänlig använd inte mina bilder utan tillstånd, tack

båtas

• 1 063
Re: Rosella varvsbesök, "Graceified"
« Svar #31 skrivet: 31 januari 2015, 22:20 »
Hehe, undrar vad det var för torrdocka. På något vis får jag intrycket av en kille med roller, på en repstege under storm till sjös.

Kimkim

• 110
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2015, 13:58 »
Här är en video som visar styrbords sida, lika hemskt där..
https://www.youtube.com/watch?v=2Pi0fPZ1zH0&feature=youtu.be

« Svar #33 skrivet: 01 februari 2015, 16:45 »
Hej! Fartygsskrov med snobb-ränder kan och kunde ju lyfta looken, tänker framför allt på forna dagars norska lastfartyg tillhörande Wilhelmsen, Knutsen, Haaland, Lorentzen, Skaugen, m.m. Men i längden blev det väl för dyrbart med underhållet, så ränderna försvann under årens lopp. Har vant mig vid Grace's, Amorella's och Cinderella's ditos men Rosella's skulle jag vilja kalla "delirium"-rand! Hoppas hon kommer under vård för avgiftning snarast! Det ordnar sig nog förr eller senare!  Hälsn. Trälhavet

hjnship

• 1 464
  • Jag finns även på Flickr
    • https://www.flickr.com/photos/55050148@N05/albums
« Svar #34 skrivet: 01 februari 2015, 16:59 »
Praktikanter på varvet?

Rogge

• 223
« Svar #35 skrivet: 01 februari 2015, 17:35 »
Citat från: "Nordostsee"
Citat från: "Rogge"
...och vem bryr sig om av vem och hur linjerna är målade ? Vi som åker hänger inte över relingen för att hitta fel på utsidan utan är helt nöjda med att komma fram och att trivas med servicen ombord. Ingen normal resenär hänger på utsidan och tittar.

Det handlar inte om att hänga på utsidan och titta. Det handlar om hur man väljer att visa upp sitt företag.
Och med båtar målade som hej kom och hjälp mig så ger det ett synnerligen dåligt intryck!

Tack för tipset ! Från och med nu skall jag välja färja efter hur den är målad och inte när/hur jag kommer fram och hur trivsam den är på insidan. Problemet är att det är inte utseendet på färjan jag åker med utan med det som finns ombord och vilken destination jag skall till. Men vi är ju tack och lov olika. Jag har åkt färjor mellan nordiska länderna och Baltstaterna i 45 år på grund av att de är mitt transportmedel och väljer färja efter destination och inte hur några vita linjer och eventuella rostfläckar som stör utseendet . Väljer det rederi som passar mina avgångs- och ankomsttider. Vissa färjor ser för jäkliga ut efter isgåendet under vintern men jag tror inte de tappar kunder för det.

Röd hamn

• 2 235
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2015, 17:51 »
Ja oj oj är de någon som har kollpå vad de är för ral nr på botten färgen ?
Troligen målades detta i en flyt docka för de är vad dom har i kopli . De är säkert inte de första jobb som har utförts på ett undermåligt vis och troligen är de också reklamerat av rederiet .

Oskari

• 3 052
« Svar #37 skrivet: 03 februari 2015, 11:29 »
Insidan har blivit intressant, det är på vissa ställen blandning av Rosella och Grace, särskilt ingången till Funclub där på ena sidan är den vanliga
trä färgen och på andra sidan den gråa "tapeten" som finns i Grace hyttkoridorer.

Rosella har även fått helt ny matta i hela funclub på däck 5 samt så har mycket arbete utförts på bildäck. Men som passagerare så märker man inte så mycket. Sedan så ska dom bygga tillbaka en del av conferancen till däck 5, flygstolarna samt bagagerummet försvinner.
Skaraborg stolthet heter Skövde IK!

SV: Re: Viking uppmärksammar kritiken mot Rosellas ommålning.
« Svar #38 skrivet: 16 februari 2015, 21:44 »
Citat från: markmeister
Nu har Viking Line kommenterat kritikstormen som blev efter ommålningen av Rosella som blev allt annat än lyckad. Såhär skriver Viking Line på en kommentar på Facebook:

"Hej, Rosellas ommålning utfördes i en torrdocka som omöjliggjorde granskning av resultatet på avstånd före utdockningen. Vi ska se över vad vi kan göra åt detta, men målningsarbeten måste vänta till senare i vår. Vi är glada över och tackar för ert visade intresse och engagemang!"

Bra att dem tar saker som detta seriöst! :)

Om de hade tagit detta seriöst hade man aldrig avsynat och godkänt ett så fruktansvärt dåligt resultat!
Precis vem som helst hade kunnat gå ner i docken och se att det inte blev bra!

Ingen har väl i och för sig sagt att Viking har godkänt detta arbete. Det kan ju gott tänkas att varvet får göra om jobbet, men nu fanns det kanske helt enkelt inte tid till det (att göra om jobbet direkt skulle ju betytt att fartyget är ur trafik betydligt längre än beräknat)!

pOlman

• 1 471
SV: Re: Viking Rosella Gracefied
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2017, 16:25 »
Har bildats en grupp, där man vill att hon ska målas om igen, för detta är det sämsta jag någonsin sett vad gäller färjor. Att man "rollade"  målarfärg på en tunnelbanevagn på försök för många år sedan är nog det näst värsta, Rosella tar priset som det fulaste

Sent svar men nu när ändå denna tråd kom på talan!
Tja.. undrar om inte ommålningen av Via Mare ändå tar förstapriset :-)

/pOlman

MP

• 2 706
SV: Rosella varvsbesök, "Graceified"
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2017, 23:48 »
Jisses, dagisnivå på detta. Dom behöver nog inte betala någon byrå för framtagandet av denna logga.
Den är säkert framtaget internt mellan skål och vägg ( Kosken?)

pOlman

• 1 471
SV: Rosella varvsbesök, "Graceified"
« Svar #41 skrivet: 12 mars 2017, 01:00 »
Jisses, dagisnivå på detta. Dom behöver nog inte betala någon byrå för framtagandet av denna logga.
Den är säkert framtaget internt mellan skål och vägg ( Kosken?)
Ester så det var säkert inte kosken men kanske 80% Saarmema (eller hur det nu stavas :-)).
/pOlman