Landgången - Sjöfartsforum

M/S Kung Ring sedd från Essingebron, 14 februari 2017. © Foto: Kim Viktor

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Pollarsnack / SV: Film: Ishavsblod
« Senaste inlägg av kehinde skrivet Idag kl. 20:04 »
Enligt vad jag har läst, jagade vikingarna på sin tid säl utanför Grönlands östra kust på 900-talet.
2
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet Idag kl. 19:28 »
Hvilka båtar hade de 1817 för att företa sådan fångstresor? ................ Skulle de ha "rodd fiske", alltså använt segel och åror för att jaga säl på Östgrönlandskusten för tvåhundra år sedan?

Nog seglade man över innan motordriften kom. Man drev också fiske så långt bort med seglande fartyg. Men när man började med sälfångst vill jag inte ha någon åsikt om. En viktig ting är att "in the good old days" var det enbart skinnet som man tog hem och landade. Helt enkelt därför att dels fanns det inte frysteknik så man kunde ta vara på köttet. Dessutom var värdet på skinn mycket större än värdet på kött. När man fått de motordrivna skutorna lastade man dödvikt (och lite till) med skinn och då fanns inte plats för mindre värdefullt kött.

En intressant ting är att min numera döda fru (född 1949 i Tromsø) inte hade lärt sig att tillaga sälkött. Därför att sådant inte fanns att tillgå i hennes ungdom. Det var jag som lärde henne hur man gör och då var vi inne på 1980-talet. Jag hade lärt mig konsten i Stockholms skärgård och skillnaden låg i att där hämtade man sälen mer eller mindre utanför stugdörren. Och då kunde man ta vara på hela djuret. Inte något gick förlorat medan den klassiska Norska sälfångsten inte tog vara på köttet av praktiska skäl. Det man kunde ta hem var "sveiva" (=djuprodret) som man saltade och tog hem i små kvanta.

Men jag skall forska lite i saken (När man började fara till Öst- och Västisen) och återkomma med vad jag finner ut av.

3
Färjor / SV: Silja Line eller Viking till H-fors i sommar?
« Senaste inlägg av FEA skrivet Idag kl. 19:03 »
På TallinkSiljas hemsida ser de så identiska ut rörande utbudet.

Då har de glömt att skriva att Symphony har en Sushirestaurang, något som Serenade saknar. Om inte hon fått det på sistone förstås...
4
Nästa möte är torsdagen 30 mars då Göran Johansson visar en amatörfilm om seismiska mätningar till havs under rubriken "Geo Barents The Mowie".

På nästa möte torsdagen den 27 april kommer den från Landgången kände Kim Viktor och berättar och visar bilder på besökande kryssningsfartyg under 2016. Kanske slinker en och annan skärgårdsbåt med också.

Lokal är Hartwickska Huset på S:t Paulsgatan 39 A i Stockholm och tiden är 18.30

Välkomna!!
5
Färjor / SV: Silja Line eller Viking till H-fors i sommar?
« Senaste inlägg av Eugen Cork skrivet Idag kl. 18:42 »
Vad är egentligen skillnaden på Symphony och Serenade? Skorsten i aluminium och att däcket är målat grönt eller blått är ju rätt ointressant (eller inte).
Jag har åkt Symphony två gånger, hade planerat Serenade andra gången men ändrade mig m.a.p. datumet med kort varsel. Nu sitter jag på en klump poäng som bara växer.
På TallinkSiljas hemsida ser de så identiska ut rörande utbudet.

6
« Senaste inlägg av kehinde skrivet Idag kl. 17:57 »
Enligt upphovsmännen till filmen har detta pågått i 200 år så visst är det en lång tid.
Hvilka båtar hade de 1817 för att företa sådan fångstresor? De allra första norska ångfartygen kom 1827, och var passagerarfartygen CONSTITUTIONEN, PRINDS CARL och OSCAR, mellan respektive Christiania och Christianssand, Frederichsværn, Göteborg och København och Christiania och Bergen. Det första ångfartyget till Nordnorge kom 1838 och var passagerarbåten PRINDS GUSTAV. Skulle de ha "rodd fiske", alltså använt segel och åror för att jaga säl på Östgrönlandskusten för tvåhundra år sedan?! :o Jaha, ja.  ::)
Men vad har egentligen några gamla norska passagerarångare med den urålderliga säljakten att göra ???
Har jag missat något, vad gäller säljakten nordöver ;D
7
Fartygsmodeller / SV: \
« Senaste inlägg av aries skrivet Idag kl. 17:54 »
Fick hjälpa till och bygga om Dacke till mer miljövänlig variant :)

8
Färjor / SV: Batman
« Senaste inlägg av Stefan S skrivet Idag kl. 17:38 »
Tja det står faktiskt partnerskap mellan redaren och Warner Bros vilket skulle kunna indikera på en win win situation, att båda har nytta av det. Men visst är det också en möjlighet att redaren betalt.
Det är ju naturligtvis fullt tänkbart, att båda sidor ser det som positiv marknadsföring och det därmed blir ett nollspel. Jag vill minnas att det var en del sådant mellan leksaks- och underhållningsbranchen när jag var barn. Corgy Toys följde t.ex. alltid upp James Bond-filmerna med James Bonds och Gold Fingers bilar i miniatyr, och där kan jag också tänka mig att det inte betalades utan att både filmproducenterna och leksaksbiltillverkaren såg nyttan av att marknadsföra hvarandra mot kunderna.

Tror nog Corgi fick betala till James Bond producenterna redan på 60-talet, Aurora som tog fram en plastmodell v 007s berömda DB5:a gav ut modellen som en "spy car" för att slippa betala licenspengar.

Det har ju sen dess blivit en mångmiljardindustri med just licencing.

http://variety.com/2016/film/news/star-wars-licensed-merchandise-sales-1201799640/

Utöver det så behövs det oftast tillstånd och underskrivet kontrakt om man t ex vill tillverka en modell av ett av Boeings flygplan  eller en Fordbil.
9
Färjor / SV: Bärgning av färja?
« Senaste inlägg av Lille skrivet Idag kl. 16:44 »
Ok, ska kolla där,

10
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 14:11 »
Enligt upphovsmännen till filmen har detta pågått i 200 år så visst är det en lång tid.
Hvilka båtar hade de 1817 för att företa sådan fångstresor? De allra första norska ångfartygen kom 1827, och var passagerarfartygen CONSTITUTIONEN, PRINDS CARL och OSCAR, mellan respektive Christiania och Christianssand, Frederichsværn, Göteborg och København och Christiania och Bergen. Det första ångfartyget till Nordnorge kom 1838 och var passagerarbåten PRINDS GUSTAV. Skulle de ha "rodd fiske", alltså använt segel och åror för att jaga säl på Östgrönlandskusten för tvåhundra år sedan?! :o Jaha, ja.  ::)
Sidor: [1] 2 3 ... 10