Landgången - Sjöfartsforum



M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Göta älv/Vänersjöfartsfestival

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

kapstans

  • 11 803
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1560 skrivet: 29 januari 2017, 22:05 »
Bilderna hamnar på Facebook idag vanligen
Fredrik Ahlman

kapstans

  • 11 803
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1561 skrivet: 22 februari 2017, 10:19 »
Här kommer lite ytterligare om Avatar Logistics demoprojekt som går av stapeln den 7:e mars. Bifogar den inbjudan till Vänersborgs hamn som nu är ute om någon vill se containerhanteringen på plats samt få lite mer information om upplägget. Ev deltagande anmäls senast 1 mars.

http://www.lighthouse.nu/sites/www.lighthouse.nu/files/avatar-inbjudan-demoprojekt170307.pdf

Fredrik Ahlman

SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1562 skrivet: 22 februari 2017, 14:12 »
Helt klart intressant och jag hoppas verkligen att det blir nått av detta.
Men tyvärr kan jag inte för mitt liv få ihop kalkylen gentemot lastbil ekonomiskt. Och höjningen av farleds och lotsavgifter är redan klubbad medan vägslitage avgiften är långt ifrån klar.
Men potentiella kunder ser förhoppningsvis andra kvaliteter än rent ekonomiska om man har tur.

kapstans

  • 11 803
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1563 skrivet: 22 februari 2017, 14:42 »
Nej det är sant att sträckan Göteborg-Vänersborg är i underkant med tanke på det tröskelkostnader som finns jämfört lastbilen. Men det är som du säger "att man kan se andra kvaliteter än rent ekonomiska" i en sådan led. Trängsel i Göteborgstrafiken, hur räknas det om i kronor och ören?
Färre olyckor kan ju räknas om i pengar, miljövinsten likaså. Men just PR värdet att man låter godset ta den vägen kan nog bli betydande på lite sikt.
Jag hade nog personligen sökt mig på ett litet annat mer nytänkande upplägg än det de valt i detta fall, men väldigt kul att de nu kör en demoslinga.
« Senast ändrad: 22 februari 2017, 14:44 av kapstans »
Fredrik Ahlman

SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1564 skrivet: 22 februari 2017, 17:19 »
Bilden på pråmfartyget REHOBOTH II i inbjudan är ju lite missvisande då den är 110 m. lång och således för stor för slussarna.

SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1565 skrivet: 23 februari 2017, 09:28 »
Ja det har figurerat ett antal bilder på olika farkoster relaterade till detta, som alla har det gemensamt att dom inte är direkt lämpliga.
Tänker tex på en tidningsartikel som visar en containerpråm med en liten kran, typ 5 tons, och en text om att det kunde vara aktuellt med egen lasthantering ombord. Då har man helt missat vad som händer med en 13 meter bred båt/pråm när man försöker lyfta en full 40 fotare med egen kran! Detta vet man naturligtvis på Thun och inte minst Ahlmarks men all publicitet är bra publicitet!

kapstans

  • 11 803
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1566 skrivet: 23 februari 2017, 15:05 »
Ja detta är ju då en demoslinga och man verkar ju då vilja nyttja inlandssjöfartsfarkost därmed står ju pråm/pusher alt inlandsfartyget till buds. Man hade ju kunnat ta ett vanligt Vänermax och fått med upp mot 200 TEU men det är ju att pröva ett inlandsfartygsalternativ som står på agendan.

Visst finns det ett publicitetsvärde i att vara först med inlandsfartyg. Men likväl finns det nog ett lika stort intresse om inte större från det offentliga Sverige att se en ansats att börja testa inlandsfartygen. Genom försöket blir ju dessa behov tillfredsställda.

Man skulle förstås kunna förädla detta till max ur alla aspekter även lasthantering men det blir nu enkom en ansats och det kanske räcker på detta stadiet.
Jag tror faktiskt att detta ändå är något bra att man gör något i alla fall. I ett senare läge kommer fulländningen.
« Senast ändrad: 23 februari 2017, 15:06 av kapstans »
Fredrik Ahlman

SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1567 skrivet: 25 februari 2017, 12:40 »
Har alla totalt missat detta ?


kapstans

  • 11 803
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1568 skrivet: 25 februari 2017, 13:19 »
Hehe nej det är väl klart att ingen missat detta. Men då det är en egen händelse av större mått så ligger den i en egen tråd.

http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35622.0
Fredrik Ahlman

SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1569 skrivet: 25 februari 2017, 17:53 »
Hehe nej det är väl klart att ingen missat detta. Men då det är en egen händelse av större mått så ligger den i en egen tråd.

http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35622.0

Bara massa diskussioner men inga bilder

hjnship

  • 1 464
  • Jag finns även på Flickr
    • https://www.flickr.com/photos/55050148@N05/albums
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1570 skrivet: 12 mars 2017, 18:36 »
Saknar de fina bilderna på fartygen under och efter slussningarna.

Några bilder från förra sommaren








Tim s.

  • 488
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1571 skrivet: 12 mars 2017, 19:53 »
Hehe nej det är väl klart att ingen missat detta. Men då det är en egen händelse av större mått så ligger den i en egen tråd.

http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35622.0

Bara massa diskussioner men inga bilder

Bara???

Frans

  • 567
    • http://www.allthatfloats.com
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1572 skrivet: 16 mars 2017, 09:36 »
http://flodaskogen.se/tmp/diana.mp4

Lite dåligt vald vinkel. Skall göra om och göra bättre. :)
Navigare tristesse est

hjnship

  • 1 464
  • Jag finns även på Flickr
    • https://www.flickr.com/photos/55050148@N05/albums
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1573 skrivet: 18 mars 2017, 00:09 »
Trollhätte Kanal fredag 17 mars













































Frans

  • 567
    • http://www.allthatfloats.com
SV: Göta älv/Vänersjöfartsfestival
« Svar #1574 skrivet: 20 mars 2017, 13:02 »
Nödinge vid middagstid i lördags:

Navigare tristesse est